Unlimited Travel group (UTG)
Vill skriva några rader om det mer eller mindre bortglömda resebolaget Unlimited Travel group (UTG listat på First north) som jag tror kommer uppvärderas under 2013 och 2014. Moderbolaget UTG äger 10 dotterbolag som vart och ett mer eller mindre är marknadsledande i Sverige inom sin nisch. Tanken med att äga specialiserade reseföretag är att UTG skall tillgodose målgruppens resebehov samt skapa synergier som i sin tur leder till en högre bruttomarginal än branschgenomsnittet. Konceptet består av att äga och förvärva små till mellanstora, specialiserade, personliga, entreprenörsdrivna reseföretag – ge dem resurser, kunskap, utbildning, ekonomi, inköp, verksamhetsutveckling som i ett stort företag. Bolagen får fördelarna av ett stort företag, men friheten som i ett litet företag. Entreprenörsandan i varje bolag behålls genom att varje företag uppmuntras att tänka och agera som ett självständigt bolag med ett eget varumärke och identitet.
Den svenska resemarknaden karaktäriseras av två huvudsakliga riktningar. Den ena är chartermarknaden där ett mindre antal aktörer (Ving, Fritidsresor, Apollo mfl) dominerar marknaden sedan en lång tid tillbaka. Konkurrensen är hård, produkterna likartade och det är i mångt och mycket priset som är avgörande för kunden. Chartermarknaden kan beskrivas som mogen. Den andra riktningen är specialresesegmentet där UTG befinner sig. Denna riktning kan beskrivas vara i en begynnande tillväxtfas där produkterna karaktäriseras av hög komplexitet, djup kunskap tillsammans med hög personlig service.
För UTG: s samtliga privatresearrangörer utgör den upplevelsefokuserade resenären med krav på leverans och hög servicenivå en grundbult i affären. En hög andel av dessa kunder återfinns i gruppen 55+. Stora pensionsavgångar med köpstarka 40-talister är att vänta de närmaste tio åren vilket är positivt. Gruppens privatekonomi är dessutom mindre utsatt för konjunktursvängningar än många andra samhällsgrupper. UTG: s breda utbud av nischade arrangörer skapar möjligheter att nå fler potentiella resenärer inom bland annat denna kundgrupp, samtidigt som produkterbjudandet diversifieras och fördjupas.
En rad faktorer driver resemarknaden: stora pensionsavgångar med människor med god disponibel inkomst, nyfikenhet och reslust, fritidsresandet i Sverige ökar över tiden samt att världen har blivit betydligt mer tillgänglig.
Faktorer som mer specifikt driver UTG: s verksamhet är att intresset för långresandet ökar konstant, människor söker djupare innehåll i form av natur och kultur, äventyr och utbildning. UTG har i dagsläget skapat sig en stabil och växande plattform inom specialresesegmentet där det i flera dotterbolag finns betydande inträdesbarriärer som i sin tur ger en marginalbild som är högre än i resebranschen generellt.
UTG är idag en koncern som står på två huvudsakliga ben där grupp- och konferensresor samt affärsresor utgör det ena, och privatresor det andra. Nedan följer en beskrivning av logiken bakom denna struktur.
Grupp- och konferens samt affärsresor
I segmentet ingår idag JB Travel, Eventyr och Ski Unlimited. JB Travel anordnar främst resor till kongresser och mässor samt affärsresor. Man är experter på logistiken, men hämtar ofta innehållet från externa leverantörer. Eventyrs specialitet är interna konferenser och kick-offer, där man på konsultbasis även erbjuder hela kommunikationslösningar för arrangemangen. Ski Unlimited är mycket duktiga på konferenser på vintern, med särskilt fokus på svenska fjällen och Alperna. De potentiella, och delvis redan realiserade, synergieffekterna är betydande. Exempelvis har JB Travel nu tillgång till ledande innehållsleverantörer, såsom Eventyr och Ski Unlimited, inom gruppen och slipper därmed lämna ifrån sig denna, ofta mycket lönsamma komponent av en resa. Eventyrs och Ski UTG: s breda kontaktnät skapar samtidigt möjligheter för nya affärsresekunder till JB Travel. Gruppens privatresearrangörer bidrar därtill med omfattande destinationskunskap. UTG: s grupp- och konferenskunder får därmed tillgång till en ”one stop shop”, där långvarig erfarenhet av de särskilda krav som ställs på en arrangör av grupp- och konferensresor matchas med gruppens samlade specialistkunskap inom resor.
Privatresor
UTG: s privatresearrangörer består av Birdie Golf Tours, Västindienspecialisten, Travel Beyond, WI-Resor, Världens Resor, Good Travel och Polar Quest. Sedan tidigare finns en ansenlig bredd, med specialister inom golf, Västindien, vandringar samt lyxresor. Förvärven av Världens Resor och Polar Quest uppfyller UTG: s kriterier om koncept- och aktivitetsorienterade bolag och stärker samtidigt UTG: s närvaro inom de växande segmenten äventyr och upplevelser.
