Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

flyttad, Analysinlägg.

Fick ett pm från moderatorn som tillrättavisade mina TA-inlägg som jag postade som analys, de ska postas som blogg inlägg. Så jag tillhandahåller mina vinnande setuper här istället. Skanska b, omx Vi finner skanska i en stark trend. Toppar bekräftas av högre toppar (swing high, higher swing high samt Swing low, higher swing low) vilket ger signal till en mer djupgående analys. Efter att brutit ner chart efter chart i bitar, finner jag att jag skall göra entre i aktien. Dock vill jag inte göra entre till dagens nivå utan sätter entrenivå till 100,75SEK. Denna entre baserar jag på stödet som bildades i-och-med ett tidigare GAP.De glidande medelvärdet ger även ett starkt stöd just där. Eftersom den tekniska bilden i setupen är stark sätter jag stopplossen tight. ...

Karo Bio och Epicept levererar inte

På riktig långbänk sitter aktieägarna i Karo Bio och Epicept. Inget händer mer än snack och bolagen är de överlägset mest anlitade i portföljtävlingen här på Redeye och har varit riktiga sänken för de som har dem. Bägge bolagen har en hänförd klan som tolkar allt om bolagen positivt och lyssnar bara till den information man vill höra. Avprogrammering kanske behövs men till slut kommer ju verkligheten när kassan sinar förstås…:-0 Man känner igen syndromet från många liknande fall som t.ex Obducat, Pricer, Framfab och Fermenta. ...

Setuper-check.

Efter att slukat chart efter chart. Fann jag två ingångar till morgondagen, Skanska och boliden. (Jag postade dem under analyser.) Jag handlar strikt efter ta och låter mig inte luras av de fundamentala. Jag använder mig av trendlinjer, moving average samt gaps (RSI kan även vara nyttigt att blicka över då man inte vill kliva in i en överköpt aktie =) ) . Det är något som bevisligen fungerar om man tittar på portföljens tillväxt iår. ...

första dagen efter semesterfirande.

Med en kopp kaffe i handen sätter jag mig nu ner för att gå igenom “patterns”-mönster. Handlar strikt efter TA och förlägger då arbetstimmarna till kvällen. Aktier som skall utvärdera idag; Telia, Boliden, Skanska, Husqvarna b, Lupe samt Lumi. Kommer att posta setuperna under analysfunktionen. Att undvika skatter är den enda sysselsättning som nu för tiden innehåller något belöningsmoment. John Maynard Keynes (1883-1946) Spjut.

KARO BIO - vi väntar och vi väntar....

Tack för att du läser! Ett par rader om Karo Bio så här i tidiga augusti. Att det skulle ta in i Q3 (snart mitten av Q3 09) utan att Karo Bio lyckats ro ett samarbetavtal för Eprotirome i hamn hade nog ingen som har tilltro till bolaget gissat på..i alla fall inte jag. Dock skall det nämnas att ett par pessimistiska skribenter på Redeye “träffsäkert” påpekat att Karo Bio inte har ngt att komma med och att det blir långbänk av det hela. Vad jag fått höra så tar en förhandling kring ett samarbete rörande utveckling av läkemededel att från 6-18 månader. Sätt detta i kontexten Karo Bio så kan man säga att vi snart närmar oss ett års tid om vi utgår ifrån fas2-studieresultaten från augusti 08. Dvs givet ovan är vi nu i mittenregionen för “normala” förhandlingstider. ...

2017-05-30 12:25 · troja

Trampar åter igen på hemmamark

Efter 6 veckor på resande fot är denna nu nedsatt på svensk mark igen och verkligheten skall åter börja gälla igen för undertecknade. Mycket av det vanliga med arbete, barn och vardagliga ärenden skall återupptas, men även det brinnande aktieintresset skall väckas till liv igen efter veckor med ingen kunskapsökning på detta område alls. Bokslut och rapporter skall läsas, information skall “framgooglas”, nyhetsbrev och analyser studeras, BS och redeye skall hållas “uppdaterad”, tidningar plöjas igenom. Allt i jakt på “det rätta caset”. ...

