Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tisdag 14:e juli - börsen uppåt - oljepriset nedåt - linan spänns

Bästa sektor blev energi, följt av verkstad och finansrelaterade aktier. Sämsta branscher blev IT och konsumentrelaterade produkter. OMXS30 har konsoliderat i totalt nio veckor och osäkerheten inför rapportperioden präglar kursen som ligger i en tydlig jämviktspendling. När kursern jämviktspendlar är det som en vattenskidåkare, ju längre ut från centrumlinjen, desto mer kraft blir det i linan som vill dra tillbaks skidåkaren in mot kölvattnet. Ni ser tydligt vad som hänt under den gångna konsolideringen att så fort linan blivit sträckt (ringarna) har kursen åkt tillbaks in i kölvattnet. På samma sätt fungerar det i en upp- eller nedgång. När båten svänger blir kraften större mot båtens färdriktning (upp- eller nedgången). MA200 som visserligen planat ut men fortfarande visar att vi befinner oss i ett negativt klimat, håller på att få sällskap av det kortare MA50. Idag stängde kursen visserligen ovanför både MA20 och MA50, men med spänd lina, som kommer försöka dra tillbaks kursen imorgon. ...

Biotech cocktailen efter 8 månader

I en blogg den 14 November 2008 rekommenderade jag en Biotech coctail bestående av fyra aktier:Biogaia,Bioinvent, Diamyd Medical och Karo Bio. Senare (april 2009) kompletterades denna kvintett med Active Biotech. Idag 8 månader senare har den portföljen stigt med ca 55%. OMX har under samma tid stigit ca 22%. Klart godkänt alltså. En viss nedgång har dock noterats sedan förra inlägget för två månader sedan Det är dock långtifrån läge att ta hem vinsten redan nu - samtliga aktier står fortsatt inför spännande månader framöver där man kan förvänta sig positiva nyheter. Här lite kommentarer kring senaste månadernas händelser och förväntningarna kring framtiden. ...

EpiCept: Påbörjar klinisk studie med Ceplene i Europa

Är det bara jag som missat denna nyhet/PM? och sovit alltför tungt under helgen, eller har det inte “kommit helt ut”?! I vilket fall som helst, så kommer denna här, klipp & klistrat från min info från SEB.. Tre år verkar vara lång tid för studie på ett redan EMEA godkännt läkemedel, eller?! Mvh Ps. Själv ligger jag lång i detta papper.. Ds Källa: Nyhetsbyrån SIX Bioteknikbolaget EpiCept startar en klinisk studie med Ceplene för att möta de åtaganden som den europeiska läkemedelsmyndigheten ålagt bolaget sedan Ceplene godkänts. Det framgår av ett pressmeddelande. Studien kommer att omfatta upp till 150 patienter vid uppskattningsvis 25 olika centra i Europa. Epicept räknar med att studien kommer att cirka tre år att slutföra. Det första målet med studien är att tydliggöra den kliniska farmakologin, hur läkemedlet påverkar kroppen, av Ceplene genom att utvärdera vissa biomarkörer i AML-patienter. Det andra målet med studien är att utvärdera effekten av Ceplene och IL-2. “Påbörjandet av den här studien för att möta våra åtaganden understryker vår beslutsamhet att gå vidare så snabbt som möjligt med en kommersiell lansering i den Europeiska Unionen”, sade VD Jack Talley i en kommentar. ...

2017-05-30 12:23 · pni

Dignitana nästa Biosensor

Dock syftar jag inte på dagens utveckling i Biosensor utan när Biosensor listades och på kort tid gick flera 100%. Dignitana har möjlighet att iaf göra en mindre sådan resa. Ska lägga upp en analys imorgon på Dignitana. Tror vi har många bra nyheter som kommer komma framöver. Bl.a. 28:e juli då presskonferensen ska hållas.

Starkt av Getinge

Getinge hade en ok rapport! Omsättningen under Q2 ökade 24,4 % (YoY) till 5,5 Mrd SEK vilket i första hand förklaras av företagsförvärv. Organiskt minskade faktiskt omsättningen 2,9 % vilket är värt att notera! Nettoresultatet ökade 22,4 % till 333 Mkr och det är i slutändan det viktiga. Balansen är riktigt svag och det är enbart tack vare den stabila verksamheten som kan acceptera en soliditet på 29,4 % och en gearing på 160 %. Balansen har dock stärkts en aning sedan Q1. Jag gillar Getinge främst för deras tillväxt och lönsamhet, varvid jag kan ha överseende med balansen. Tillväxten verkar dock sakta in vilket märks i prognosen på att de ska växa med 15 % i år. De har växt med 33 % första halvåret och då inser man att H2 kommer att bli tungt, även om de skönjer “en viss optimism om en förestående vändning i USA”. Detta känns mest som en from förhoppning och det brukar sällan vara en framgångsrik strategi… ...

Active Biotech - The Final Countdown ...

Ny analys från Epoken återfinner Du genom att klicka på nedan länk! http://www.redeye.se/medlemsanalys/29586 // EPOKEN

Selling the family silver

Vad finns det for losningar pa SEB:s problem. Tidskriften The Economist hade i sitt nummer den 13 juni 2009 rubriken: Selling the family silver. Det gallde den engelska banken Barclays som salde sin Global Investors-avdelning till en amerikansk investmentfirma. Tidskriften kommenterade: Selling would mean that Barclays would lose one of its most reliable businesses but it would also allow the bank to raise valuable capital. Det ar ju sa har SEB borde losa sina problem, ut med familje-silvret. ...

Karo bio - står inte still med förhandlingarna

Karo bio rapporterar i dag, dagen innan deras Q2 rapport att deras samarbete med deras indiska partner Zydus Cadila fortlöper i positiv riktning och att de nu har plockat fram några substanser att ta in i prekliniska studier för att finna bra kandidater till vidare kliniska studier. Substanserna ska förhoppningsvis leda till nya läkemedel inom inflammation, där KARO och Zydus hoppas kunna minimera de så vanliga bieffekterna som finns i dagens mediciner inom sektorn. ...

Denna dag - ett liv

Eftersom att jag är tidningsbud, så har jag gjort mitt dagsverke vid den här tiden. Jag brukar stiga upp halv två. I morse kom tidningarna något sent. Klockan 3:10. Jag trodde att det skulle bli en strulig dag när jag efter att ha delat ut bra många tidningar i brevlådorna upptäckte att det stod den 9:e maj på framsidan av Västerbottens Kuriren. Hade jag av misstag fått en bunt med gamla tidningar, som jag nu höll på att prångla ut till kunderna? Den obehagliga känslan kunde dock snart vederläggas när jag kontollerat innehållet och konstaterat att det bara var datumet som misstämde. ...

Steek(t) av F-secure

Det var inte bara solen som stekte på fredagseftermiddagen, vi fick även se mitt favoritbolag F-secure meddela att de spenderar 27,5 Meuro på att köpa det franska bolaget Steek SA. Om förvärvet blir lyckat (?) kan F-secure få betala ytterligare 2,5 Meuro. Efter att man gråtit ut över den försvagade balansen så kunde man konstatera att gearingen som var -184 % Q1 på grund av detta förvärv antagligen försvagas till -105 %. Det är fortfarande är starkt! Kassaflödet har legat på +3 Meuro per kvartal och om det håller ytterligare 2,5 år är Steek SA betalt. ...