Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dammsugnings-handel i Turbo-fart

Vi har talat om daytrading, swing-trading och livstrading (aktien behalls livet ut). Nu kommer micro-sekunds-trading. Fran Ney York Tiomes 24 juli 2009. Traders profit with computers set at high speed. Det ar journalisten Charles Duhigg, New York Times, som avslojar det har. Vi har last om Goldman Sachs anstallde maklare som akte fast i Tyskland. A former Goldman Sachs programmer was accused this moth stealing secret computer Codes, software that e federal prosecutor said could “manipulate markets in unfair ways”. (Nyew York Times). ...

Reflektioner fraan "over there"

Har nu tillbringat oever 4 veckor i USA och Californien och nu aeven stoppat i Canada. Senaste tiden har det aeven funnits lite mer tid for nyhetslesning och lite ekonomiprogram paa televisionen. Dom flesta av Er aer saekerligen mer uppdaterade paa nyhetsflodet harifraan an vad jag aer, men haer kommer lite reflektioner kring senaste veckans nyhetsflode har bortifraan. Mycket i USA senaste dagarna har handlat om uppgoret i Californien ekonomi och dar har Arnold fatt baade ris och ros fran analytiker och journalister. Flera sager att verkligeter kommer ifatt och att bakslaget daa kommer senare, medans andra menar att detta aar tufft gjort och att det er ett bevis paa att ekonomien nu verkligen er paa vag att vanda. ...

Åter i svenska "sommaren"

Då var man åter i regnvädret ett tag. Fast trots allt är det skönt att vara hemma ett tag. Jag följer inte börsen lika hårt som tidigare speciellt inte när jag är ute och reser. Detta mycket för att det känns som potentialen nu är begränsad efter senaste tidens uppgång. Portföljen är nu Transcom, Meda, Wallenstam, Entraction, Fenix Outdoor, Indutrade och Aros plus några mindre innehav. I stort sett samma som jag nu har i portföljtävlingen alltså. ...

9 plusdagar i rad

OMXS30 har nu stigit 9 dagar på raken och det ser just nu inte ut att finnas någon hejd på rallyt. Rekordet för OMXS30 är 11 plusdagar i rad, samt några tillfällen med 10 plusdagar bland annat år 2000. Sett historiskt så har det vid 11 tillfällen stigit 9 eller fler dagar i rad, se grafen. Det har skett några tillfällen vid större toppar, men betydligt oftare har det skett tidigt, eller i mitten, av en längre uppgångsperiod. Det återstår att se hur utvecklingen blir nu, men det mesta pekar nu uppåt och så länge det inte syns några bekräftelser på att någon ny större nedvåg är på gång är det nog en bra idé att köpa dippar och följa med trenden uppåt. ...

Skall amerikansk bostadsmarknad skapa en ny crash?

Den 23:e Juli kom siffran över försäljning av befintliga bostäder i USA i Juni, en ökning med 3,6% mot väntade 1,3% medförde att marknaden ånyo gjorde ett glädjeskutt på över 2%, men vad betyder siffrorna i reella termer? Under Juni såldes i hela USA 13397 befintliga bostäder per dag mot förväntade 13223 befintliga bostäder per dag. Med andra ord såldes 174 fler befintliga bostäder per dag än förväntat under Juni, och för hela månaden blir det 5220 fler sälj än förväntat. ...

2017-05-30 12:24 · tony1

FirstNorth A (del 1)

addVise – kort om… _…bolaget_Är ett litet bolag som säljer ventilationsutrustning anpassade för laboratorium. Största kunden till bolaget är AstraZeneca, men har under senaste åren fått ett antal nya kunder. …siffrorna Tillväxten under de senaste året är dock strax över nollsträcket, även om bolaget presenterat två lite ”större” uppdrag under förstahalvåret 2009. Omsättningen ligger på drygt 30 Mkr per år och vinsten har pendlat mellan plus och minus de senaste åren på ganska låga nivåer. …första intrycket Ett väldigt litet bolag, som inte direkt visar på någon större potential på sikt. Samtidigt har det varit en hel del förändringar i ledningen, som man borde titta noggrannare på om man är intresserad av bolaget. ...

EpiCept - Idisavtalet och mysteriet kring Lidopain BP

I denna min femte blogg om EpiCept tänkte jag ta upp två saker: Idisavtalet och mysteriet kring Lidopain BP. Om vi börjar med Idisavtalet tror jag att marknaden underskattar den försäljning av Ceplene som sker och kommer att ske via NPP via Idis. Många skribenter har börjat räkna på möjliga intäkter och marginaler, så även jag själv i den analys som jag skrev den 13/6. Det jag då räknade på var att ”minst 100 länder” borde kunna generera 60 000 årliga patienter och där 5%, motsvarande 3 000, behandlades med Ceplene till en kostnad om 20 000 dollar/behandlad patient samt att Idis erhöll 20% i ersättning. Denna uträkning måste dock revideras en aning… ...

Varför jag tro på nästa finnas kris?

Detta är inte svårt att kunna se framtiden finnas kollaps igen . Mina motivering kanske kommer inte sämma under kommande månader men detta kommer att dycker upp slut av året 2009 . 1-folk lever med hopp för ljusa tider men hur verkligen ser ut konjuktoren? Idag mest folk fulltankad med skulder och de kan knappast kan betalar den låga räntor och folk lever med deras kridit även i SVERIGE och I usa sitution är värre de tro att staten kommer att betalar deras nottan men detta är ett dröm vilket vi ser en värre kris än tidigare på grund av det finns inga chans att staten stödjer en gång till. ...

E 24 om SEB

Jag vill ge kredit till journalisterna Per Lindvall och Andreas Cervenka som arbetar for E 24/SvD. De har studerat SEB kritiskt infor denna halvars-rapport. De har inte fallit i farstun for de ljuva tonerna i SEB:s halvarsrapport i mandagen den 20 juli. Andreas Cervenka har ocksa uppmarksammat det tricksande i SEB:s redovisning som uppmarksammats mycket redan innan bokslutsrapporten inte minst har pa Redeye. Journalisten Andreas Cervenka skriver i E24 och Svd: ...

Questerre Energy

Jag kände att nu är det dags att sätta tänderna i QE efter att ha kollat in bolaget i sömmarna. Mycket köpvärt bolag med chans till mångdubbling av aktien med mycket stora möjligheter i främst gas men även olja. Gas har annars inte varit min melodi utan det har mest blivit upstreambolag, främst Kanadensiska, där oljan har varit det centrala men det är dags för en liten omvärdering av gasen. ...