2012
Då slutar Mayaindianernas kalender. Den stora årscykel omfattar tiden 3114 f.kr – 2012 e.kr.
Ska vi vara oroliga? Den 21 december nästa år går vi in i en spirituell era.
http://www.youtube.com/watch?v=gVi_2lHBVhQ
Mayaindianerna kanske räknade fel. De kanske menade 21 december 2011?
Som det ser ut i omvärlden idag med tanke på all ekonomisk oro så tror jag personligen på en undergång. Eller vi kan säga såhär.
2008 kommer vara en ”fis i rymden” i jämförelse!
Det som förvånar mig är att de flesta verkar vara relativt lugna. Tar man upp ämnet recession så får man fortfarande mycket tveksamma blickar. Vänner och bekanta tittar på en som om man vore tokig..Nästan så att de blir irriterade..! Pessimist!
Kom inte här och tro att du vet något som jag inte vet. Den svenska ”Jantelagen” skall aldrig underskattas.
Bäst att vara tyst och enbart hålla med den stora massan. Visar det sig sen att man verkligen får rätt så skall det tystas ned. Absolut inte prata om det…!
Ett fåtal tar signalerna på allvar. Majoriteten skiter i det och tror att allt kommer ordna sig.
Ja det kan ordna sig. Men då krävs det likviditet. Jag har skrivit mycket negativt, men det finns hopp och jag skall skriva ned några positiva rader också om framtiden. Sen kommer jag fortsätta med den bittra sanningen!
Jag tror att Obama snart tar Ben Bernanke i örat och säger..Gör nått förfan!! Vad som helst!! Det är presidentval om ett år och hur fan skall jag bli omvald när världen kollapsar? Hur fan ska det gå till?
Stimulanspaket fungerar inte längre..Q1 och Q2 var väl ingen höjdare. Aktiekurserna sköt i höjden men samtidigt fick vi väldigt höga råvarupriser på grund av en sjunkande dollar och det gjorde att de amerikanska konsumenterna gick på knäna. Den höga arbetslösheten har man inte lyckats få ner!
Han har redan deklarerat en nollränta till 2013..! 10 års räntan ligger under 2%..Det är hans mål..Mycket mer kan han inte göra..Eller?
När smärtan blir för stor och Europa går på knäna kommer han öppna upp Swap linorna till Europa.
Bruce Krasting skrev det på sin blogg och jag har följt honom ett tag faktiskt. Ibland skriver han lite nonsens sådär, men det finns en möjlighet att det kommer att ske och att han får rätt..
Det innebär att man kommer ösa in likviditet från USA. Systemen kommer inte längre vara förstoppade utan det kommer flöda av amerikanska dollar. Det kommer givetvis föranleda ett rally.
Anledningen är att risken kortsiktigt försvinner. Allt de vi oroar oss för nu kommer försvinna och riskaptiten kommer öka kortsiktigt. När det kommer ske vet jag inte, men det är sista utvägen!
Euro länderna kommer kunna låna pengar via Fed då de står som borgenär. Det kommer inte vara populärt i USA, men det borde fungera kortsiktigt. Gör man det inte mycket snart kommer det bli en total kollaps framöver! Jag ser inte många andra alternativ för stunden!?
Om man inte gör detta så kommer hjulen som smörjer de europeiska bankerna att klibba ihop och skapa en fullständig kollaps. Jag ser scenariot framför mig, men jag har svårt att överblicka vilken katastrof det kommer innebära. Systemen sluts och ingen vill låna ut några pengar.
Allt stannar upp!
Med det menar jag verkligen ALLT!
Det är möjligt att Ben meddelar att Swap linorna öppnas på torsdag. Jag tror Fed kommer hjälpa Europa på något sätt då vi helt enkelt är oförmögna att lösa detta själva. Det som stör mig lite grann för stunden är Italien som har gjort lite besparingar här och där.
OM Fed hjälper Euroområdet så kommer vi vara skyldiga USA en hel del.
Det blir lite gam nacke efter det! Vidare tror jag att man genom det säkrar sin egen valuta dollarn som den sista utposten. För hur skall Europa kunna gå emot USA om de hjälper oss med detta?
Om jag läste rätt tidigare idag skulle Italien spara 20 miljarder 2012 och 25 miljarder 2013..Jättebra!
