Post entry

2001 års nobelpristagare i ekonomi

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Joseph Stiglitz klargjorde den omvända typen av marknadsanpassning, där i stället sämre informerade aktörer utvinner information från bättre informerade, som när försäkringsbolag urskiljer riskklasser bland sina kunder genom att erbjuda dem olika kontrakt där lägre premier kan växlas mot högre självrisk. I en rad skolbildande bidrag om olika marknader har Stiglitz visat hur asymmetrisk information kan förklara många observerade fenomen, inklusive arbetslöshet och kreditransonering.

Det här är motiveringen varför Joseph Stiglitz fick Riksbankens ekonomipris till Alfred Nobels minne (nobelpris).

Denne nobelpristagare har varit mycket aktiv i amerikansk och även svensk TV faktiskt (Agenda) under det sista året.

Han är kritisk mot det mest som är gjort av stater och riksbanker färlden över. Jag vet inte om det är fömätet att påpeka att det är exakt det jag själv skrivit under det gågna året här på Redeye.

Han säger:

1) Det är fel att fullständigt proppa på marknaden stimulans-åtgärder från alla håll och kanter. (Obamas stimulanspaket godtas väl av senat och kongress i dag eller morgon, min anmärkning).

Hela krisen har uppstått genom att det amerikanska folket konsumerat för mycket. Över sina tillgångar. Då skall väl inte USA:s medborgare stimuleras att konsumera ännu mer över sina tillgångar.

2) En riksbank skall vara följsam i sina ändringar av räntan. När riksbanken känner att det är överkonsumtion så höjer man ränta, när marknaden håller på att lugna ner sig, då kan man elda lite men en räntesänkning. Det här skall komma naturligt och följsamt. Marknaden uppför sig på ett sätt och centralbanker reagerar.

Nu är det fullständigt upp och nedvända världen. När vi hade världens högsta välståndsutveckling under 2000-talet så sänkte FED räntan. (Samma sak i Sverige, Riksbanken sänkte räntan för några år sedan, mitt i den högsta högkonjunktur Sverige upplevt).

Nu försöker FED och centralbankerna "lura" och manipulera fullt naturliga konjunkturväxlingar med trixande av räntan. Man följer inte konjunkturen utan skall styra den med "finansiella" konster.

3) En bank som är på obestånd skall direkt tas av den s.k. banan. En sådan bank skall inte rulla vidare. Men här ger FED och andra centralbanker allt för att alla banker skall rulla vidare, hur oskickliga och inkompententa de än är.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?