Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vansinnigt och korkat!

Idag är det tisdag endast fem dagar kvar till avresan till Torekov som ligger i Bjärehalvön. Rörelsefriheten i Torekov är mycket större än i Stockholm och mycket nära till naturen. Älskar segla ute i Kattegatt. Det är mycket roligt att segla i tvåmansbåt typ 2-krona och C-55. Det kan hända att man kapsejsar i vattnet och tar in vatten. Det gäller att man ska vända runt en kapsejsad båt på rätt köl. En härlig och spännande utmaning. ...

FirstNorth B

Black Pearl Resources – kort om… _…bolaget_Är ett kanadensiskt oljeprospekteringsbolag, med en affärsidé att sälja av sina tillgångar så snart de finns en bevisad reserv. En viss produktion finns dock i bolaget. Att man är noterad både på First North och i Kanada beror på att det kanadensiska bolaget har ett starkt band till familjen Lundin. …siffrorna Jag är inte fullt insatt i bolaget, och frågan är om bolaget bör värderas efter sin produktion eller tillgångar. Ser man till balansräkningen är bolaget skuldfritt, och har stora reserver. En nyemission har nyligen gjorts för att tillföra kapital för fortsatt prospektering. ...

Novo Nordisk (NN) framvisade positiva resultat med Victoza.

NN omtalade produkt till hjälp för patienter med diabetes typ-2, framvisade positiva resultat för Victoza efter en kamp på över 2år. Detta kan mycket väl betyda genombrottet på den amerikanska marknaden, samt att EU i maj månad gav sitt positiva svar av behandling av Victoza. Victoza går också under namnet Liraglitude. NN har väntat i flera år på att få komma in på den amerikanska marknaden med Victoza. De första testerna på mus och råttor, reste tvivel om preparatet var cancerframkallande eller inte. Men de senaste provresultaten, LEAD-3, (Liraglutide Effect and Action in Diabetes) visar dock att preparatet reducerar blodsocker mer effektivt än andra jämförbara preparat, och att patienterna fasthåller deras viktreduktion efter två år, och att preparatet inte alls är cancerframkallande. ...

2017-05-30 12:25 · pni

Guld Invest - platineringen flagnar

Guldinvest 0,25 kr Hemsidan Jag känner mig osäker på bakgrunden hos de som driver bolaget. Är de kompetenta? Huvudägaren “pappan” sitter inte i styrelsen, och sonen, Thomas Jansson, lovar mera än han håller. I slutet av maj lovade han att årsredovisningen skulle läggas ut på hemsidan. Där finns fortfarande bara ett meddelade om att “Här kommer inom kort Guld Invests rapporter att presenteras.” Årsredovisningen finner man på Aktietorgets hemsida och här kan man även klicka sig fram till den mycket kortfattade kvartalsrapporen, Q1 2009. ...

Höga p/e-tal på Stockholmsbörsen är inte positivt

Börsen började med en uppgång vid börsens öppning har fått mig klia på huvudet ordentligt. Det verkar som om börsmarknaden valde bort fundamenta och fokuserar på kursstegringar i alla aktier genom rävspel. Det gynnar inte världsekonomin. Många bolag har aviserat flera sämre prognoser för andra halvåret. Det vet vi som förstår börsmarknaden. Jag tror att många av oss har läst om Goldman Sachs aktieaffärer på börsmarknaden som inte är tilltalande. Bloggaren Staffan Kjellin har skrivit flera bloggar om bankerna i synnerhet SEB som trixar siffrorna i samband med kvartalsrapporter. Det verkar som marknaden inte vill inse problemet. Men förr eller senare kommer verkligheten i kapp sanningen. ...

FirstNorth A (del 2)

Skoj att se att BV uppmärksamade 3L System, uppvärderingen som sker idag med 7% känns långt i från omotiverad. Idag har jag ytterligare 4 bolag som jag tittat på under bokstaven A. En mycket intressant aktie och en som man skall hålla sig borta från. Aqeri Holding – kort om… _…bolaget_Tidigare heta bolaget PCQT, och utvecklar datorutrustning för tuffa miljöer. Man finns etablerad på tre orter i Sverige och via partners runt om i Europa och Asien. ...

Hennes & Mauritz närmar sig rekordkurs

Hennes & Maurtiz 416 kr Halvårsresultatet var bara marginellt bättre än väntat och de senaste försäljningssiffrorna har varit en besvikelse. Försäljningen har fallit varje månad de senaste året. 26 april 2007, stängde Hennes & Mauritz på 447,50 kr, en rekordnotering som ännu står sig. Den som köpte den dagen, har först nu hamnat på plus, om man räknar in utdelningarna. Av tjugofem analysfirmor är tio negativa till aktien. Sju neutrala och åtta positiva. Det är ovanligt att pessimisterna är i majoritet, men nu är de det. ...

Var skall det sluta?

Jag laste i en blogg pa Nordnet av deras heltidsanstallde bloggare Johan Tidestad. Han efterlyste instruktioner om vad en analytiker ar till for. Hur kan det bli att SEB gor sitt samsta bokslut nagonsin och sa tycker alla analytiker att det var bra. AKTIEN RUSAR! Analytikerna maste beratta vad de tittar efter i en banksredovisning eftersom de ser sa ljust pa laget. Varfor accepterar de som journalisten Andreas Cervanka skrev pa E 24 att VD Annnika Falkengren far sta pa presentationen och “hamra in en vinst siffra” En vinstsiffra dar forlusterna tagits bort. ...

Fagerhult - Den starka kinesiska valutan pressar marginalen

Fagerhult 100 kr Ägarförhållande Investmentbolaget Latour är storägare i Fagerhult, och äger ca 32 procent av alla aktier. Därför kan en satsning på investmentbolaget vara en väg att köpa aktierna indirekt. Då får man Fagerhult till rabatt, på grund av att substansen i Latour inte värderas fullt ut. Fagerhult utgör sju procent av Latours portföljvärde. Överhuvudtaget tror Gustav Douglas på Fagerhult. Latour, Gustav Douglas med familj och SÄKI kontrollerar tillsammans 68 procent av aktierna i Fagerhult. ...

När ser man tillväxt?

Hej Jag bara underar om börsbolaget gå så fint varför de återköper inte deras egna aktier? Tillväxten tar fart när konjuktoren vänder upp och tecken för detta är jobb markand folk måste väl kunna jobbar och dra in pengar i systemet men i dag staten betalar för att kunna ansällar folk som har inga jobb vilket de vill inte samhället avslöjar den stigande arbetslöshet över 12 procent idag i Sverige nästan många jobbar med statliga bidrag som staten betalas ut :62 procent av löner eller 16500 till arbetsgivare varje månad . ...