UTG är som sagt ett nischat reseföretag med med höga bruttomarginaler eftersom de säljer ”skräddarsydda” resor och en jämförelse med charterindustrin som har lägre marginaler (5%) och där produkterna är mer ”likartade” mellan bolagen (Ving, Fritidsresor, Apollo mfl) visar potentialen. Bruttomarginalen för vissa av UTG: s dotterbolag ligger på 10-12% men kan de prestera 5% för gruppen över helåret skulle det ge fina årsvinster.
Nedan lite siffror.
Börsvärde just nu 48 000 000 kr
Kassa&Bank 27 242 000 kr
Räntebärande skulder 0
Oms 2012 451 988 000 kr
EBITA 2012 5 147 000 kr
Antal utestående aktier 4 368 215 st
År 2008 omsatte UTG 314 000 000 kr och genererade ett EBITA på 15 000 000 kr, år 2011 omsatte koncernen 401 800 000 kr med en EBITA på 10 000 000 kr. Varför har då UTG: s EBITA inte ökat i takt med den fina omsättningsökningen från 2008 till 2011 och varför har kursen gått ner? År 2006 noterade man bolaget på 14 kr, år 2008 toppade kursen på 30 kr och bolaget omsatte då 318 000 000 kr och gjorde 15 000 000 kr i EBITA.
Under 2009-2010 gjorde UTG en stor satsning med utökad fartygskapacitet på Svalbard avseende deras dotterbolag Polar Quest samt omfattande reklamkampanjer. Tanken var att sälja fler svalbardsresor (här har man riktigt bra marginaler) men finanskrisen slog ganska hårt i Europa så satsningen blev inte lönsam. Bara under de 3 första kvartalen 2012 tappade man drygt 7 000 000 kr på EBITA på Svalbard tack vare den för höga fartygskapacitet. Dock är kapaciteten på Svalbard nu nedskriven så kostnaderna kommer minska markant från och med årsskiftet 2012/2013 vilket kommer stärka marginalerna. VD skriver också i senaste kvartalsrapporten att under 2013 är tron att marginalerna ska återgå till historiska nivåer runt 5 % och att deras målsättning på sikt är att klart överträffa dessa. Övriga dotterbolag har också under de senaste åren förbättrat sina marginaler, många av bolagen genererar nu de högsta marginalerna någonsin.
Den kraftfulla förvärvsstrategin som drev gruppens omsättning från 25 000 000 kr år 2002 till 450 000 000 kr 2012 är nu mer eller mindre avslutad. Nu fokuserar man på konsolidering och utveckling av befintliga bolag. Dock letar UTG alltid förvärv så dyker det upp ett intressant bolag kanske de plockar in det med tanke på att UTG är helt skuldfria och har en stor nettokassa.
Resorna som UTG säljer har marginaler på mellan 10-12%, vissa dotterbolag ännu högre (fritidsresor, ving mfl) ligger på marginaler om lite drygt 5% och de verkar i lågmarginaldelen av resemarknaden dvs charter så om UTG får ihop allt ska de minst kunna generera samma marginal som charterbolagen men deras interna målsättning är högre.
Prognos
Skulle UTG framöver kunna omsätta 500 000 000 kr på helåret med en rörelsemarginal på 5% betyder det 25 000 000 kr i EBITA och på 4 368 000 st aktier är det drygt 5,7 kr i vinst per aktie börsvärde 48 000 000 kr (kurs 11,20 kr ej avdraget för kassan). Delar bolaget ut 2 kr av de 5,7 kr i vinst har vi på kurs 11,20 kr en direktavkastning på ca 20%. Lägg därtill kommande bolagsköp så har vi en än högre omsättning. Ett EBITA på 25 000 000 kr och p/e på 6 skulle ge ett börsvärde på 150 000 000 kr, en aktiekurs om 35 kr eller 250 % potential vilket borde vara möjligt inom ett par år. Vidare tycker jag att nedsidan känns begränsad vilket minskar risken markant. Kassan representerar nu över 6 kr per aktie och bolaget har inga långfristiga skulder.
Faktorer som driver resandet är låg ränta, starkt svensk krona och en allmän reslust. Samtliga faktorer har varit starka under ett par år och är så fortfarande vilket är positivt. Lägg därtill stora insiderköp under 2010 och 2011 samt ett väldigt kompetent management och välkända storägare. I Sverige finns ca 500 små resebolag som omsätter under 50 000 000 kr vardera så det finns en del uppköpsobjekt. Nu ska man inte jämföra UTG med ex Travelpartner men de köptes upp år 2010 för 28 kr per aktie och det fanns 8 104 000 st aktier vilket gav ett bolagsvärde på 227 000 000 kr. År 2009 omsatte Travelpartner 1 360 000 054 kr och gjorde ett rörelseresultat på 15 000 000 kr. Uppköpet gjordes alltså till 15 gånger rörelseresultatet. Ticket köptes upp av Braganza 2010 för 254 000 000 kr. Ticket omsatte 2009 4 225 000 000 kr och rörelseresultat var - 45 000 000 kr (förlust). Jag hoppas verkligen UTG inte blir uppköpt men det är intressant att se ungefär vad andra resebolag värderats till. Hellre flera år av ok tillväxt och fina vinster som kan delas ut till aktieägare. Med det kommer kursen gå upp. Den som lever få ser, jag tror att det kan komma att bli en kassako med höga utdelningar.