Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Trading Scenarios Track Record för juli: Sommaruppehåll ledde till missat rally

I mitten av juli bröt OMXS30-index ur den konsolidering som pågått sedan maj månad vilket resulterade i en rekordmånad på börsen. Motståndet vid drygt 800 punkter, som redan testats vid ett flertal tillfällen, bröts under tilltagande omsättning varefter index klättrade vidare utan några väsentliga rekyler. Index handlas nu nära motståndet vid 900 punkter vilket ger en begränsad potential, samtidigt som börsen är stark och ett utbrott över motståndet är troligt framöver. ...

Fredrik Virtanen - skyller aktieförlusterna på sin personlighet

Fredrik Virtanen vann snabbt en miljon på aktier, men förlorade sedan allt. Nu har han skrivit en bok om händelsen. Som jag tidigare kommenterat så gjorde Virtanen en rad klassiska misstag. Jag lade betoningen på en urusel strategi, där riskmedvetenheten var noll. http://www.redeye.se/aktiebloggen/3077/klassiska-misstag Sumpandet av pegar gick fort. Ett felval när börsen föll innebar att han förlorade sina sista pengar. Han säger i en videointevju att allt hände på fem minuter. ...

Questerre Energy rusar

under hög omsättning idag och Black Pearl har gått urstarkt den senaste veckan…Malka oil åter på 0,20-0,21 kr och tekniskt ser ju bra ut enligt Redeyes TA-expert Dawid Myslinski. Samtliga tre har blivit riktiga lyckodrag i min långa portfölj och det blev bingo när jag köpte in en hel del QE dagen efter att jag tog upp den som en blogganalys…Hoppas att några av er vågade gå in i aktien redan då, men det är fortfarande en mycket billig aktie om det går vägen. Hittills ser det lovande ut. ...

Svar om redeye.se-etikett

Bästa bloggare och användare av redeye.se Under helgen har det blossat upp en diskussion på bloggen kring ”internet-etikett”. Anledningen är att några bloggare har blivit ”påhoppade” i kommentarsfunktionen samt att det funnits oenighet bland användarna kring olika aktier – vilka som är köpvärda eller inte mm mm. Att diskussionen nu dykt upp är givetvis tråkigt men vi på redaktionen ser det ändå som ett visst sundhetstecken. Det betyder att vi har engagerade användare. Därutöver tror vi att diskussioner som denna är oundvikliga från tid till annan. Det är fler forum än redeye.se på nätet som ibland har problem med kommentars- och blogg-etiketten. Min känsla är att vi har klarat oss ganska hyggligt hittills och hoppas vi alla kan hjälpas åt att hålla en så hög nivå som möjligt på debatten. Det gynnar alla i slutändan. Syftet med forumet är ju att vi tillsammans hjälper varandra att hitta bättre investeringsidéer – och för den delen varna varandra för sämre. ...

Var går gränsen ?

Redeys aktieblogg har under lång tid gett mig mycket stimulans och inspiration. Senaste dagarnas exempel på kommentarer och inlägg som utmynnar i rena personangrepp har dock gjort mig förbannad och förtvivlad. Har vi inte passerat nån slags anständighetens gräns nu? Skall förödmjukande och ovidkommande personangrepp behöva accepteras? Bloggen skall väl handla om aktier? Samtidig lockar alltid pajkastning publik och en del av de enligt min mening helt onödiga inläggen får höga besökstal och givetvis många kommentarer. Kanske ett dilemma för Redye - stramar man upp reglerna och minskar utrymmet för denna typen av “pajaseri” så minskar säkert också trafiken på siten? Å andra sidan kanske en del av de mer seriösa bloggarna ger upp och söker sig till nya forum om pajaser tillåts fortsätta härja här. Om Redeye vill locka till sig och behålla alla typer av bloggare bör man addera någon form av personlig svartlistnings funktion till bloggen. Då skulle jag personligen kunna sortera bort alla inlägg och kommentarer från de signturer som jag anser förstör snarare än bygger upp bloggen. Jag slipper med andra ord att se eländet - behöver inte ens veta att de förorenat bloggen med sina alster. Då kan alla få den aktieblogg de vill ha och ingen behöver utestängas! För tillfället skulle jag då svartlista tre signaturer - så för mig är det är ingen större skara det handlar om, men ack så irriterande. ...

