Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bekräftelse att Ceplene är ute till försäljning i UK

Ceplene är nu tillgängligt i åtminstone ett område i UK, nämligen Doncaster, ett distrikt med en miljon invånare. Från hemsidan nedan: Medicines Management - Home Page Welcome to the website for the Medicines Management Team for NHS Doncaster. The Medicines Management Team is part of the Quality & Clinical Assurance Directorate. Medicines Management is all about optimising the access to, the use of and the good health outcome from medicines for both patients & health care professionals. By working with a variety of health care professionals the team is involved in developing many projects. Some examples of these are: ...

MEDA - Bra när det stormar

När vi nu går in i en aningen orolig fas i mitten av augusti så finns det en hel del defensiva aktier att välja på. Vi har AstraZeneca, HM, Getinge, Hakon, Betsson, Axfood för att nämna några. Men den med lägst värdering är defintivt Meda just nu. Att se efter värderingen på Meda skulle vara mitt råd inför rådande och kommande oroligheter efter ett börsrally som varit historiskt imponerande. Bolaget är ett läkemedelsbolag som förvärvar tillväxt med starka kassaflöden. Det är en stor skuldsättning, vilket ingår i affärsidén om förvärv, men den vägs upp av värderingen, oroliga tider. ...

Q-MED - Fullvärderad

Det blev den rapporten jag väntade mig i Q2, över analytikers förväntan. Men dock fann jag inte de positiva kommentarer som jag ville se, därmed blev det ett orosmoment. Bolagsspecifikt har man vänt svackan och blickat framåt, däremot har aktien redan gått så bra den senaste tiden att jag börjar tveka på dessa nivåer. Jag älskar produkten, då jag tror den blir mainstream globalt i västvärlden, samt att den asiatiska marknaden kommer bli hysteriskt bra om kortare tid. Det finns oerhört många plus när det gäller bolaget. Marknadsledare, attraktiv produkt på lång sikt, stark FoU-enhet, det finns så stor marknad kvar att skörda rent geografiskt. Det negativa är att den är fullvärderad enligt mig, för mig går det inte riktigt att köpa en aktie på PE 25x innevarande år, eller PE 16,8x för 2011, justerat för EO-intäkter. Då finns det annat att plocka in istället. Men däremot, om aktien kommer ned till nivåer runt PE 12x på 2011, ja då blir det intressant igen, jag själv tror det finns en defintiv botten runt 40 kr, då blir det för billigt att inte köpa ett tillväxt-bolag. ...

FirstNorth E (del 2)

Effnet Holding – kort om… _…bolaget_Effnet utvecklar och har produkter inom digital kommunikation, verksamheten är uppdelad i två delar, dels digital ljudöverföring, samt inom digital radioöverföring. …siffrorna Under 2008 hamnade omsättningen på 30 Mkr, men fördelningen mellan kvartalen var ojämn, vilket tyder på att försäljningen varierar över tid. Resultatet var negativt med drygt 10 Mkr. Förstakvartalet ligger i ungefär samma nivå, och kassan känns som den börjar sina, 2,3Mkr kvar. ...

Portfölj o annat smått o gott

Snart ger jag mig i väg på en långresa igen och även om laptopen är med så blir det mindre tid med “börsandet”. Det kanske är lika bra för jag tycker mig se att långa placeringar utvecklas bättre än de korta för mig. Dock tycker jag den korta tradingen är viktig för känslan i marknaden. Långresan kommer att göra att portföljen i portföljtävlingen kommer att få ligga orörd de närmaste månaderna. Vi får se om man kan hålla ledningen men det känns bra nu med en ganska defensiv portfölj som även till stor del överensstämmer med min privata. ...

Alphahelix, studie publicerad i internationell tidskrift.

Jag kan nu notera att bolaget får ytterligare internationell uppmärksamhet när en ny studie precis publicerats i en av de större internationella tidskrifterna inom området. Bolaget har ännu inte tillkännagivit studien själva men info är på gång ?(hemsidan f t nere). Studien är gjord i samarbete med Uppsala Universitet och det är i Biotechniques.com som man publicerar denna omfattande studie riktat mot diagnosmetoder inom rättsmedicin, kriminalteknisk DNA-identifiering. I studien görs jämförelser med ett av de världsledande PCRinstumenten inom HRM analys, Rotorgene6000 från Corbett. Resultaten bekräftar tidigare liknande tester och påvisar en förbättrad känslighet samt en signifikant förbättrad snabbhet (ca 4ggr). ...

2017-05-30 12:26 · krax

Genombrottet är nära för CybAero?!

CybAero säkrar långsiktig expansion med internationell samarbetspartner Ska bli otroligt spännande att följa utvecklingen i närstående tid.. CybAero har under en längre tid fört samtal med en stor internationell systemintegratör på marknaden för samhällssäkerhet. I april undertecknades ett Letter of Intent vilket nu har lett vidare till att parterna slutit ett strategiskt samarbetsavtal, ett s k Teaming Agreement. Avtalet innebär att företagen gemensamt vidareutvecklar ett obemannat helikoptersystem för marin användning baserat på CybAeros nya helikoptermodell APID 60. Den nyutvecklade helikoptern premiärvisades i Karlsborg 1-4 juni på arméns evenemang Markstridsdagarna 2009. Då genomförde CybAero även demonstrationsflygningar inför inbjudna gäster. ...

2017-05-30 12:26 · pni

Back in black!

Jag har haft en riktigt skön semester och fullständigt dragit ur stöpseln (elkontakten) till finansmarknaden. Min skärgårdstillvaro har bestått av båtfärder, fiske och stugboende. Att vara utan epost, mobiltelefon och tv är en skön kontrast till min vardag och något som rekommenderas alla som tänker bli långvariga i den här branschen. Dessutom kanske jag borde ta semester oftare eftersom börsutvecklingen har varit synnerligen gynnsam den senaste månaden! Å andra sidan har den korrelationen låg sannolikhet, eftersom jag ifjol tog en vecka ledigt andra veckan i oktober… ...

Fundamenta mot teknisk analys i Swedbank

Fundamenta är att Standard&Poors sänkt kreditbetyget för både Estland och Lettland samt att på Onsdag skall SAS redosiva sina förluster, tekniskt pekar Swedbank uppåt både Aroon och långt glidande medelvärde pekar på en starkt positiv trend, RSI ligger på 76 (går mellan 0-100, över 80=överköpt under 20=underköpt) Swedbank brukar rekylera när RSI > 85, eller < 15. Skall bli intressant att se om det blir fundamenta eller teknisk som vinner på kort sikt. Kan nämnas att Aroon indikatorn stämmer ganska bra med Swedbank om man kombinerar den med att långt glidande medelvärde skall vara neutral eller positiv. ...

Kommande raket, Guld Invest var namnet!

Guld Invst går med vinst och värderas med otroligt lågt börsvärde på 16 miljoner sek. 22 öre till dagens kurs ser jag som billigt. 3 dubblig av kursen är helt på sin plats. Inte mycket att fundera över. Man får hoppas att rapporten överraskar och ett mer realistiskt värde på detta vinstgivande bolag blir aktuellt. Årets raket är mitt bud med anledning av en bra affärside och låg värdering Förutsättningar i valuta och guldpris ser likvärdigt ut med Q1, kanske en repris när rapporten den 28/8. ...

2017-05-30 12:26 · j.p.c