Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nya RAS på väg

hej Dagens rapport fån många foretag är skrämmande och plus bankerna redovissar en rejäll forluster men aktie kurser gå up på grund av mindre forlust vilket bluff? Detta uppgång påminner mig 2000 bubllan varje dåliga rapporter aktier upp . Jag har en enkelt forklaring för nya börs smält och detta är att krditforluster kommer att bli högre och högre i framtiden för många banker och vinster för många bolag kommer att minskar på grund av olika skäl : ...

VKG Nära uppköp?

Mannerheim Invest AB äger nu mer än 47% av aktierna och har ökat sitt ägande rejält de två senaste kvartalen. Förra gången köpte man upp Enaco: http://www.cisionwire.se/mannerheim-invest-ab/enaco-ab---mannerheim-invest-ab-har-uppnatt-acceptansgrad-om-91-80-procent- Även VDn har ökat och på måndag är det fritt fram för insiders igen att börja köpa i aktien då 30 dagarsregeln upphör. Om trenden fortsätter lär det köpas vidaren from måndag. Inte många aktier kvar på öppna marknaden snart. Jag har skrivit en analys av VKG som publiceras på måndag på Redeye. ...

2017-05-30 12:23 · j.p.c

Egendomlig handel i Swedbank

Jag har samma uppfattning som Oscar Fredrik Renwall i sin blogg i dag om stora manipulationer pa Stockholmsborsen i dag. Det konstiga ar att det ar Swedbank som ar storsta saljare i den egna aktien. Det borjade pa morgonen nar Swedbank kom med serios rapport och verkligen redovisade sina problem. Sedan kom nagra timmar senare en representant for samma bank och berattade att det inte var sa farligt med banken. I sjalva verket var det ganska bra. ...

Fråga angående Obducats EM

Obducats aktieutveckling har ju som sagt inte varit den muntraste läsning, om man blickar några år tillbaka. Minns “tyvärr” fortfarande att jag köpte mina första 1000 för 19,50.. (per styck, ska tilläggas..) Med tanke på den senaste NE, kan man ju ställa sig frågan, teckna, eller helt enkelt låta bli.. För min egen del har jag ett jäkla gäng O som ligger på hög, och mest samlar damm.. Man vill ju inte bara dumpa pappret, man måste väl ändå inse att Obducat, har en teknik som borde kunna funka på marknaden, och som många användare vill/kan använda.. Nano tekniken borde ha framtiden för sig.. ...

2017-05-30 12:23 · pni

Stor manipulation på Stockholmsbörsen

Det är overkligt att titta på Sandviks aktiekurs på Stockholmsbörsen som är högre än kursen före vinstvarningen. Lägger texter från Direkt: Sandvik steg i fredagens börsöppning sedan bolaget slagit den prognos som lämnades i samband med vinstvarningen för en dryg månad sedan. “Rapporten är klart bättre vilket är ganska förvånade, vinstvarningen var i mitten på juni och rapporten kommer en månad senare. Det bör inte skilja så mycket”, säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt. ...

Nokia-raset

Nokias omsättning minskade under Q2 med 24,6 % till 9,9 miljarder euro (YoY) samtidigt som nettoresultatet sjönk 65,5 % till 287 Meuro (EPS 0,10). Nokia fintar lite genom att presentera ett “non-IFRS” resultat som blir motsvarande 524 Meuro (EPS 0,15)! Hursomhelst var resultatet ändå helt ok, ingen hade väntat sig stordåd under Q2. Marknadsandelen ökade något (QoQ) till 38 % och Nokia är fortfarande överlägset största mobiltelefontillverkare. Vad som fick kursen på fall var prognosen där de lite överraskande sänkte tre viktiga punkter: - Nokia talade tidigare om ökad marknadsandel i år => nu ska den vara oförändrad, vilket i klartext innebär ett riktigt svagt H2! - Nokia menade tidigare att marginalen skulle öka i år=> nu ska den vara på samma nivå som H1. - Nokia menade tidigare NSN skulle bibehålla marknadsandelen => nu kommer den att minska något. ...

KARO BIO -ändrad retorik..varför?

Min tredje blogg, tack för att du läser. Jag tänker inte inrikta mig på det finansiella i q2an annat än att påtala den minskade burn raten. Ledningen efterlever den kommunicerade prioriteringen och fokuserar fullt ut på Eprotirome med minskad aktivitet i övriga portföljen vilket resulterar i mindre burn rate. Detta är en bra signal då de visar att de har kontroll på verksamheten och kostnadsbilden för bolaget. Nu till essensen i rapporten….den kompletta kovändningen i PO Wallströms aura och kommunikation. ...

2017-05-30 12:23 · troja

Hejdå fastigheter, nu är det dags för biotech!

Långsiktighet och bolag med hög avkastning har länge varit profilen på min portfölj. Därför har fastighetsbolaget Kungsleden länge varit en given favorit med en uttalad generös utdelningspolicy. På senare tid har även branschkollega Castellum fått vara med på ett hörn som komplement. Under det senaste året har fastighetsbolagen påverkats väldigt mycket av Riksbankens oväntade räntesänkningar och där har jag haft väldigt flyt med att gå in vid rätt tillfällen. I slutet av 2008 gjorde Kungsleden även gemensam sak med Tredje AP-fonden och fick in friskt kapital. ...

Lundbergföretagen

Lundbergs 304,50 kr Fredrik Lundberg erbjuder en långsiktig trygg avkastning. Det största innehavet är den helägda fastighetsrörelsen Fastighets AB Lundbergs, som står för en tredjedel av substansvärdet. Näst störst är det stockholmsbaserade, börsnoterade, fastighetsbolaget Hufvudstaden som ommfattar drygt 17 procent av substansvärdet. Det innebär att cirka hälften av Lundbergs tillgångar finns investerade i fastigheter. Andra tunga innehav är skogsbolaget Holmen (16 procent av substansvärdet), investmentbolaget Industrivärden (12 procent), verkstadsbolaget Cardo (7 procent) samt Handelsbanken (6 procent). Därutöver äger Lundbergs betydande poster i Husqvarna, Sandvik, NCC och Indutrade. Med undantag för Handelsbanken och Sandvik är röstandelarna högre än 10 procent i portföljbolagen vilket gör att utdelningarna blir skattefria. ...

Moderna tider

eller blir jag inte yngre med tiden ? Charlie Chaplins sista sista stumfilm om skruvåtdragaren vid löpande bandet som blev försökskanin när nya maskiner skulle utprovas. Börjar katastrofalt illa naturligtvis. Jag har gjort en bakvänd resa, back to the future. Har för övrigt suttit i bilen från filmen, en DeLorean. Själv blev jag frivillig försökskanin när aktiehandeln flyttade rakt in i datorn runt millenieskiftet och hastigheten i handeln ökade lavinartat. Innan framtiden kom så gällde talfilmshandel genom bankbesök och kölapp med en kortare diskussion om köpet med en mäklare. Sen blev det lite mindre ljud när det räckte med ett telefonsamtal. Ett lyft, med luren i näven. När så handeln via internet startade så tystnade allting och stumfilmshandeln var ett faktum. Framtiden är här, nästan helt stum. Enda lilla ljudet som hörs numera är knackandet på Pc:n och vissa ljudsignaler som “nytt avslut” och “välkommen åter” från en behaglig kvinnoröst på ett band. Annars tystnad… ...