Glada miner på Sintercast-stämman

Efter att april bjudit på nya produktionsrekord, nytt rekord i mätkoppsleveranser och att företaget nu fått order både från Tupy Brasilien och Scania Södertälje på sin ladle tracker var stämingen bra på årets stämma. Om personbilsdiesel: Det är främst småbilar där diesel kommer tappa marknadsandelar pga NOX-debatten eftersom det blir fördyrt för dessa med bra rening i förhållande till priset på bilen. Sintercast finns ej i detta segment. Om lastbilar: På sikt trodde gästtalaren att cirka 75% av alla lastbilsdieslar skulle göras i CGI ! ...

Är tiden för explosiva utbrott i Sintercast över? (uppdaterad)

Explosiva kursutbrott bedömer jag kan komma dels för denna fina affärsmodellen som nu gör att 10% bruttovinstökning ger nästan 25% vinstökning, dels att en våg av ny tillväxt skulle göra att aktien åter skulle kunna värderas som en tillväxtaktie med vinstmultiplar som är klart högre än dagens. I vilka SinterCast gjuterier är det då som kan trigga tillväxt närmaste nio månaderna? 1. Tupy Brasilien: Har fått ordern att gjuta Ford F150 3l dieseln. För att den skall hinna komma i bilhallarna i april 2018 så måste man börja gjuta under kvartal 4 i år. ...

God fortsättning önskas alla SinterCast aktieägare

Under de senaste året har SinterCast rörelseresultat ökat kraftigt. Rullande årssiffror till och med september 2015 har ökat från med hela 120 % relativt september 2014. I siffror innebär detta till rörelseresultatet ökat från 9 (1,2 SEK/aktie till över 19 MSEK (2,7 SEK/aktie). Om man använder den långsiktiga tillväxttakten på tonnaget på 20 % / år och 75 % nettovinst på tonnageökningar hamnar vi för 2015 på en rörelsevinst på 3 SEK. Under 2016 skulle sedan vinsten öka 44 % och 2017 med 36 %. ( till 4,4 SEK/aktie för 2016 och 5,9 SEK för 2017). Under förutsättning att tillväxtentakten håller i sig borde det alltså vara fullt inom räckhåll att vinsten dubblas fram till slutet av 2017. ...

Intryck från SinterCast stämman 2015

Tupys VD pratade om att andelen CGI kommer att öka andelen CGI från 13% till 20% de kommande åren. Om man uppskattar att blocks och heads idag står för 600.000.000 kg vilket skulle innebära att Tupy ökar 40.000.000 CGI relativt nu. Innebär att intäkterna från enbart Tupy skulle öka med 20 MSEK om vi räknar 50 öre kilot. Förvisso är Tupy SinterCasts största kund men inte den enda. Tupys VD extremt nöjd med samarbetet med SinterCast. ...

SinterCast stämman

Representanten från akiteägarna meddelade att han ville ha till protokollet att styrelsen inte skulle få möjlighet att justera kapitalstrukturen genom återköp av akiter. Bland åberopade motiv fanns att SinterCast aktien med ett P/E på 60 var på tok för dyr att investera i för företaget. Willy P blev något upprörd. Steve hade inte som jag ser det några klockren a svar på varför “estimated fuure profit” som 2010 låg på 120 MSEK nu ligger endast några procent högre på 128 MSEK trots att runraten volymmässigt stigit med cirka 50%. Företaget verkar inte lägre lika övertygad om resan från dagen 1,7 MMEKV till över 4 MMEKV och framförallt inte att detta skall generera de finna vinstmarginerna som man tidigare torgfört. ...

Når SinterCast 4 SEK i utdelning / aktie redan efter 2014 ?

För att SinterCast skall nå 30 MSEK i vinst krävs en ökning av gjutningen med 0,9 MMEKV. Enligt SinterCast finns det ett bensinmotorprogram som kommer att ge 0,3 MMEKV och som startar serietillverkning under 2013Q4. Dessutom kommer Scania för sina 6 cylindriga Euro 6 motorer säkert komma upp i takter på i storletsordningen 30.000 x 8 eller 0,24 MMEKV redan inom ett år. Av detta är kanske minst 0,2 MMEKV en ökning relativt idag. Vidare vet vi att VM Motori avser att öka tillverkningen av sina 3 l motorer från 280 till 400/dagtakt under 2014 vilket ger en uppgång med ytterligare 0,05 MMEKV. Detta tre förändringar ger således 0,55 MMEKV. Tecnocast i Mexico kommer troligen också att börja gjuta CGI. Ett rimligt antagande är att det är frågan om CGI till Ivecos Euro6 motorer vilket borde ge ytterligare kanske 0,2 MMSEK. Lägg till lite jordbruksmotorer och lite Kina och vi har ganska lätt ytterligare några hundratusen motorekvivalenter under 2014. Min slutsats är att SinterCast redan vid nästa årsstämma nått en takt på 2,0 MMEKV och innan 2014 slut nått 2,5 MMEKV och därmed kan dela ut 4 SEK / aktie våren 2015. Sedan är det upp till marknaden att värdera vad 4 SEK/aktie i utdelning i ett tillverkningsbolag kan vara värt. Redan om några veckor kan vi kanske få reda på tillverkningstakten under 2013Q3. Detta är troligen ytterligare ett i raden av produktionsrekord. ...

SinterCast hemlige asiatiska OEM-kund ?

http://www.businesswireindia.com/PressRelease.asp?b2mid=35240

Sintercast inför Q1 rapporten uppdatering

Enligt årsrapporten som kom i slutet av förra veckan så har SinterCast en 55% marknadspentration på gjutteknik för V-dieslar som ligger ett antal år före lastbilsdieslar. På det senare 8 gånger större segment har SinterCast endast hunnit upp till en marknadspenetration på 3%. Tänk dig att SinterCast skulle nå samma framgång i detta segment. Då skulle SinterCast öka från 1,2 MMEKV till 7,5 MMEKV eller 6 ggr! Sintercast har nu meddelat att Navistar kommit igång med tillverkningen igen under janari samtidigt som man startat ytterligare ett lastbilsprogram under slutet av Q1. Tillsammans borde detta kunna göra man redan under början av Q2 kommer upp i all time high höga volymer på kanske 1,6 MMEQ. ...

Spännande Q1 för SinterCast

JANUARI I mitten i januari är det dags för internationella bilmässan i Detroit. Detta innebär att vi kan börja få svar på hur marknaden ser på att på VM Motoris sintercastade diesel i Jeep Grand Cherokee och dessutom om vi har tur om de avser sätta in denna diesel i även sin Chrysler 1500 RAM pickup nästa år. Parallellt som mässan pågår kommer kommer VW högste chef till Mexco för att inviga fabriken för US varianten av EA888 gen III som skall vara extra miljövänlig. Här kanske vi får svaret om vilket som blir SinterCast första högvolymsblock för bensin. ...

Q3 rapportens mätkoppar gjorde ingen glad men 2013 blir spännande

Efter att kunderna justerat sina lager av mätkoppar under Q3 långt mer än sin faktiska produktion kan vi nu se fram emot en ljusare fortsättning : Under Q4 är det avviserat att Navistar kommer igång igen. Ger 300.000 motorenheter i årstakt. Under Q4 levereras “dubbelsysystem S 3000 plus” vilket kan vara värt 10 MSEK + ytterligare ett system Under 2013 kommer bensinmotorn i gång Ger på sikt mer än 300.000 enheter. ...