Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

FirstNorth E (del 1)

Ellen – kort om… _…bolaget_Bolaget har utvecklat en bakterie som används på främst mensskyd för att förbättra den vaginala hälsa. Deras första och största produkt är en tampong, kallad Ellen som bland annat säljs i de nordiska apoteken. …siffrorna Omsättningen ligger på nivån 3Mkr per kvartal, vilket är alldeles för lågt för att nå lönsamhet. Omsättningen på dagens kostnadsnivå skulle behöva komma upp i runt 10Mkr per kvartal. Bolaget bedriver dock fortfarande utveckling av nya patent. ...

Hexagon - mätteknik

Hexagon 77,75 kr Hexagon är en världsledande leverantör av system för mätning av objekt i en, två eller tre dimensioner. Mätsystemen mäter med stor precision och ger på kort tid tillgång till stora mängder mätdata. Orderingången minskade med 26 procent för tiden april - juni 2009. Resultatet blev 1,33 kr per aktie. Intjäningen per aktie är därmed 1,90 kr för första halvåret 2009. Med tanke på att det tredje kvartalet brukar vara årets svagaste, så bör man inte räkna med en prognos som överstiger 4 kr för helåret. Det innebär att Hexagon för närvarande handlas till P/E 10. Inte speciellt billigt, men försvarbart. ...

Karo Bio, Internationellt erkännande för ER-betaforskningen

Internationellt erkännande av bolagets ER-betaprojekt; ER-beta är ett målprotein som visat sig ha positiva egenskaper i utvecklingen av läkemedel inom depression, cancer samt inflammation. Karo Bio driver detta projekt i egen regi och inriktar sig f n mot depressionsområdet och har enligt tidigare uppgifter identifierat ett antal mkt selektiva substansserier riktade mot sjukdomar inom det centrala nervsystemet men kommer att utöka forskningen även till andra områden. Man har den senaste tiden varit tydlig med att man önskar utlicensiera vissa indikationer av projektet och tycks nu tagit dessa intentioner vidare i nästa steg. ER beta är en ganska nyupptäckt nukleär receptor som har visat sig ha många fördelar med mkt färre biverkningar än ER-alfa. ...

2017-05-30 12:26 · krax

KARO levererar åter igen...

Detta hittades i kväll av signaturen colof på di börssnack: http://www.tapartnerships.com/content/Main.aspx Klickar man sig vidare på top 10 listan så ser man något intressant, nämligen att Karo bio återfinns på den listan med ett nytt preparat vid namn KB9520 som är en oral ERbeta i preklinik. Roligt att de åter igen hamnar så högt upp hos Windhover, som för övrigt just är en oberoende kanal. Detta betyder mao att ERbeta är klart att utlicencieras, men med tanke på att detta konferens är först i november, så kanske man inte ska vänta några utlicencieringar riktigt än, även om man aldrig vet. Intresset i området och för just KARO:s program har jag förstått är ganska stort. ...

Vinnande setuper.

Ikväll har jag valt att att analysera möjligheterna till daytrading i Ericsson b, samt i Boliden och Skanska . Ericsson b,omx. Efter en nergång på 2,14% ser jag chansen till en 1,5-3% trade i ericsson b. Efter att granskat dags- samt 5dagarchartsen ser jag en dyster trend, chansen till tekniskrekyl är dock avsevärd. Jag kommer att göra entre vid 69,20 där stöds kursen av homelinjen(dagschart)samt en tidigare påvisat stöd sedan 29juli då 69,10testades. Och därifrån gör jag exit vid 70.00 där det tunga 200dagars glidandemedelvärdet spärrar för vidare utveckling norrut. +diffen på traden blir således +1,3%, något jag är nöjd med. Passeras 70,00 hoppar vi glatt upp till 70,50 där ett tidigare påvisat gap funnet i månadscharten sätter stopp. Trenden ser dyster ut men rekyl upp inväntas innan vidare färd söderut påbörjas. ...

Tilgin rusar till rapport

Tilgin kommer nog rusa upp lite imorn o framöver efter ciscos goda rapport,Tilgin har rapport om några veckor och det är nog deras första rappport som givit vinst,jag lägger inte tid på att skriva allt som är bra om Tilgin här genom att ni kan se allt redan genom att kolla på krax, men de hade stora förluster för 1 år sen i ett projekt med ipt-tv som de sålde av och behöll det som gav dem pengar,iptv åt upp alla vinster o merdärtill i försöken att lansera det men då kom finanskrisen som gjorde att de inte fick skarpa order på testorders så de sålde den delen,samma inom övrig verksamhet som ju gått med vinst men många kunder väntar i krisen. ...

Här kommer den, min första blogg - någonsin. Jag är en färsking på denna aktiemarknad som när jag inte befinner mig här oftast sitter vid skolbänken på ett universitet. Jag har tidigare kommenterat några bloggar men aldrig skrivit någon egen. Tanken är att jag ska börja göra det nu, men för att mjuka upp starten något tänkte jag semikontra Kalles farsas senaste blogg. Jag började att kika på aktier för första gången för några månader sedan och har dels hunnit läsa några böcker, men även hunnit köpa några aktier. Framför allt har jag hunnit med att Inte köpa aktier. Vad kan jag nu tänkas mena med det? ...

Dagsresultat

Efter att gjort entre i boliden på annoserad nivå (80,25) fortsatte jag dagen med en kort resa till stranden. Kursalarmet var satt och när jag lagom till fikat får ett trevligt sms om att målkursen var träffad, fick jag en skön känsla i magen. Tyvärr träffade jag inte ingången i Skanska som jag satt, jag ajornerade affären, med tanke på morgonens lilla glädje skutt, något jag nu är glad att jag gjorde. Den krossade stödet och föll ner mot 100SEK igen. De senast avslutet i skanska ligger på 100,75(16:34). Men jag väljer att avstå, även fast den troligen vänder upp därifrån. Så min rek kvarstår. ...

Historiska uppköp

Funderade lite på hur dom senaste 10 årens börshandel har sett ut, och det är en av dom största berg o dalbanorna som jag kan komma ihåg. Minns uppgången 1999 på 66 % !!! Vilken vansinnesuppgång med dot.com bolag och IT-bolag som inte tjänade en enda krona men hade P/E tal på flera hundra ibland och byggde och köpte omsättning på krita mest hela tiden. . Icon media lab he he… Framtidsfabriken…. Följande tre åren 2000-2002 så sjönk börsen lika mycket, alltså med -66 %. Efter att den forne amerikanska presidenten George W Bush i mars-april 2003 sa att kriget i Irak är vunnet så steg världens börser i fem år ända fram till subprimekraschen i september 2008. ...

Ingves anklagar utlandet

Riksbankschef Stefan Ingves betonar att det sedan det penningpolitiska mötet i april har kommit flera tecken på att konjunkturfallet i 1} omvärlden bromsats upp. Men det kommer att dröja ett tag till innan hela 2) världsekonomin kan återgå till positiv tillväxt. Det beror bland annat på att 3) olika länder och marknader inte gått in i konjunkturnedgången samtidigt och nu återhämtar sig med olika hastighet. För Sveriges del kommer det att vara av särskilt stor betydelse var ...