Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

JM bygg - analysskiss

JM 73,25 kr JM kan mycket väl stå inför långsiktig kurskorrigering, men just nu tycks bolaget fullvärderat. Vinst/aktie var (ca) 2005: 39 kronor/aktie 2006: 17 kr/aktie 2007: 19 kr/aktie 2008: 10 kr Estimerat innevarande år ligger kring 3-4 kronor/aktie. Vid rapporten får vi klarhet i om uppskattningen håller. Om man sätter årets vinst som en “normalvinst” så är bolaget fullvärderat. Men tror man att bolages normalvinst framåt ligger kring 20 kronor, så är JM lågt värderade. ...

Solit Q2 från Travelpartner

Travel partner visade ett fortsatt stark resultat tillväxt Q2. Jämfört med Q1 hade man en något försämrad bruttomarginal i övrigt var siffrorna positiva, försäljningen steg med 13% och resultatet med 17%. Då nettomarginalen steg kraftigt känns inte den något försämrade bruttomarginalen särskilt oroande, kan tom vara en förändring i redovisningen. Rullande 12 månaders försäljningen har visat en kraftig tillväxt i mer än 13 Q i rad. Vinsten per aktie 0,51 rullande P/E (x4) = 6,9 (kurs 14), ser billigt ut för ett stabilt snabbt växande företag. ...

Malka - Mer än olja i pipen!

Efter att följt Malka Oil ett tag kom jag idag över företagets Årsredovisningar från 2005 till 2008 och tog mig så ikväll en stud för att läsa in mig på “The True Malka Story”. När jag slutligen kommit en bra bit in i 2008 års redovisning blev det riktigt intressant, jag minner mig den gode Gabrielssons mediaköttben där han målar ut ryssen som en tjuv och inser att det där luktar politisk fint så de stinker om det. Majoriteten av internetkollektivet kastar sig över Gabrielssons köttben likt de Ovtjarkor Kalles farsa så fantasifullt stämplar den tjyvande ryssen med, men var det rätt att dömma så snabbt eller var det bara en taktisk fint från en slipad Businessman som lyckades lura internetkollektivet? På sidan 58 till 60 i Årsredovisning 2008 står följande: ...

2017-05-30 12:27 · tony1

NOKIA - Botten nådd?

Jag har följt Nokia ett par veckor nu och känner mig något komfortabel att säga att en botten kan vara nådd för aktien. 9 EUR känns som ett stabilt stöd då det var ett tag sedan den var under detta. Bolaget har rapporterat ett par usla rapporter, varav en med minusresultat. Men faktum är att marknadsandelarna är fortfarande oerhört starka, eller rentav starkare. Idag gav man tillkänna att Nokia och Microsoft gått in i partnerskap då det gäller smartphone och dess mjukvara. Microsoft vill hålla sig konkurrenskraftiga mot Apple och Google, som faktiskt tar marknadsandelar i flera områden. Att då para ihop sig med bjässen Nokia som har en otrolig försäljningsplattform samt utvecklingsenhet, som även är europeisk, känns som ett bra val. Att Nokia parar ihop sig med Microsoft känns nästan ännu bättre, att få tillgång till den mjukvara som används över hela världen i anpassat format för en smartphone, det kommer skapa efterfrågan. ...

Karo bio och två avtal?

Det har hänt ganska mycket med Karo bio och dess forskning sedan ett år tillbaka då Eprotirome/statin-studien presenterades, men samtidigt har inget hänt värderingsmässigt om vi tittar på kursen sedan ett år. Aktien hade visserligen en topp på över 13kr i februari, men har sedan fallit tillbaka till runt 8kr. Den största skillnaden i dag till förra året är att risken i bolaget som helhet har enligt mig fallit ganska kraftigt iom att forskningen nu har framgångsrikt gått framåt och att vi nu senast i Q2 rapporten fick positiva signaler för ett avtal för Eprotirome. Följande har hänt förutom alla positiva reaktioneroch resultat för Epro: ...

Felaktiga kurser i portföljtävlingen

Nu är inte jag så aktiv i tävlingen (tidsbrist men en annan anledning är kanske även att det har gått så där, minst sagt) men jag noterar att det finns en hel del brister som kanske är värda att påtala. För en tid sedan valde jag att köpa MSAB (Micro Systemation) till tävlingen. Sedan har jag glömt bort både portföljen och även aktien. Idag när jag av ngn anledning tittade in i portföljen märker jag att den stigit med 2% sedan inköp. Fast i verkligheten med närmare 40%. Kanske är alla kurser på NGM felaktiga? ...

2017-05-30 12:26 · nejab

Rapportspekulationer i TravelPartner?

Imorgon kommer TravelPartner med sin kvartalsrapport för andra kvartalet. Idag handlas aktien upp med hela 7%. Kan rapporten ha läckt ut? Naturligtvis behöver det inte vara så, men det är ju alltid kul att spekulera lite i vad uppgången beror på. Vad tror ni? Eftersom det är väldigt liten handel i aktien så ska man ju inte dra för stora växlar av dagens handel. En liten handlare kan själv trycka upp kursen. ...

SKF B - storbolagsfynd

SKF B 105,25 kr Världsledande leverantör av rullager, tätningar och smörjsystem. En viktig konjunkturmätare. Försäljningsutvecklingen ligger på stabila 13,2 procent för de senaste fem åren. Indikationerna på att konjunktursvackan håller på att bottna ger hopp om att tillväxten fortsätter. Vinstutvecklingen håller en fart av 22,4 procent per år, under samma långa tidsperiod. Nuvarande nedgång är enbart en svacka i den stadiga tendensen. Vinstmarginalen kan sättas till 10,3 procent. Den har varit uppe emot tolv när högkonjunkturen stod på topp, men aldrig under 9,1 sedan 2004. ...

Börsen skenar hela tiden

Är i Torekov och sköter om lantstället. Det är helt underbart att vara här igen. Rörelsefriheten här är enormt och man njuter av livet. Har seglat och åkt båt till ön (Hallands Väderön). Krattar bort flera fallande äpplen. Tittar på börsen efter gårdagens nedgång. Det är tyska DAX som drar upp börsen igen, och Stockholmsbörsen följer slaviskt efter trots skyhöga kursvärderingarna. Stockholmsbörsen struntade blankt i företagens negativa syn för andra halvåret efter rapporter. Dollarkursen har fallit ner med 20% medan Stockholmsbörsen fortsatte stiga upp med +24% under samma period. Hur skall alla bolag försvara höga kursvärderingarna? ...

Black Pearl Q2.

Starkt jobbat, pojkar :o) “Back Pearl is pleased to announce its financial and operating results for the three and six months ended June 30, 2009. Highlights during the quarter included: * Stronger oil prices and narrower heavy oil differentials over Q1 positively impacted financial results; * Revenues of $22.1 million, a 41 increase over Q1; * Cash flow of $7.9 million; * Completion of a $46 million equity offering in April; * Strong balance sheet with $56.8 million in working capital and no debt; Nettoresultatet under kvartalet uppgick till -10,9 miljoner dollar, jämfört med -20,5 miljoner första kvartalet och en vinst om 6,7 miljoner samma kvartal i fjol. ...