Hej alla glada kapitalister!
För att vara lite “attention whore” och få fler att öppna upp ögonen för mitt skrivande, ville jag promota min rek (2010-06-21) att gå lång i silvret vid denna tidpunkt. Hade ni köpt CFD:er hade ni haft en 1160 % utveckling medräknat den negativa dollar utvecklingen som varit. Jag rekade även Q-Med som har ett bud lagt på sig i skrivande stund.
Silverprisets utveckling
2010-06-21
18,76 $ (1 $ = 7,74 SEK) = 145,2024
2011-03-08
36,02 $ (1 $ = 6,37 SEK) = 229,4474
229,4474-145,2024 = 84,245
84,245/145,2024 = 0,5802 = 58 % uppgång med 20 gånger hävstång = 1160 %
Nu till det fantastiska bolaget som jag anser ha hittat på börsen.
Bolaget heter Midsona (tidigare Midelfart Sonesson). Sen min rek på 15,2 kr (lyckades köpa mina poster på 14,7 kr ;) har bolaget skuttat upp till 16,7 kr.
I min tidigare blogg/analys missade jag en mycket intressant jämförelse som jag gärna skulle vilja illustrera och som stärker min starka övertygelse om varför detta bolag hör hemma bland era investeringar!
Jag tänkte jämföra Midsona med ett bolag som är väldigt snarlikt som heter Bringwell. De agerar på samma geografiska marknad(Norden) i stort sett samma typ av produktsegment som producenter. Natur och hälsokost (Dock så har Midsona starkare och fler olika typer av produkter och starkare varumärken inom andra segment, enligt mig). Midsonas varumärken är enligt min uppfattning betydligt mindre fokuserade på"hokus pokus" området inom naturmedicin som Bringwell producerar och säljer produkter inom. Midsonas produkter får jag uppfattningen av att vara av mindre “hokus pokus” karaktär och betydligt mer inarbetade, tex Friggs, MaxMedica och Mygga.
Men nu tänkte jag bortse från min uppfattning om bolagens varumärken samt rättigheter att sälja andras varumärken. Jag tänkte som en sann ekonom kötta igenom dessa två bolags årsbokslut för 2010.
Jag går direkt till båda bolagens Resultaträkningar:
Midsonas Q4: Vinst före skatt 15 Mkr
Bringwells Q4: Vinst före skatt 6,6 Mkr
Anledningen varför jag tagit resultat före skatt är eftersom Bringwell fick inkomstskatt på + 0,9 Mkr medans Midsona beskattades med - 8 Mkr, vilket hade gett en felaktig bild.
Antagandet om att 2011 skulle fortsätta i samma takt skulle detta alltså innebära:
Midsona: 15 Mkr * 4 = 60 Mkr i vinst, före skatt
Bringwell: 6,6 Mkr * 4 = 26,4 Mkr i vinst, före skatt
Så hur ser omsättningen ut i dessa två bolag?
Midsona 2010 Jan-Dec: 1134 Mkr
Bringwell 2010 Jan-Dec: 691 Mkr
Skillnaden mellan bolagen är betydande! Det är det som jag tycker gör Midsona så spännande potential, eftersom de är uppe i sin turnaround och har en stor omsättning att få på rätsida som kommer fortsätta att generera positiva kvartalsrapporter även framöver (förhoppningsvis).
Så hur ser finansierngen(Balansräkningarna) ut mellan de 2 bolagen?
Midsona 2010 31/12 : EK/T = Soliditet = 620/1176 = 52,7 %
Bringwell 2010 31/12 : 506/ 1113 = 45,6 %
Ingen större skillnad, men fortfarande till Midsonas favör!
Avslutningsvis, Hur värderas då dessa bolag enligt vår kära Mr Market som alltid har rätt?
Midsona: 22 887 290 aktier * 16,7 = 382,2 Mkr
Bringwell: 258 669 624 aktier * 1,78 = 460,4 Mkr
Här värderas alltså Bringwell högre än Midsona, vilket är något som jag har mycket svårt att förstå (Ni får gärna hjälpa mig med detta, om jag nu har missat någon viktig parameter).
Har kikat igenom video intervjuer med bägge VD:arna och Midsonas ger enligt mig ett mycket tryggare och affärsmässigare intryck, vilket är positivt.
Jag själv är fortfarande skeptisk rent makroekonomsikt, eftersom det kommer väl smälla till förr eller senare. USA har galna problem med att lyckas hitta arbeten till sin medelklass eftersom tillverkningsindustrin konkurreras ut. Tillväxten som sker i USA sker genom leken “ett skepp kommer lastat, alá Trillioner dollar från FED”. Det kanske låter extremt men jag tror att det kommer nog bli stora strejker som kommer kunna utvecklas till upplopp i USA pga de ökade klyftorna i landet kombinerat med ett instabilt politiskt klimat.
Detta är också något som motiverar att köpa in sig i Midsona som endast är verksam på den trygga nordiska marknaden. Senast så hade den svenska ekonomin samma tillväxt som INDIEN! Alltså kommer svenska konsumenter köpa på sig ännu mer av dessa fantastiska “lycko” preparat som Midsona tillhandahåller! Allt för att vi ska kunna känna oss lyckade och lyckliga, eller förhoppningar om att bli det.
Så om du nu också vill bli lycklig, börja ta del av Midsonas fantastiska produkter eller deras framtida kassaflöden!