Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Värderingarna talar om vilka aktier som är köpvärda eller inte

Under morgonen satt jag och funderade på värderingarna som man hittar i bankernas hemsidor. Allt är likt som t.ex p/e-tal, p/s-tal, vinst per aktie, avkastning o.s.v. Allt förändras mycket snabbt och det är inte lätt att hitta rätt aktie som har lägre värdering = mindre risk och köpvärd. Det är oerhört viktigt att man kan investera i aktier i bolaget eller bolagen som har stark kassa. Det innebär ingen risk för nyemission. ...

SEB rusar

I ett uttalande i hostas sa VD Annika Falkengren att hon skulle titta pa det statliga stablititesprogrammet som regeringen och riksbank bjod ut. Direktor Falkengren lovade “titta narmare pa det”. Hon lovade att hon skulle forsoka se positivt pa det. Det gjorde hon ocksa for i VD-presentationen forsta kvartalet sager hon: Det ar ett satt for SEB att bidra till den overgripande stabiliteten i det svenska finanssystemet. Till detta ar det val inget annat att saga an: ...

Daytrading, hur?

Jag har de sista veckorna i kommentar till mina bloggar fatt foljande fragor: Fraga 1: Jag ar student och vill borja daytrada. Vilken bok skall jag lasa? Svar: Borja inte med en bok. Kolla i stallet pa natet. Las Tomas Otterbecks kronikor sommaren 2008 har pa Redeye. Han presenterade da cirka tio legandariska amerikanska handlare som blivit beromda for sin logik och handlingskraft nar det galler snabba klipp pa borsen. ...

Fingerprint Cards - trumf eller Svarte Petter?

Idag gick börsens två biometribolag åt skilda vägar då årets kursvinnare Precise Biometrics ramlade högst upp på förlorarlistan samtidigt som Fingerprint Cards landade högst upp på vinnarlistan med en kursuppgång på 25 procent. Anledningen till att kursutvecklingen gick åt motsatt håll var att Precise Biometrics levererade en rapportbesvikelse som även innehöll en flaggning om en eventuell nyemission medan Fingerprint Cards kablade ut en nyhet om en order på drygt 10 Mkr från en återförsäljare i Kina. Fingerprints order var välbehövlig eftersom den stärker bolagets möjligheter att nå målet om en break-even punkt under det andra halvåret och pressmeddelandet avslöjar även att återförsäljaren är optimistisk om att börja sälja Fingerprint Cards teknologilösningar till nya marknadssegment med stor potential. Dagens order ger alltså hopp om framtiden men redan i fredags upptäckte jag något som stärkte min tro till att även FingerprintCards har möjlighet att bli en kursrusare på börsen likt branschkollegan Precise Biometrics. ...

P/e-tal på Stockholmsbörsen har redan överskridits

Det är helt otroligt att Stockholmsbörsen stiger högre och högre. Roligt för andra som har investerat aktier under tiden. Marknaden tittar inte på p/e-tal och sämre prognosutsikter för 2009 utan haussar efter USA. P/e-tal för alla bolag på Stockholmsbörsen för 2009: Scania 40.0 Volvo negativt Sandvik negativt Skanska 14.3 SKF 26.6 Electrolux 59.0 SEB negativt Swedbank negativt Ericsson25.0 Stora Ensonegativt Hennes & Mauritz22.0 TeliaSonera9.89 IFS13.7 Handelsbanken 13.2 SCA14.6 Atlas Copco18.4 ...

Precise rasar efter rapporten, vilket för mig var väntat..

Precise Biometrics (PB) redovisade idag ett resultat efter skatt på -9 miljoner SEK. Kan jämföras med förra årets Q2 rapport var -7,7. Förlusten ökade ett öre per aktie till -0.09 SEK. I mina ögon, var detta väntat! Nettoomsättningen för Q2 ökade knappt 9%, eller knappa 10 miljoner SEK mot knappa 9 miljoner från förra årets rapport. Däremot föll likvida medel drastiskt, från knappt 16 miljoner till 1,5 miljoner SEK.. *puhaa* ...

2017-05-30 12:24 · pni

Big Mac Index

I denna vecka publicerar tidskriften The Economist igen sitt populara index. En Bic Mac i USA kostar $3.75 I Sverige $4.93 I Norge $6.15 I Thailand $1.89 Jag anvander indexet for att se vad en utgift i t.ex. Thailand kostar en thailandare i kop-kraft. Jag vet inte om det gar att anvanda indexet sa men Jag far fram att hyr jag ett hotell rum for 1 000 bath per natt, sa blir det for mig 250 svenska kronor. ...

Världens största penning-rån

Se You tube: Glenn Beck Goldman Sachs Se Googles: Rollings stones Goldman Sachs Det ar klappjakt i dag pa den amerikanska investmentbanken. Jag vill visa att jag redan har pa Redeye 21 december 2008 skrev om min misstro mot USA:s davarande finansminister. Jag skrev flera bloggar pa detta tema samtidigt som han hyllades som USA:s store kris-sanerare. 2008-12-21 En person jag aldrig litat på är USA:s finansminister Hank Paulson. Han började som ung på börsmäklarfirman Goldman Sachs. Han slutade som dess chef. ...

Malka oil forts...

Malka oil rapporterar en ökad produktion i juni på 348 fat/dag till 1804 fat från tidigare 1456 fat/dag. Gott så. Räknat på ett domestic på 36 usd/fat så ökar kassaflödet med c:a 3,0 miljoner kronor/månad och det tar vi tacksamt emot. Nu tror jag dock att man får lite bättre betalt än så, men jag håller mig till det lägre estimatet. Malka pumpader redan i mars 2009 närmare 3000 fat/dag innan “kriget med Ovtjarkan” ströp produktionen ner till 1400 fat/dag. Nu börjar det se lite bättre ut och när pipelinen öppnar igen, efter att pappersexersisen är avklarad, så bör man kunna rampa upp till 3000 fat/dag ganska omgående. ...

Stockholmsbörsen ett stort skämt!

Solen skiner genom mörka och ljusa moln över Stockholm. Det känns lite konstigt att vara hemma igen. Men jag kommer inte att stanna här länge utan återvänder till Torekov om 12 dagar. Längtar åka tillbaka till Torekov och rörelsefriheten. Vid 7.30-tiden läste jag Volvorapporten med storförlust efter finansiella poster på -7.721 miljarder kronor (7.481). Det är en nedgång med -15.2 miljarder kronor. Jag insåg direkt att det var en dålig rapport med många negativa faktorer som inte talar för aktien. Volvochefen Leif Johansson konstaterade att Volvo inte har sett tecken på prognos förbättringar i de kommande tiden. Sämre prognos för lastbilar i Nordamerika även om det finns ljusglimtar i Kina och Japan. Tuffa kvartal framöver väntar Volvo. ...