Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Avskrivningar i banker

Det ar inte alla lander som har bank-kris. Canada, Australien, Norge, Finland, Danmark har klarat sig med fler lander. De som verkligen rakat illa ut ar USA, Sverige, Osterrike, Schweiz, Belgien, Tyskland och Storbritannien. Det skiljer dock en del. USA, Belgien, Schweiz och Storbritannien har tagit i fragan. Medan Sverige med stor emfas fornekat bank-problemet. Sveriges bankanalytiker var sakra att SEB vid arsskiftet 2007-2008 skulle skriva av tio miljarder. Sa skedde inte. I stallet delades 4,5 miljarder ut i utdelning till aktieagarna och 3 miljarder i bonus till de hogsta cheferna. ...

På väg mot vändningen?

Ett tecken i tiden: Botten är kanske nådd nu? I dag läste jag i en lokal tidning, att Stenvalls trä köper virke för 100 miljoner! Stenvalls är inget börsbolag, men de kan konsten att tjäna pengar. Deras tänk är helt rätt! Sällan man ser sådan framsynthet och sådant mod hos småföretagen. Stenvalls köper billigt nu för att tjäna pengar nästa år…om jag hade 100 miljoner så satte jag allt på olja och mineraler under den närmaste 9 månaders perioden. ...

Aarhus Karlshamns - Är det dags för ett kurslyft?

Aarhus Karlshamns 97 kr Fettillverkaren har inte varit trevlig att äga för de porföljinnehavare som velat vara aktien trogen. Den har i stort sett gått nedåt varje dag sedan utdelningen i april. Rapporten var svag och har bidragit till det tappade köpsuget. Primärtrenden är entydigt fallande och starkt sluttande, men nu tangerar kursen den fallande trendlinje som sammanbinder topparna i dagsstapeln - på undersidan. AarhusKarlsham har börjat konsolidera i tertiärperspektivet. Sedan den 23 juni har kursen jämnviktspendlat kring 98 kr. Ibland har prisnivån varit över den kursen och ibland under. En trendlös oscillerade rörelse. Huruvida detta blir en bottenkurs återstår att se. ...

Orexo, lanserar Abstral på nya viktiga marknader

Orexo meddelar att bolagets preparat mot genombrottssmärta för cancerpatienter nästa månad lanseras i Frankrike. Man har nu förhandlat klart med de Franska myndigheterna, detta tidigare än beräknat. Abstral som är en ny formulering (i tablettform) av fentanyl, har redan lanserats i flera viktiga marknader av partnern Prostrakan i Europa och säljer redan för ca 160 Msekpå estimerad årsbasis med en royalty på ca 25% i Storbritannien/Tyskland. Frankrike kommer utgöra den viktigaste Europeiska marknaden eftersom fentanyl är mkt etablerat där och man kommer troligen ganska snabbt kunna nå samma försäljningsvolym enbart på den marknaden vilket skulle innebära 80MSek per år direkt till Orexo vars nuvarande börsvärde är ca 1000 Msek. Man uppger vidare att en ansökan till FDA kommer lämnas in mkt snart av prostrakan vilket kan komma att utgöra ett viktigt kursdrivande moment. Marknadsreaktionen är så här långt väldigt försiktig med tanke på att Orexo nu är mkt nära sina mål att bli ett lönsamt läkemedelsbolag. ...

2017-05-30 12:22 · krax

Vinster och eget kapital i SEB

Jag ar glad att jag skrev bloggen om Trixande i SEB infor rapport (28/6 2009). Den har fatt signaturen rentur, iTrader, sololja, Robert Cianetti med fler att ga i gang ordentligt med larorika synpunkter och kunskaper. Det vi diskuterar ar rent bokforingsmassigt hur vinster och utgifter skall redovisas. Balansrakningen bestar av Tillgangar - skulder och det som blir kvar ar som det heter EGET KAPITAL (EGET kapital = det som aktieagarna ager). ...

