Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ericsson gör en megaaffär

Ericsson annonserade nu på kvällen att de kommer ta över Sprints 6000 anställda som sysslar med drift och underhåll. För detta erhåller Ericsson cirka 5 miljarder kronor /år i 7 år. Således är det en megaaffär om hela 35-40 miljarder kronor. Dock så kommer ju kostnaderna för de 6000 anställda att vara hög. Så frågan är om Ericsson verkligen kommer att tjäna några pengar på detta? Dessutom har Sprint tekniker som CDMA och iDEN som inte Ericsson är speciellt vana med. Å andra sidan har Ericsson tidigare, i mindre affärer, visat på hyfsad intjäningsförmåga. Nyheten kom efter Börsens stängning så vi får se imorgon om det blir en marginellt positiv reaktion. ...

Hej igen, jag är ju ny på att analysera - så jag försöker då med en blogg

Får lov att först tacka - för att min analys/blog av SKF - blev rätt Kursen gick makligt uppåt. Jag var kanske lite tidigt ute i min analys. Men jag tror ju på att det kan vara bra att vara tidigit ute. Precis som tuppen. Eller som solen en vacker sommar dag I alla fall - min analys om SKF - kan fortsätta lite till Aktien kommer troligt ligga och pendla mellan de läggen som e nu 100 - 90 ...

Utnyttja den svaga kronan

Denna sommar ser utlandssemstrande svenskar direkt och brutalt hur värdet på den svenska kronan sjunkit gentemot de flesta andra valutor. Skattesänkningar och löneökningar i all ära men för internationellt aktiva svenskar med lön i SEK har senaste året i praktiken inneburit minskad köpkraft i ett internationellt perspektiv. Tråkigt men det finns faktiskt också en positiv sida av myntet. Som alltid när valutors värde växlar kraftigt rubbas många jämvikter och innan allt är i balans igen kan den vakne aktieinvesetraren se till att kompensera den urholkade semesterbörsen med ökad förmögenhetstillväxt i aktieportföljen. ...

Asiens utveckling!

Läser just nu DI.se att bil och andra passagerar fordons försäljning i Kina verkar ha blivit bättre. Ökning med 48 procent ( 872.900 enheter) jämfört med juni 2008. Hur många av dessa är Volvo och Saab Scania? Det är en fråga som jag inte vet. Kan bara säga att inklusive Lastbilar och Bussar steg försäljningen med 36% till totalt 1,14 miljoner enheter. Kineser var även i Stockholm ( Opera Källaren). Ericsson fick order värda 1 miljard kr. Volvo skrev på order värda 100 miljoner. Även SSAB var där för att locka Kineserna. Finns dock inga order värden där ännu. Men jag hoppas att det kommer ...

Axis vs Net Entertainment

I borjan av juni ansag jag att det var dags for Axis och Net Entertainment att byta pris per aktie med varandra. Axis VPA ar ung halften utav Netent, medan kursen lag 30% hogre. Idag sag vi steg 1 falla pa plats. Axis nedvarderades kraftig efter den skrala Q2 vinsten. Net Ent tjanade ung lika mycket endast under Q1 som Axis tjanat under Q1+Q2. Dessutom ar trenden kraftigt stigande pa Netent. Anda varderas Nettan lagre an Axis. Nettan ar dessutom skuldfria. ...

Alcoas rapport för andra kvartalet bättre en väntat!

Detta är ett mycket positivt tecken för utvecklingen av ekonomin. Alcoa är en idikator åt villken riktning den amerikanska börsen kommer gå under rapport perioden och efter som den över presterade analytikernas tro så kommer vi kunna blicka frammåt mot en ljus rapport period. Nu är det uppåt som gäller RALLY!! Iaf i morgon..

Epicept haussare, bekänn färg!

Visst är det sorgligt att se hur tyst det kan vara kring denna aktie i en nedgång som nu. När vi var påväg uppåt var det mer en lag än trend att kommentera hur lovande det såg ut. Det vore väldigt naivt att att gå runt med tron att småsparare som jag inte hängt på med ett mindre men betydelsefullt kapital, när investerings säkra köprek kom som regn i backen. ...

S&P-500: Intressant huvud-skuldra-formation inför USA-öppningen

S&P 500 är på väg att bilda en intressant huvud-skuldra-formation om indexet bryter ner genom stödet runt 875. Volymen har avtagit från den vänstra skuldran till huvudet och den högra skuldran. Sker ett brott ner indikerar avståndet mellan huvudet och nacklinjen att vi kan sikta mot en målkurs 1 runt 800-810. Spännande att se vad som händer när USA öppnar idag.

Större nedgång i USA är att vänta.

Nasdaq: (1746.17) Nasdaq tappade sitt viktiga stöd vid 1754 och stängde nära dagslägsta. Detta bådar inte gott inför den närmsta tiden och vi kan räkna med att det kommer att gå ner mer. DMI(+/-) har givit säljsignal. Rapportperioden kan sänka indexet rejält så det gäller att vara försiktig i detta läge och inte tro att det är fyndläge. Dow Jones: (8163.60) Orkade inte hålla sin 8200 nivå och har även detta index givit säljsignal på DMI (+/-). Vi har en Head And Shoulder formation med sin botten kring 8200 och det finns risk för att denna formation nu kommer ge säljsignal, risken för en större nedgång får ses som stor. ...

WILLYS - Grundarens aktieaffärer

Willy Schleeh berättar öppenhjärtigt och ingående om hur han byggde upp livsmedelskedjan Willys. (Dagens Industri 8 juli 2009, sid 14). Afärsidén gick ut på att köpa varor direkt från leverantörerna och hoppa över det stora grossistledet. Konceptet var att sälja storförpackningar, ofta direkt från pall. Det gav låga styckepriser. Framgången var given. Det gick så långt att konkurrerande handlare ibland föredrog att handla på Willys istället för att göra beställningar via den egna grossisten. ...