Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nytt årshögsta

OMX har uppvisat en relativ styrka ett bra tag nu och index vände en bit innan konsolideringsgolvet och har nu dragit upp till en ny årshögsta. Som jag sagt vid tidigare tillfällen så får det tolkas positivt med en ny högre topp då upptrenden håller i sig. På kortare sikt, några dagar, ger det dock ofta en motreaktion vid sådana här lägen så det är sällan en bra idé att slänga sig in i marknaden. Håller sig index uppe ovanför cirka 800 några dagar nu så ser det ut som det bryter sig loss från konsolideringen och längre fram kan isåfall 900-nivån vara ett mål. Faller det på nytt ner under 800 ser det ut som ännu en marginellt högre topp och då blir det ner mot botten av konsolideringen igen. ...

Marknaden skruvar ner förväntningarna rejält

När jag läser analytikernas positiva kommentarer om SKF-rapporten börjar jag klia på huvudet direkt. Jag undrar varför säger dom “det är en urstark rapport från SKF” med tanke på att det blev en rejäl vinsttapp med 85 procent jämfört med fjolårets vinst. Marginalerna och volym har rasat ner, liksom vinst per aktie. Förra året redovisade SKF en vinst före skatt på 1978 miljoner kronor. Då handlade aktien på den tiden till kurs 95 kronor. Marginalerna uppgick till 13.3%. Igår kom SKF-rapporten med vinst före skatt på 312 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal 3.4%. Omstruktureringen belastade resultatet, men tittar vi på rörelsemarginalerna exklusive omstrukturering ser vi bara 6.9% mot fjolårets 13.3%. Det är mycket svagt men aktien rusade till 103.25 kronor. ...

62% is the magic number

Rapportperioden har dragit igång och hittills har det varit rätt bra rapporter vilket gett hausse på börserna. Undet det första kvartalet så slog 62% av rapporterna förväntningarna när det gäller vinsten per aktie (EPS). Det var den högsta siffran på flera år och bidrog antagligen till vårens börsuppgång. För det andra kvartalet är förväntningarna troligtvis inte lika nedtryckta vilket gör att det nu blir svårare att slå förväntningarna. Fortsätter det med rapporter som Goldman Sachs och Intel så ser det ljust ut, men min gissning är att vi kommer få se ett antal överraskningar mot det negativa hållet innan rapportperioden är över. ...

M-real köper tid!

Igår eftermiddag kablades det ut att M-real säljer sin Uruguay-verksamhet till UPM-Kymmene. Säljer är väl egentligen att ta i för det är en ganska komplicerad historia. M-real överför verksamheten (inkl skulder) till UPM, som betalar genom att ge 90 Meuro kontant och dessutom minska sin ägarandel i Metsä-Bottnia, en andel som Metsäliitto (M-reals huvudägare) ska ta över. UPM minskar Metsäbottnia-ägandet från 57 % till 17 %. Hängde ni med? Det här har alltså mer karaktären av en organisationsförändring inom den finska skogsindustrin än ett förvärv. Kanske det här är början på en större konsolidering inom sektorn? ...

Fredag den 17 juli 2009

Det ar sista dagen pa OMX juli optioner pa fredag. Onsdagen den 15 juli hande foljande: En OMX KOP option JULI steg med 600 procent pa en dag En annan steg steg med 380 procent en tredje med 340 procent Vad hande pa SALJ-sidan En OMX SALJ Option JULI gick ned med 90 procent pa en dag Min bloggkommentar: Forstar alla nu att nagonting ar inte normalt pa borsen i dag denna vecka. ...

Minskad hyra i hyreshus

Jag bor i hyreslagenhet i Stockholms city. Det har varit hyreshojning varje ar i tjugo ar. Utom ett ar nar rantorna var utomordentligt laga. Da var det oforandrad hyra detta enda aret. Men minskad, nej! Nu kommer val hyresankningen i ar. Hyresgastforeningen maste val lyckas med forhandlingarna i ar nar rantan ar sa lag. Vi hade ju 12 procents ranta under 90-talet. Hojd ranta motiverade hojd hyra Jag laser www.stockman.nu ...

Precise Biometrics: , McAfee Inc. Expands Security Innovation Alliance Program, Adds New McAfee Compatible...

Om man läser i meddelandet från McAffe från igår, nämns bolag som: Insightix - IT-säkerhet Intrinsic - Systemhantering, projektmoduler etc. MANDIANT - Mjuka värden: konsulter, författare (systemdokumentation), IT-säkerhetskompetenc. Netcordia - Systemintegratörer NetWitness - IT-säkerhet Precise Biometrics - Verifiering SignaCert - Säker informationshantering Följande bolag har på ett eller annat sätt, alla IT-säkerheten som gemensam nämnare. McAffe är ju ett IT-säkerhetsföretag så det är ju ganska logiskt. Så, vad ska McAffe med dessa bolag till? ...

2017-05-30 12:23 · pni

Countermine - Rapportkommentar

Resultatet Q2 -13 MKR Nästan exakt som jag och många andra hade väntat oss. Verksamheten i Libyen stod ju tyvärr i stort sett stilla under Q2 medan Kroatien gick bra och gav ett hyfsat överskott. Libyen - Tester med Oracle klara - Alla tre anbuden som förut meddelats om finns kvar - Ett nytt surveyuppdrag med flygplanen påbörjas nästa vecka. - Scanjack sitter fortfarande kvar i tullen. Klart positivt att inget anbud gått förlorat. Bra att verksamheten börjar komma igång med surveyuppdrag, verkar som om oljebolagen börjar få sina försenade budgetpengar då. Trist att Scanjack fortfarande sitter fast i tullen :-( ...

Derivat globalt och i Sverige

Den senaste uppgiften om summan av utestaende derivat som varldens banker och finansinstitut har i sin ago ar denna Fyra hundra miljoner miljarder svenska kronor 400 000 000 000 000 000 svenska kronor Uppgiften ar framraknad av BIS i Basel (Centralbankernas bank). Uppgift finns pa deras hemsida men ar lite svarforstaelig dar. Battre overblick fanns i Financial Times 19 maj 2009. Uppgiften galler de derivat som fanns utestaende i sista december 2008. Det finns ingen aktuellare uppgift. BIS kan ju bara ga efter uppgifter lamnade till dem fran varldens centralbanker. Marknadsvardet pa summan av utestaende derivat andras ju varje dag, varje timme, varje minut. ...

Håll koll på Biolin Scientific

Idag pressmeddelade BiolinScientific att de tidigarelägger kvartalsrapporten till imorgon kl. 8.45. Rapporten kommer också sannolikt att vara bra - av flera anledningar. Först och främst talar historiken för detta eftersom Biolin ökat omsättningen under 19 kvartal i rad i jämförelse med samma kvartal föregående år. Ytterligare har en rad med produktlanseringar skett med uppenbar framgång eftersom såväl dotterbolagen Q-Sense, KSV och Osstell avslöjat rekordorders under kvartalet. Dessutom bör resultatet även påverkas positivt då Biolin nu bör ha genomfört den effektiviseringsprocess som påbörjades ifjol. ...