Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags att minska eller sälja av helt???

Jag skriver inte bara för att trycka ner aktier utan för att jag tycker att börsuppgången varit kraftig när man jämför hur företagen och konjunkturen mår. Har ny halverat i Trelleborg, sålt alla mina Holmen, Volvo sålt idag på 53,75 precis vid callen. SSAB har jag kvar då det inte är så många (600 st) som jag har och dessutom ligger jag på minus när det gäller den aktien. Långsiktigt kan man behålla om man vill även om jag tror att aktier kommer att bli lite billigare än vad det är i dagsläget. Det är dock svårt att pricka botten. ...

Boliden - Stigande efterfrågan på koppar och zink

Boliden 73,25 kr Gruvbolaget hör till de mest volatila på Stockholmsbörsen just nu. Aktien har vid flera tillfällen under de senaste tolv månaderna rusat kraftigt. Igår lyfte den 14,45 procent i samband med rapporten. Det var inte så att innehållet i siffrorna var speciellt övertygande, utan bara det att efterfrågan övergick utbudet av aktier så till den grad att kursen gick rakt upp. Lägre kostnader och högre zinkpriser anges som en delorsak. Båda faktorerna var dock redan kända innan rapporten publicerades. Resultatet blev dock ungefär 9 procent bättre än vad marknadens analytiker kalkylerat med. ...

Semcons Q2 rapport, ingen munter läsning..

Semcon redovisar ett resultat efter skatt på -50,8 miljoner SEK för Q2. Samma period Q2 -08 var resultatet drygt 46 miljoner SEK. Q2-09 motsvarande ett resultat per aktie om -2,81, motsvarande siffra Q2 -08 var 2,60.. I årets resultat ingår även engångsposter om totalt -39 miljoner SEK. Rörelseresultatet sjönk otroligt mycket till -63,3 miljoner SEK, från förra årets dryga 70 miljoner. Omsättningen sjönk över 30% till 602 miljoner SEK, från dryga 900. ...

2017-05-30 12:24 · pni

Vinden har vänt

OMX har tydligt brutit upp från sin konsolidering och 200-dagars medelvärde har nu börjat vända uppåt vilket får ses som klart positivt. Även om USA-indexen visserligen ligger en bit efter så ser det ut som vi får rikta in oss på högre kurser under året. Efter en kraftig uppgång senaste veckan bör vi få se en motreaktion inom kort, men förstås svårt att säga från vilken nivå det startar. I den långa grafen ovan kan vi se hur stor differensen är mellan OMX-index och MA200. ...

BlackPearl och Q2...

Jag hade först tänkt att skriva en analys med en köp-rekommendation på BlackPearl Resources Inc.(BP) men då jag känner att jag är bättre på bloggar än analyser och för att jag har semester så nöjde jag mig med just det förra. BP är i dagsläget i ett grymt slagläge anser jag. Första kvartalets resultat var så avskräckande att många investerare tog nog inte ens sig tiden att läsa vad som pågår och var bolagets BE ligger, den ligger förövrigt strax under 50USD och iom dagens oljepris och så som det har varit mest hela Q2 så kommer resultaten för Q2 att vara en betydligt större fröjd för ögat. Nu kommer så klart inte rapporten att visa att kassaflödet går rätt in i kassan, utan den ska ju så klart gå till att investera i utveckling av de befintliga fälten för att öka på produktionen i dessa och då tänker jag först och främst Onion Lake och Mooney, båda fälten har en potential att ha en produktion kring 10,000 tunnor/dag. Det är målet i det korta perspektivet, men sedan kommer kronjuvelen. ...

Temporär Förvaltning (Petrosibir/Shelton)

Ett riktigt spännande bolag håller på att bildas och känns som att marknaden inte är med på noterna?? Petrosibir, svenskt oljebolag med ryska olje/gas-reserver köper Kanada-noterade Shelton Canada (Shelton som var glödhett även för svenska placerare för några år sedan) och bildar NGM:s mest intressanta bolag! Namnbyte sker snart från Temporär Förvaltning till Petrosibir. Temporär Förvaltning härrör i sin tur från gamla NGM Holding. Jag tror oddsen är hyggliga att gamla NGM-ägarna nu kommer få en fin liten revanch med Petrosibir! ...

HM(sälj)

Aktien är mycket högvärderad och senatse siffor vissade en skjukande vinst för bolaget . Det finns väl många skäl att bolaget kommer att gå smäre i framtiden och detta är en mindre köplust hos folk som påverkas av svåra ekonimska läget. det är mest medelklass folk som handlar hos HM och bolaget har höga konkurent framför sig vilket i framtiden kommer att bolaget öka sina kostand med lägre vinster och sämre forsäljning . ...

Konjunkturokänslig snabbväxare i monopolkostym

Det låter fantasifullt men det är ett faktum att Biolin Scientific gynnas av lågkonjunkturen. Orsaken är att bolagets högteknololgiska analysinstrument i huvudsak riktas mot universitet och forskningsinstitut som gynnas av de stimulanspaket som regeringarna nu sjösätter för att få bukt med den globala recessionen. Därtill riktas analysinstrumenten till forskare inom nanoteknologisk forskning, ett område som spås befinna sig i kraftig tillväxt under många år framöver. Instrumenten baseras på avancerade mättekniker som bl.a. analyserar molekylers samspel med varandra och vidhäftning till olika material och riktas till allt från studerandet av läkemedelssubstanser till utvecklandet av nya effektivare diskmedel. Bland kunderna finns idag 96 procent av världens 100 högst rankade universiteten inom naturvetenskap samt därtill multinationella jättar såsom Amgen, GE och Genentech. Marknaden för analysinstrument uppgår årligen till ungefär 30 miljarder USD. ...

Svininfluensan - en global omvärldsfaktor att beakta

Svinfluensan sprider sig nu med förbluffande hastighet över världen. WHO har uppgarderat smittan till en 6a i det 6 gradiga pandemiklassifiseringssystemet. Huruvida den är ett dödlig hot för gemene man debatteras ännu men alla är överens om att den kommer att drabba en stor del av klotets människor. Myndigheter världen över förbereder sig så gott de kan för att mildra effekterna för individer och samhället. Samtidigt innebär en världsomfattande pandemi fantastiska affärsmöjligheter för en del företag som råkar vara i “rätt” branch. ...

Staten och kapitalet

Robert Ciabatti skriver i en kommentar till min blogg om “Egendomlig handel i Swedbank”. Han skriver att hur skall man kunna bilda sig en uppfattning nar man laser olika skribenter. Jag haller med till hundra procent, vem skall man tro pa. Jag foreslar att man tror pa vad Swedbank skriver i sin rapport. Dar maste de halla sig till FAKTA. Da har det ingen betydelse om direktor Mikael Wolf verkar fortroende-full eller inte. ...