Plus plus plus plus

Kom ner till Torekov häromdagen med stort leende. Alla vänner och släktingar hälsade med ordet “välkommen tillbaka”. Det är underbart att se Torekov igen. Landskapet är grönt i olika skiftningar och mjukt kuperat, och ger ett harmoniskt intryck med öppna gröna åkrar mellan skogsdungar och majsodlingar. Havets vatten ser kristallklart ut. Härligt med salta havet! Men vad har Wall Street gjort i de senaste veckorna? Plus Plus Plus Plus Plus ...

Han blir aldrig nobelpristagare i ekonomi!

Larry Summers ar president Obamas huvudradgivare nar det galler ekonomi. Han tippas bli nasta FED-chef. Han var finansminister under president Clinton. Sedan blev han rektor for varldens mest ansedda universitet, Harvard. Det ar han inte langre. Vad har han gjort for fel? I en debatt pa Havard som handlade om “varfor det inte finns mer kvinnor som forskare an vad det gor” sa rakade Larry Summers saga foljande i ett langt tal: - Man skulle kunna undersoka om det kan finnas nagon annan anledning till att kvinnorna inte kommer fram med lika bra forskningsresultat som mannen, (och nu kommer det) han undrade om det inte borde undersokas om det inte finns nagon annan anledning an att de manliga forskarna trycker ned kvinnorna och haller dem borta. Detta var vad Summer sa. Det skulle han inte sagt. Hans uttalande spreds over hela amerika. Debatten blev hard. Det fanns ingen annan anledning till att kvinnorna inte nadde lika bra forskningsresultat som mannen an att de manliga forskarna tryckte ned kvinnorna och hindrade dem. For en manad sedan var Larry Summers intervjuad i Financial Times. Pa fragan om han lart sig nagot i livet. Han svarade att han lart sig att aldrig mer delta i en debatt dar det handlar om nagot annat an om ekonomi. For vad var det som hande Summer sedan han fallt ovanstaende uttalande. Han blev avsatt som rektor for Harvards. Sa lagt i taket ar det i dag om man diskuterar kvinno-fragan. Den far helt enkelt diskuteras. I dag nagra ar efter avsattningen sitter Larry Summer som Obamas senior-radgivare. Innan hans uttalande om kvinnor och forskning trodde manga att han skulle bli Nobelpristagare i ekonomi. Det kommer han naturligtvis aldrig att bli nu. Hans fel: Han gjorde ett inlagg i kvinnodebatten. Han forsvarade sig med att om det ar nagot stalle pa jorden dar man skulle kunna fa tanka fritt och stalla en fraga, sa borde det ju vara ett universitet. Tyvarr! Det gick inte. Summers sa inte att det finns flera anledningar till det inte finns flera framgansrika kvinnliga vetenskapskvinnor an det gor. Han sa inte detta! Han stallde en fraga! ...

Dan Zanger - Världsrekordet i trading

Dan Zanger som har nuvarande världsrekordet i trading använder chartpatterns. Han lyckades med tilltaget att ta $10.000 till $30.000.000 under två år med hjälp av Teknisk analys. http://www.chartpattern.com/cf/index.cfm Bland hans tio gyllene aktieregler märks: Nummer 3. Betoningen på att sälja snabbt om det inte går som planerat. http://www.chartpattern.com/10_golden_rules.html Dan Zanger blev känd, kring millenieskiftet, efter att ha förräntat $11.000 till $18.000 på 18 månader. En avkastning på pengarna med 164.000 procent. På 23 månader blev det $42.000. ...

Nu blir folk arga

Jag har aldrig hort talas om ett foretag startat av en kvinna och drivet av kvinnor som blivit succe. I dag finns det manga foretag som har kvinnor i chefspositioner och agare. Men alla dessa bolag har startats av en man. Nar kvinnor forsoker blir det fel: Programchefen for Sveriges Radio hade ju stor framgang som producent i SVT. Sa startade hon Kunskapskanalen. Det blev en sjusjungades forlust for bland annat Investor som satsat stort. ...