Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Testresultat Precise Biometrics

INTRODUCTION 1.1. DOCUMENT PURPOSE The purpose of this document is to provide a detailed record of the live demonstration performed at the PKI lab in an effort to evaluate the capabilities of various biometrics and smart card Readers, and how they support the department’s current needs. 1.2. BACKGROUND Currently, the Biometric Logical Access Development & Execution (BLADE) program with in the PKI Program office is in the process of evaluating a number of biometric and smart card readers to determine which reader will best fit the department’s needs in supporting the legacy biometric enabled PKI implementation, as well as the Departments HSPD-12. The selected reader will be backwards compatible and support all current PKI programs/projects. IRM’s Systems Integrity (SI) office performed these tests in the PKI lab. ...

2017-05-30 12:22 · pni

Darfor ligger SEB sa illa till

Under hosten 2007 gick den svenske fondforvaltaren Kent Janer pa Brummer och Partners ut i en artikel i Dagens Industri och sa att bankkrisen kommer att bli sa stor att ingen centralbank i varlden kommer att ha sa mycket pengar att de klarar upp det har. Aret darpa var Kent Janer i diskussion med Financial Times stora kolumnnamn Martin Wolf. Diskussionen ägde rum den 27-29 februari 2008 pa FT:s internetsida. Kent Janer skriver om det allvarliga i att banker i hela världen just nu mörkar sina förluster och att de istället för att försöka förstärka sin kapitalbas i någots fall till och med höjer utdelningen. Martin Wolf på Financial Times tror knappt det är sant. Han skriver: “Mr Janers warning that banks might distribute dividents, before admitting the extent of their losses and then run to states for rescue is too plausible to be funny”. ...

Konferens på Kreta!

Nu bär det av till Kreta för finans-konferens. Jag ska presentera min artikel The Age of Turbulence - Credit Derivatives Style som behandlar finanskrisen och kreditderivatmarknaden. Artikeln börjar bli lite gammal nu (vad gäller datan) men dess aktualitet växer för var månad. Nu senast är det förstås diskussionen om regleringen av kreditderivatmarknaden och den medföljande pushen för handel att organiseras kring clearing houses/börser som nära angränsar till min artikel. Poängen i min artikel är ju just att kreditderivatmarknaden är så pass volatil (samt fetsvansad) att vanliga margin-krav baserade på t.e.x normalfördelningen inte duger. ...

Är ni trötta på låga bankräntor? ? Del III

I en tidigare blog Är ni trötta på låga bankräntor? presenterade jag ett förslag för hur kapitaltörstande företag i Sverige skulle kunna få finansiering genom att låna av småspararna runt omkring i landet som säkert är trötta på bankernas dåliga räntevillkor. Jag kallade lånen för Svenska Tiger-lån och en del av idén var att staten skulle garantera lånen (genom en viss sorts värdepappersiering, se den första bloggen). Ingen inblandning av bankerna skulle dock behövas. ...

Börsen i juli

OMX-index ökade 2,5% under juni vilket var femte plusmånaden på raken. Det var helt klart positivt att det höll upp så bra i juni som annars kan vara en lite skakig månad. Nu är vi snabbt inne i juli som de senaste 25 åren slutat plus i 64% av åren (16 av 25), med en snittuppgång på 1,7%. Det är alltså en av de bättre månaderna på året med relativt få stora nedgångar där 2002 sticker ut som ett undantag med -11%. Med fem uppgångsmånader i rad kan det nog bli så att index håller sig någorlunda inom den senaste tidens konsolidering. ...

Börsen vecka 27

Det är en fortsatt sidledesdans och rätt så neutrala nivåer i de flesta index. Kvarstår gör däremot att S&P 500 inte lyckades ta sig förbi 950-nivån den här gången heller, vilket helt klart är en viktig nivå. Med tanke på att det vände ner från den nivån igen och att indexen bildat potentiella toppformationer ser det troligt ut med ytterligare lägre kurser. För OMX del har det skett försök att både bryta upp och ned från konsolideringen. Bägge försöken har gett snabba reaktioner i motsatt riktning vilket ger tydliga nivåer vid 809 respektive 749. Fortsatt ser jag det som troligt att vi kommer få se OMX runt 700-nivån innan det är dags för nästa vända uppåt senare i år. ...

