Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Käre Stefan Kjellin /börsläget

Käre Staffan Kjellin du har din fulla rätt att framföra dina åsikter och det givande att det finns de som tycker olika. Du har i mängder av bloggar framfört vilket elände vi står inför och att aktiemarknaden i stort ska gå ner till noll. Du har ihärdigt framfört att det bara är ett bearmarketrally vi ser och att vi går mot en ny 30-tals depression. Du tycker att det är fel att sänka räntor och stimulera ekonomierna utan att det är bättre att allt får läka ut med massarbetslöshet och just depression. Du verkar ha positionerat dig efter detta och var mycket upprörd när FED sänkte räntorna innan optionslösen och tyckte att det var fel att de la sig i…;-) ...

Dear Ture Tratt

Ar det ofint att papeka att mycket i dagens ekonomiska varld paminner om den stora depression kring 1930-talet. Att vi kanske ar motsvarande 1929 nu och att den verkliga krisen kommer 2012. Ingen vet nagot om framtiden. Men val att uppmarksamma ar att aren mellan 1929 till 1932 var fyllda men flera rallies, senare kallade bear-rallies. Ingen har fornekat att manga blev rika da. Vi hade de s.k. gulasch-baronerna som blev de nyrika och som kunde tjana pengar i nedgang. ...

Baissarna börjar bli desperata....

Någon skrev här på Redeye att bara puckade köper akter nu. Andra skriver om och om igen hur högt aktiemarknaden är värderad eller återkommer med jämna mellanrum med nu kommer RASET… men börsen bara fortsätter att tuffa på…hehe och baissarna börjar bli mer och mer desperata. Många s.k. experter har helt missat uppgången och sitter fast i sitt mantra med undvik aktier och köp guld och konserver istället. Det sitter nog en hel del fondchefer löst snart… ...

Puckade handlare aktiva nu

Bruttonationalprodukten for Sverige for kvartalet var fruktansvarda 6.5 procent minus. Sverige gar bakat! Dagens Industri presenterar denna hemska nyhet som DAGENS GLADA OVERRASKNING! Det var mycket battre an vantat. Analytikerna trodde att det skulle bli en minskning pa 6,6 procent. Sverige haller pa att ga i botten pa samtliga omraden dar ekonomi ar inblandad. Anda ar Dagens Industri fylld med glada nyheter. Ingen information ar sa dalig att den inte kan goras positiv. ...

FirstNorth D (del 1)

Dacke Group Nordic – kort om… _…bolaget_Bolaget driver callsenterverksamhet i Sverige och de baltiska länderna. Verksamheten är dock under rekontruktion …siffrorna Omsättningen låg på knappt 300Mkr för 2008, vilket är en halvering mot året innan. Förlusterna har varit väldigt stora under flera år, vilket försatt bolaget i rekonstruktion. …första intrycket Rekonstruktion, inte bra. Hittade information att bolaget tidigare verkat under ett annat namn, och även då varit i rekonstruktion gjort en KK, sant vet jag inte, men känns som man skall hålla sig borta. ...

Syftet med Redeye och dess blogg

Jag har ingen avsikt att stalla till med nagon revolution i SEB eller annat bolag. Jag vill inte bidra till nagon bolagslednings fall. Jag ar pensionar som har tid att lasa Financial Times varje dag. Som har tid och tycker det ar roligt att nagelfara ekonomiska rapporterna nar de kommer. Detta ar min ambition och mitt satt att leva. Redeye har yrkes-analytiker anstallda och de skriver analyser som Redeye far betalt for. Det gor att Redeye-bolaget har mojlighet att driva bloggen dar “vanliga” manniskor far skriva. ...

Spå i kaffesump

**Imorgon ska jag fråga kaffesumpen hur jag ska göra med ABB. /**S Egendomligt nog, är detta ett ständigt argument för att misskreditera teknisk analys. Att spå i kaffesump har gamla anor och inte så vanligt nuförtiden, när kaffeautomater och bryggare tränger ut kokkaffet. Vanligen går det till så att man spår genom att tolka figurer som oftast är diffusa i kaffesumpen. Sumpen måste tillhöra den person som druckit sitt kaffe och är oftast är uthälld på ett fat. Den spåkunniges tolkning och intuition tyder mönstret. ...

Global Gaming Factory X + The Pirate Bay = Sant??

GGF har hittat investerare till de 30 Mkr som rör kontnantdelen för att slutföra köpet av “The Pirate Bay”. Detta är beräknat till den 27 augusti då även en extra bolagsstämma är utlyst. Jag tror att detta kommer att bli en god affär när marknaden får upp ögonen för denna och när även små spararen hör namnet kan det bli en extra rekyl. Nedan länk till all info. http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=52212 http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=52211 ...

Staffans Enskilda Bank

En eloge till våran bloggarkollega… SEB:s Annika Falkengren (AF) gnisslar tänder och svär i högan sky när Staffan Kjellin kommer på tal. Denna förbannade passionerade pensionären som inte kan hålla truten. Grrr ! Staffan har idogt likt en blodigel bitit sig fast i AF, och beslutsamt jagat igenom SEB:s rapportermed lupp under en längre tid och allt som oftast hittat “oegentligheter” som inte riktigt stämmer överens med den verklighetsbeskrivning som AF vill göra gällande. Det som göms i snö gräver Staffan fram… ...

FirstNorth C (del 2)

CellaVision– kort om… _…bolaget_Ett biotech bolag som säljer produkter (hård- och mjukvara) för analys av blod. Verksamheten finns i Sverige, med försäljningskontor i USA och Japan. …siffrorna Omsättningen under 2008 passerade ganska exakt 100Mkr, med ett resultat runt 13Mkr. Året har inletts i ungefär samma nivå som 2008, men något lägre vinst, pga nyutveckling. Kvartalsresultaten varierar dock kraftigt beroende på när försäljningen sker. Ett frågetecken är också att utvecklingskostnaderna aktiveras, vilket annars hade dragit ner vinsten ordentligt. ...