70--RECOVERY - Precise Biometrics Readers

Lite mer att läsa.. Källa: https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=fe1a51a55b2c40040585d37954998fad&tab=core&_cview=0&cck=1&au=&ck= Mvh Solicitation Number: SAQMMA09F1714 Notice Type: Combined Synopsis/Solicitation Synopsis: Added: Jun 22, 2009 11:13 am This is a combined synopsis/solicitation for commercial items prepared in accordance with the format in FAR Subpart 12.6, in conjunction with FAR 13.5, as applicable, and as supplemented with additional information included in this notice. This announcement constitutes the only solicitation; bids are being requested and a written solicitation will not be issued. The solicitation number is SAQMMA09F1714 and is issued as an invitation for bids (IFB), unless otherwise indicated herein. The solicitation document and incorporated provisions and clauses are those in effect through Federal Acquisition Circular FAC 2005-31. The associated North American Industrial Classification System (NAICS) code for this procurement is 334112 with a small business size standard of 1,000.00 employees. This requirement is unrestricted and only qualified offerors may submit bids. The solicitation pricing on www.FedBid.com will start on the date this solicitation is posted and will end on 2009-06-24 13:00:00.0 Eastern Time or as otherwise displayed at www.FedBid.com. FOB Destination shall be Washington, DC 20547 ...

2017-05-30 12:21 · pni

Andra kvartalet!

Om två veckor börjar de första rapporterna trilla in och börsen kommer vakna till liv igen. Det kommer bli svajigt på börsen ena dagen upp med den andra rakt ner i diket igen, perfekt för oss som vill ha en aktie under ett par dagar(timmar). Första kvartalet så var det många bolag som lyckats bromsa den negativa utvecklingen eller till och med börjat gå med plus. Rapporterna som kommer in nu under andra kvartalet tror jag kommer ha en stor roll för hur det kommer gå i början av hösten. Jag hoppas på att de lyckats bromsa upp ennu mer av sina förluster och fler bolag att gå plus. Jag tror endå på ett bra kvartal de flesta aktier har ju ökat som in i. Detta kvartalet om man gemför med föregåend. Jag tror vi bara har sätt början på något som kommer ta slut igen om 5 år. ...

Sjölivsfunderingar

Idag befinner jag mig tillsammans med min flytande arbetsplats i den engelska hamnstaden Southampton. Här blandas samtid med historia, för på babords sida trafikerar gulmålade bilfärjor till Isle of Wight med gigantiska IKEA-logon på sidorna och på styrbord, ett litet stenkast från fartyget, finns den berömda Titanickajen och på kajen alldeles intill ligger ett par vingar till vindkraftverk, närmare bestämt cirka 700 st! Uppenbarligen snurrar det på rätt bra hos vindkraftstillverkarna, även fastän det är vindstilla i världsekonomin, eller annars är det finansorkanens öga som orsakat en kostsam lageruppbyggnad. Som investerare och aktiespekulant skulle det således vara lönsamt att ha en modifierad version av Google Earth tillgänglig, för att kunna pejla in börsbolagens gårdsplaner lite bättre och få en djupare insikt i aktivitetsnivån. ...

Order i det dolda.

När jag ser hur många mer eller mindre aktieintresserade tror att kursen ska gå genom att stirra sig blinda på orderdjupet, så är det på plats med en liten hm, lektion eller tillrättavisning ;o) Stirra dig ALDRIG blind på orderdjupet då det inte betyder ett skvatt vad gäller kursrörelsen. Sant ! Det enda du ser är en ögonblicksbild över vad X- antal köpare och säjare är beredda att köpa respektive sälja för just nu . Det enda du ser är dom öppna ordrarna medans dom dolda är just dolda, därav namnet. No see, no is eller ? Du har alltså inte en susning om hur många dolda köp/sälj det döljer sig under dom synliga. Sant ! En säljare som vill bli av med ett större antal aktier visar ALDRIG hur många det är, utan det fylls på i orderdjupet allt eftersom köparna gnager slut på dom synliga säljordrarna och vice verca med köp naturligtvis. Sant ! ...

Trixande i SEB infor rapport

Nagra dagar fore kvartalsrapporten gor SEB en affar som forvanat manga. Alla forstar att det ar nagot lurendrejeri. Vad sjutton gor dom och varfor? SEB aterkoper utgivna forlagslan om nominellt 400 miljoner pund. Och gor en realisationsvinst pa 1,3 miljarder. Det har blir ju mumma i kvartalsrapporten med denna vinst. Men hur har den uppkommit. Jag kopplar ihop tva kunniga bloggare har pa Redeye, namligen iTrader fran Aland i Finland, med ett forflutet fran professionell aktiehandel och docent Hasse Bystrom, docent i nationalekonomi. ...