Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nytt "rykte" om Precise

Jag vet faktiskt inte om jag ens vågar skriva detta, men jag tror faktiskt att Precise Biometrics har en ännu större nyhet på gång än den DoS-order som bolaget nyligen meddelade och att detta är en av anledningarna till dagens nyhet om en NE på 50 Mkr. Men innan jag avslöjar detta vill jag först kommentera gårdagens förhållandevis ”lilla” nyhet på hemsidan om att OKI lanserar ännu en elektronisk krets innehållande Precise kärnteknologi. ...

Analytikerna överskattar hela tiden

Nu är det bara fyra dagar kvar till avresan till Torekov. Längtar till söndag. Cyklade i stan och upptäckte att många affärer har försvunnit. Många lokaler står tomma. Det är lågkonjunktur i Sverige, och den kommer troligen att stanna kvar ytterligare 2 år till. Hyran för lokaler har gått upp ganska mycket och det är därför många butiksinnehavare inte har råd att betala höga hyror. Det kunde ha varit smart om hyresförvaltarna gått med och sänker hyresavgifter tills konjunkturen vänder upp. Synd att hyresförvaltarna inte tänkt på det innan. Gjort är gjort! ...

Tid att binda bolånen, enligt Nordea "Nu vänder det"

Som jag skrev i bloggen den 12/7, refererade jag till “Tre faktorer på att vi sett botter”, som borde indikera signal för att vi sett botten, och nu börjar klättringen upp igen. Somliga menar också på att exportraset nu bromsar in, vilket jag vill mena att det gjort för någon/några månader sedan. Bolidens VD uttalade sig häromdagen att “Vi lever på Kina”, och flera i deras bransch, och deras senaste BNP siffror visar sitt tydliga språk +14 %!! Det är siffror som det tål att tänkas över.. Jösses! ...

2017-05-30 12:25 · pni

Minerat land på Stockholmsbörsen i rapportflodens spår

Precis som många andra bloggare på Redeye har jag nästan blivit mer rädd än glad över den smått otroliga uppgången med bland annat 9 dagar på plus i rad. Visst är det naturligt att det blir lite positiv stämning på börsen när så många viktiga rapporter slår förväntningarna, men någon gräns får det väl finnas? Mest i ögonen stack väl de sjuka uppgångarna och i Swedbank, SEB och Volvo, så fantastiska var väl inte dessa rapporter? Vad var förväntningarna där? Konkurs? ...

Privatkonsumtion via Internet

Internethandeln verkar inte känna av lågkonjukturen i någon större utsträckning, även om många brancher har det tufft känns det som om branschkollegorna på nätet plockar marknadsandelar. Posten släpte nyligen en liten informationsbroschyr, http://hugin.info/134112/R/1320033/308748.pdf Postens syfter är självklart att öka försändelserna av paket, men det är knappast Posten som driver trenden, utan det är posten som ser att trenden ökar och försöker haka på så gott de kan och inte tappa marknadsandelar till dina konkurrenter. ...

För en samhällsekonomi med verklig resurshushållning.

För personligt ansvar. För försiktighetsprincipen i teknik. För en ny ekonomisk vetenskap. För giftfria livsmedel och en giftfri miljö. För lokal produktion och för spårbundna transporter.

FirstNorth C (del 1)

Caperio – kort om… _…bolaget_Är en återförsäljare av datorer, datortillbehör och programvara, med fokus mot den offentliga sektorn. Bolaget noterades under 2008, och tog över Enlight börsplats. …siffrorna Bolaget har haft en kraftig organisk tillväxt sedan starten 2000 till idag 400 Mkr på årsbasis, dock ingår ett förvärv på 100 Mkr. Tillväxten har skett utan några större förluster, och resultatet har pendlat runt nollsträcket senaste kvartalen. Marginalen i branschen är överlag låg, men bolaget siktar på att slå branschen och komma upp i en nivå om 4-5%, man är långt ifrån det idag. ...

Köp Questerre Energy

Lite QE nytt… QE kommenterar idag den lyckade utvärderingen av shale gas fyndigheten i St. Lawrence Lowlands Quebec som gjordes av Joint Venture partnern Talisman. Hoppas bara att dom inte blir på gasen för tidigt bara, utan att dom låter arbetet fortskrida i laga ordning. Efter att gasen börjar strömma upp så kan dom gasa på lite med en pubrunda eller två… QE lyser och bolaget är inne i en mycket spännande period. ...

Under av klarhet

Internationella valutafonden och Lettland har natt en overenskommelse om akut hjalp. Nagot som skall gynna de svenska bankerna Swedbank och SEB. Men hur ar situationen for SEB i Baltikum. Jag laser i VD Annika Falkengrens “VD har ordet” i halvarsrapporten den 26 juli 2009. VD: s ord i en ekonomisk rapport ar inget som raffsas ned pa fem minuter. Under veckor har bankens finansiella, juridiska och PR-kunnig experter nagelfarit varenda ord och siffra. ...

Trogna luttrade kunder – solid bas för framtida uppgång

Banker har en enastående förmåga att kunna förlita sig på och profitera på sin bas av trogna trögrörliga kunder. I kristider när alla medborgare är med och håller bankerna under armarna passar bankerna på att höja sina marginaler, en höjning som lär fortgå och bli permanent även när kris- och devalveringsvindarna har slutat vina och när bonusregnet åter tilltar. Vad du än tycker om denna prognos är en investering i bankaktier en investering som kommer att återbetala sig. För att förstå denna, för många förmodligen hädelseliknande prognos, räcker det med att analysera kundernas vardagliga interaktioner med banken och vilka avgifter och tjänster som kunder och medborgare gör åt bankerna. Efterföljande text är en beskrivning av de interaktioner som jag gör som en luttrad bankkund hos min egen bank; Swedbank. Det är häpnadsväckande hur effektivt bankernas affärsmodell genererar intäkter och hur vi alla oavsett om vi är kund eller ej, bidrar till bankernas storvinster. ...

2017-05-30 12:25 · k.g