Raset i dollarn skadar Sverige mycket. Vi märker det först i q2. Riksbanken är förtvivlad över det onda samspelet mellan oljan o dollarn.
Men man skall inte tro o hoppas att oljepriset kommer att sjunka framöver. Detta argument köper jag inte. Priset på olja är forsatt för lågt, en liten vattenflaska kostar 20 kr, jämfört med priset på vatten som säljs på ica eller hemköp handlas olja relativt grattis. Arabländerna ska inte frukta en konjunkturnedgång i världen, för den inte sker. Vi har andra länder som driver ut USA ur världsekonomins centrum. BRIC länder, Turkiet, övriga sydasien och sydamerika kommer att ta mer o mer andel från vår kaka. Detta först visar sig i utrikeshandel. Överskottet i EMU området krymper mycket fort. Arabländerna köper in sig på många jättor såsom Citibank.
Vi har haft tur med att ha köpt oljan så billigt hittills. Vissa analytiker säger att det är fundamneta som driver upp priset på oljan, vilket jag som en finansekonom håller med till fullo.
Oljan håller på att försvinna för eveghiter. Vi har misssköt oss. –kliv av din bil, ta cyklen till jobbet imon. Kör inte bil! Fundera köpa en solpanel istället från tyska Q-cells, eller amerikanska First Solar eller kanske från kinesiska JA Solar. Varför inte? Jag ser framtiden inte i Ericcson eller i Nordea utan i Q-cells, First Solar eller STP. Sol industrin är ingen bubbla som IT, det bästa med clean energy industrin är att denna industrin kommer att bli betydligt större (10-20gg) än IT industrin precis som aktiegurun Jim Cramer säger First Solar är nästa Google. Energi sektorn är största sektorn o där vi har framtiden tror jag. Och jag tror att priset på oljan viker ner från 135$ denna gång men det kommer att stiga upp till 250$ på 2 års sikt. Oljan bara stannar här för att vila o ta en fika därefter forsätter resan mot 200$ först.
Vill tillägga att de som äger turkietfonden kan komma vara glada om beskedet från Högsta Domstolen blir positivt. Då först ser vi en lyft på 20-30% i den turkiska aktiemarknaden givet att världsmarknaden är stabil. Jag tror att Ryssland o Turkiet är de billigaste just nu.