Problemet är bara att statsskulden är på 2000 miljarder euro i Italien!
Som om inte det vore nog vill Finland ha särskilda garantier eller någon form av pant för att låna ut pengar till Grekland. Jag förstår Finländarna! Kanske kan de begära några flak med Ouzo? Då kan finnarna supa ned sig fullständigt och glömma eländet för en kort stund. Möjligt att Finland går med på det?
Som om inte det vore nog börjar Tyskland protestera alltmer och Merkel börjar kippa efter andan.
Grekland moppsar upp sig också och håller inte sin utlovade budget.
Faller Grekland kollapsar flera stora Tyska och Franska banker och då är slutet nära!
På det så stiger räntorna på tio års obligationerna i Italien. Tror 6,5% är smärtgränsen om jag minns rätt..De ligger på drygt 5,5% nu. Når vi 6,5% behöver Italien stödhjälp för att klara sina finanser!
Alla dessa modeller som Grekland, Italien, Spanien, Irland, Portugal..Ja snart kan jag nämna hela Europa håller inte i en recession.
Beräkningarna håller om det är tillväxt i världen. Dock glider vi in i en recession nu och Grekland kommer tvingas till ytterligare nödlån!
Sen Italien..Sen Spanien. Kalkylerna håller inte!
De flesta banker är inte välkapitaliserade och klarar inte en recession då man har en hög andel utländska statspapper som kommer bli värdelösa.
Alltfler länder börjar protestera nu mot eländet och det känns som paniken sprider sig.
Kanske vill man rädda sig själv nu? Varför skall vi hjälpa Greker och Italienarna? Spanjorer och Irländare? Vi måste se om vårat egna hus.
När paniken sprider sig så kommer alla länder bli mer egocentriska och försöka rädda sig själva.
Som jag ser det så har vi i dagsläget bara 2 val. Antingen kollapsar det finansiella systemet fullständigt..Allt kommer rasa ihop och 2012 kommer bli ett nytt 2008. Dock 10 ggr värre!
Kanske får Mayaindianerna rätt då!
Alternativ två är att Fed öppnar kranarna tillsammans med ECB. Rädslan för scenario 1 får mig att tro på detta alternativ istället.
Det skulle då innebära att man fullständigt öser ut likviditet på marknaden. IMF, ECB, FED. Flera av de stora centalbankerna i världen öppnar kranarna samtidigt. Som en svallvåg fylls systemen av likviditet och allt förblir som bortglömt..
Det skulle då innebära att vi i dagsläget mycket väl kan falla till 800-850 i OMX innan någon vändning.
I SPX kan vi kanske dyka ned under trendlinjen vid 1140 och dyka ned mot 1100..Kanske även så långt ner till 1000, men jag tror inte det..
Alternativet om FED inte gör det är en fullskalig kollaps..Jag tror inte att man kommer tillåta det hända, men det är möjligt. Ingenting är omöjligt!
Öppnar man kranarna skjuter man problemet framför sig igen..Frågan är hur länge man lyckas göra det denna gång? Det vi måste komma ihåg är att det är presidentval 2012 i USA och jag inbillar mig att Obama har samtalat med Bernanke om hur man skall hålla skeppet flytande till efter valet.
Jag har en kort position i SPX nu. Relativt liten då jag inte är en speciellt bra trader när det gäller nedgångar. Jag har även en position i guld som är hyfsad.
Sen har jag drygt 80% i cash för stunden och bara väntar. Jag kommer låta börsen bomba sönder sig själv och sen kliva in på översålda nivåer. Problemet är bara att veta när tillfället är rätt?
Jag tror lätt att börsen kan falla 5-10% till..Kanske mer! Men jag tror att USA kommer agera och jag skrev tidigare om att jag trodde på ett rally.
Vi såg ett rally, men det tog slut redan vid 1230 i SPX. Det nådde inte upp till de nivåer jag trodde på. Nu har jag pengarna i bakfickan och redo att agera nästa gång vi glider uppåt.
Jag måste tilläga en sak till. Det gör mig mycket ont att se denna utveckling på börsen. Det är så många som förlorar stora pengar. Ofta är det vi småsparare! Samma visa varje gång.
Önskar förövrigt Swedbank lycka till med återköpen av sina aktier. :-)
Lycka till!