Bankerna!

Bankerna rusar nu på förmiddagen Swedbank är nästan upp 2kr snart uppe på 50 lappen igen. SEB stigit med 0.5kr trotts att börsen går neråt. Orsak: Riksbankens nya räntebesked som gör att bankerna måste betala benkar för att han pengar på riksbanken så nu tvingas bankerna att låna ut till kunder. Det rycktas även om att SEB har gjort miljardförluster läs linken. http://www.realtid.se/ArticlePages/200907/01/20090701021750_Realtid395/20090701021750_Realtid395.dbp.asp Jag tror dock inte de är så allvarligt som de påstår. ...

Topotarget, emissionen övertecknad..

Topotarget rapporterar nu på morgonen att man nått full teckningsgrad i emissionen och bolaget tillförs därmed det maximala tillskottet om 132 mDkr. Ett mkt glädjande besked som säkrar finansiering av bolagets prioriterade projekt enl plan där man bl a kommer kunna finansiera hela studien belinostat PTCL-fasIII på egen hand. Tittar man på andra bolag i sektorn som genomför emissioner i dagens klimat så har det generellt varit mkt problematiskt och utfallet ger en kraftig signal om den låga värderingen i förhållande till potential. Utfallet bör avspeglas i en minskad rabatt i aktien eftersom risken nu minskat signifikant och att den senaste tidens skrala kursutveckling varit kopplad till en oro för den fortsatta finansieringen. Förhoppningsvis får vi nu en kedja av positiva nyheter från bolaget, ser man i backspegeln så har bolaget dessutom levererat en lång rad goda resultat för sina viktigaste studier samt en mkt bra stigande försäljning för savene som inte alls prisats in i värderingen ännu, detta som sagt p g a en finansiell osäkerhet som nu delvis undanröjts. Jag förväntar mig en rad uttalande under dagen från flera större danska förvaltare och bevakande Danska analyshus. Försöker att förbise kortare psykologiska reaktioner i aktien och håller mig utanför spekulation kring dessa,men kan konstatera att en större uppvärdering av aktien känns nu än mer motiverad. En rad av intressanta värdedrivare finns att se fram emot f ö där det centrala blir ett avtal för belinostat, förhandlingsläget har med dagens nyhet nu stärkts. Övriga potentiella nyheter kan komma att röra; ...

2017-05-30 12:22 · krax

Finanskrisens orsak, alternativ 2

Handelsbankens VD Pär Boman hade en intressant synvinkel i gårdagens va.se. Han menar att vi redan ser tendenser till att mota nästa finanskris med en ny uppsättning regler, ovanpå de gamla! Det kommer att ge oss precis samma problem som idag, eftersom nuvarande finanskris inte uppstod p.g.a för lite information - snarare av för mycket! Han berättade en slående anekdot där han själv beställde all dokumentation kring en subprimeobligation och fått det per fax! Prospektet var på 1300 sidor + några appendix! Han läste igenom allt och konstaterade att alla risker fanns noggrant beskrivna och att detta absolut inte var något för försiktiga Handelsbanken - inte ens med de furstligt beräknade räntorna… ...

Oljan...

Nu på morgonen ligger Brent på 68:70 och WTI på 69:19. Med tanke på den senaste tidens berg och dalbana så kommer vi nog gissningsvis att få se både dryga 72 och så ett fall till 68 innan dagen är slut i USA. Jag tror att USA-börserna är stängda på fredag? Det innebär förståss då att Europabörserna kommer att deppa ihop på fredag, eftersom vi då inte får “ledning” från USA. ...