Post entry

“-2018 är Gaming Corps år....” (Clas Tellman)

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

”Min förhoppning är att dessa nyheter i kombination med mitt, den övriga styrelsens och ledningens brinnande engagemang kommer att göra 2018 till Gaming Corps år. Vänliga hälsningar, Claes Tellman Styrelseordförande, Gaming Corps AB (publ)" Citat ur årsredovisningen för 2017

Gaming Corps

“-2018 är Gaming Corps år...." (Claes Tellman)

Nicklas Dunham lyckades med bedriften att bränna många miljoner på några spelfloppar (Riddick "The Merc Files" och Air) direkt efter noteringen av aktien på FirstNorth. 

2015 redovisade Gaming Corps en omsättning på 23 000:- och en förslust på hiskeliga 17 miljoner kr vilket får en att förstå förtroendekrisen samt aktiekursens djupa fall.

2016 så får Magnus Kolaas VD posten, förtroendet och uppdraget att rensa internt och avskedar samtliga i Uppsala baserade studion. Målet var att få kassaflödespositivitet genom avtal i form av work-for-hire och lönsamma förvärv resultat blev en vändning från ungefär -10 miljoner till kring -0.2 miljoner inom ramen av ca ett år. Sammanlagda värdet av work-for-hire avtalen uppgår till ca 32 miljoner under Magnus tid och positivt kassaflöde på dotterbolags nivå uppnåddes.

Under åren 2016-2017 tar bolaget in finansieringslösningar som idag med facit i hand var felaktiga beslut, bla avtalet med GEM och Majestic gällande köpet av Kung Fu Factory vilket i sin tur tvingade bolaget att ingå avtal med Bracknor dessutom.

Inte nog med det så valde bolaget att göra flertalet kvittningsemissioner mot investerare för bolagets fördel men kanske inte för befintliga aktieägarnas vilket resulterar i ytterligare förtroendekris och kursfall.

Gaming corps investerar i två kommande börsnoteringar i form av spelbolag och hjälper dem till börsnotering. Båda bolagen kommer att listas under 2018 vilket förhoppningsvis kommer att generera en bra avkastning samt ett mycket viktigt sammarbete mellan alla studios för kommande spelsläpp och work-for-hire uppdrag.

13,5% PlayMagic ingångsvärdet 660 000kr

PlayMagic leds av Giuseppe Crugliano, som har mer än 20 års erfarenhet av att producera spel för Nintendos, Sonys och Microsofts olika plattformar. Crugliano har även arbetat med VR-spel för Oculus Rift och Gear VR, och har under åren utvecklat såväl egna IP:n som agerat underleverantör åt bolag som Cartoon Network, Studio Canal och Universal.

14,8% Vavel Studios

Spelproducenten Vavel bildades 2015. Bolaget är idag verksamt i North Carolina, USA, samt i Warszawa, Polen, där merparten av spelutvecklingen sker och ambitionen är att teamet ska utökas till 30 personer under de kommande tre månaderna.

Kassan:

Operativa vinsten för 2017 blev ca 4 miljoner kronor.

Jan-Mar 2018Jan-Mar 2017Helår 2017 6 878 927190 00011 329 389 Avskrivningar samt Nedskrivningar hamnar på 2017 för att man vill börja med ett nytt 2018 som Ordförande Claes Tellman säger kommer att bli Gaming Corps år.

Mike Doyle

Mike Doyle kliver in som Chief Operating Officer COO men redan efter en månad så tar han position som VD. Mike Doyle har sedan 2006 haft flera producent- och verkställande producentroller på företag som Relic Entertainment, EA Blackbox, THQ och Starbreeze. Han har därtill varit verksam som VP Produktion hos Atari samt tillbringat 5 år vid 20th Century Fox som både VP Production och Head of Interactive.

Under sin tid hos Fox ansvarade Mike Doyle bland annat för spelrättigheterna till James Camerons kommande Avatar-filmer samt SEGA-samarbetet ”Alien: Isolation” som 2014 utnämndes till PC Gamers ”PC Game of the Year”.

Mike Doyle har insikt och kunskap som vi inte besitter och dessutom ser vilken potential Gaming Corps med sina studios har kapacitet till att producera grymma spel. Att Mike Doyle väljer att gå till Gaming Corps är som att Lionel Messi plötsligt väljer att spela för AIK.

"Ultimately, as I said above, I want Gaming Corps to become an actual videogame publisher that is both large enough to opportunistically fund attractive market / project opportunities while remaining agile enough to be able to move quickly and be innovative. The video game industry is in a perpetual state of evolution and is rapidly consolidating on the more conventional platforms. A smart, well capitalized company, based in both Europe and the United States has an exceptional opportunity to be competitive in more innovative and emerging segments of the market."

Läs hela intervjun med Mike Doyle

Triggers i närtid:

  • Salsa Games slots/update
  • GameMill spelsläpp
  • Flera sammarbeten med PDP
  • Aktieköp från insiders
  • Work for hire avtal
  • Lansering av egna IP
  • Fördelar av Mikes kontaktnätverk ca 3700 på LinkedIn med ca 90% från gamingvärlden
  • Notering av Vavel samt PlayMagic
  • Tales of valour samt Dawn of Fire egna helägda IP

Citat ur årsredovisningen för 2017:

”Min förhoppning är att dessa nyheter i kombination med mitt, den övriga styrelsens och ledningens brinnande engagemang kommer att göra 2018 till Gaming Corps år.

Vänliga hälsningar,  Claes Tellman Styrelseordförande, Gaming Corps AB (publ)"

Var och en äger själv sina investeringar och ansvarar för sina egna beslut. Jag tar inget ansvar för om du väljer köpa, sälja eller behålla aktien. Gör din egen analys och leta alltid efter mer information för att göra dig en helhetsbild av de företag du investerar i.

Aktiemarknaden är oförutsägbar och man kan förlora hela sitt investerade kapital om man har otur. Marknaden sätter priset och det är inte alltid marknaden avspeglar hur det går för bolaget du investerat i.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?