Fortsatt säljråd i Karo Bio och Epicept

Jag har ett ständigt säljråd på Karo Bio och Epicept som lovat runt och hållit tunt de senaste decennierna. Jag tycker att det är tråkigt att många oerfarna lockas in i dessa moras av diverse P&D liknande haussare. Jag noterar nu oro i leden i Epiceptklanen och man börjar omvärdera sina innehav allt eftersom förlusterna stiger. Snart blir det säkert liknande i Karo Bioleden. Klanerna gillar förstås inte att man är negativ till deras bolag med det är lika viktigt att här på Redeye komma med sälj som köprekommendationer särskilt i så svaga case som dessa. ...

MAY DAY MAY DAY (börsen)

Många är bevikna för att de har missad uppgången men inte jag darför att det finns många luft som snart kommer att spriker sig . jag är mycket besviken på Central banken luriga metod för att kunna lurar många att hämnas i fälla som ökande skulder som kommer inte att betals av . Att låta räntan vara nära noll vad betyder? för vem sänker de ? Det finns enorma kridit ute i markand vilket det bli svårt att få tillbacka på grund av svagare konjuktor och ökande arbetslösheter . ...

Guld Invest - styrelsen står kvar vid målsättning

Guld Invest 0,20kr Det är föredömligt av GuldInvest att kommunicera med marknaden via ett regelbundet återkommande marknadsbrev. Förhoppningsvis reder det ut en och annan fråga. Har något nytt framkommit ur värderingssynpunkt? Senaste numret fastslår att kommunicerad målsättning gäller. Det skulle kunna tolkas som att rapporten, som väntas i augusti, kommer att visa på vinst. Jag kan tänka mig att aktiekursen på nytt skjuter upp mot 26 öre, i samband med den. GuldInvest skulle därmed vara köpvärd på tekniskt spekulativa premisser. ...

Karo:s ägarlista uppdaterad...

http://www.karobio.se/sv/Investor-Media/Storsta-aktieagare/ …och där är några förändringar jämfört med den förra uppdateringen, + före står för ökning och - före står för minskning, inom parentes förändringen… Karo Bio, akuell ägarlistan per den 31 juli 2009 +Avanza Pension, 7 235 517, 6.2% (+83K) +Nordnet Pension, 6 824 561, 5.9% (+2090K) Farstorps Gård, 3 300 000, 2.8% +JP Morgan Bank, 2 768 944, 2.4% (+964K) +Nordea Fonder, 2 647 767, 2.3% (+337K) +Consepio, 2 207 483, 1.9% (+839K) +SIX SIS AG, 1 973 054, 1.7% (+178K) +RSP Holding, 1 700 000, 1.5% (+400K) -DNB NOR BANK ASA, 1 630 900, 1.4% (-14K) Ny! MB Securities Lending, 1 484 606, 1.3% Antal aktier största ägare, 31 772 832, 27.4% TOTAL, 116 119 192, 100.0% Karo Bio, akuell ägarlistan per den 29 maj 2009 +Avanza Pension, 7 152 601, 6.2% +Nordnet Pension, 4 734 636, 4.0% Farstorps Gård, 3 300 000, 2.8% -Fjärde AP-fonden, 2 659 400, 2.3% Nordea Fonder, 2 310 564, 2.0% +SIX SIS AG, 1 871 054, 1.6% JP Morgan Bank, 1 804 237, 1.6% +Consepio, 1 789 234, 1.5% +DNB NOR BANK ASA, 1 649 900, 1.4% +RSP Holding, 1 560 000, 1.3% Laurent Leksell, 1 275 000, 1.1% -Carnegie Luxembourg, 1 182 194, 1.0% Johan Claesson, 1 155 000, 1.0% Antal aktier största ägare, 32 443 820, 27.9% TOTAL, 116 119 192, 100.0% …ny på listan är vår tidigare bekant MB Securities Lending som i februari som mest hade 2%… ...

2017-05-30 12:26 · tony1

Känslolösa investeraren är inne i börsen.

Hej, efter några veckors semesteruppehåll ska jag försöka forsätta ge långsiktiga rekommendationer för OMX Stockholm Index som idag stängde på 274,0. Under uppehållet gav det långsiktiga systemet, System PP, en köpsignal den 17/7 vid index 257,6. Lik en känslolös investerare följer investeraren sitt system utan ifrågasättande och är därför inne i börsen just nu. Precis som när positionerna skapades den 2/4/2009, utan att då bry sig om de negativa indikationer och spekulationer som fanns för världsekonomin. I enlighet med detta kommer positionerna att stängas när systemet ger en sälj - oavsett hur mycket positiva nyheter och indikationer som flödar. ...

2017-05-30 12:26 · bei