Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mina favoritbolag 3/2009

Då var det åter dags för en genomgång av mina favoritbolag. Den här gången från 20/5 tills 14/8. Jag gör en förändring, Getinge faller bort. Aktiens kursutveckling ingår dock i min jämförelse denna gång och kursen steg 8,5 % under perioden. Orsaken till att Getinge faller ur portföljen är att den organiska tillväxt har minskat kraftigt, varvid den totala tillväxten främst beror på förvärv. Med den svaga balansen lär det blir mycket svårt att upprätthålla detta de kommande åren. Givetvis har kursen kanske redan kompenserat för detta, men jag vill undvika bolag med svaga balanser denna höst. Jag siktar på att ta in en “ultracyklisk” aktie istället för Getinge, men har tyvärr lite svårt att se grunden för den senaste tidens börsuppgång. Därför håller jag mig lugn till Q3-rapporterna… ...

sell bank aktier(nästa orsaken till nya krash)

hej Sätter mig lung och ro och vill skriva en del av motivering som kommer att göra kopllaps en gång till för välrden börsen. Ber er om ni ser nogot fel av mina motivering skriv ner kanske kommer att ändrar mina tankar. 1- Den värsta kommer att vara att folk kommer inte kunna betalar av sina skulder genom kridit kort och bankerna kommer att göra rejäll stora foluster på grund av stigande kridit forlust . ...

Questerre Q2

Befinner mig på resande fot, läs semster, och har lite tidsglapp mellan uppkopplingarna. Online-offline-online-offline. Aldrig riktigt avkopplad trots bortkopplad men just nu är jag inkopplad på linjen… Questerres Q2 rapport kom in helt i linje enligt dom norska analytikerna Thomas Aarrestad, Steffen Rødsjø som följer bolaget hade estimerat. Ett kassaflöde på 0,72 musd och en något lägre produktion om 806 boe/d jämfört med Q1. ( 1,06 musd 1049 boe/d). Bolaget är helt skuldfritt med en kassa på c:a 50 musd. Resultatet för perioden blev - 3,8 musd ( -2,7) ...

Svensk spelutvecklare i konkurs

Det har inte varit svårt att tala sig varm om det svenska data och tv-spelsundret de senaste åren. Branschen har växt explosionsartat och de två senaste åren har det investerats cirka en miljard kronor per år på utveckling i Sverige. Men nu har allstå det svenska spelbolaget Grin försatts i konkurs då det dåliga kassaflödet har gjort situationen ohållbar. För ett halvår sedan såg det betydligt ljusare ut för bolaget Grin, då de hade i runda slängar 300 anställda och tre spelreleaser framför sig, Bionic Commando och de två filmlicensspelen Terminator:Salvation och Wanted. Men svala spelrecensioner, dålig försäljning av de nya spelreleaserna samt att vissa förläggare har hållit inne med betalningarna gjorde alltså att Grin valde att slänga in handduken. ...

Probi - förkylningarnas Nemesis

Börsens två probiotikabolag Probi och BioGaia bör gynnas av den oro som nu drabbar konsumenterna i takt med att svininfluensan sprider sig. Studerar vi kursutvecklingen för de två bolagen ser det dock ut som att Probi tappat stafettpinnen då aktien fastnat i kursintervallet mellan 35-40 kronor, samtidigt som BioGaia i år rusat med 100 procent. Normalt sett borde dock BioGaias positiva kursutveckling även smitta av sig på branschkollegan, särskilt eftersom båda företagen växer med lönsamhet. Dock ser det alltså ut som att Probi fallit i glömska i skuggan av BioGaia men det finns faktiskt faktorer som talar för att även Probi är på väg att lämna startgropen och göra ett allvarligt försök till att utmana branschledaren om positionen som årets kursvinnare. ...

Guld Invest - Läs på!

Som vi tidigare nämnt så är frågan om detta är ett bluffbolag eller inte, så det gäller att vara väl påläst! Vi får inte blunda för alla fel som har hänt i företaget, fel i de tidigare rapporterna samt denna unga syrelse/VD där jag skulle tippa på att medelåldern ligger runt 27-29 år. De gav också ett oseriöst och osäkert intryck på deras presentation i våras. Att säga att dotterbolaget VJ mår bra och har en ljus framtid, där samma företag går i konkan tre dagar senare känns lite skrämmande. ...

Kinas rikaste man uttalar sig om ekonomin

Enligt Forbes är Li Ka-shings förmögenhet den sextonde största i världen och den näst största i Asien. Idag presenterade han inför ett andlöst medieuppbåd resultaten i sina företag Hutchison Whampoa Limited och Cheung Kong Holdings under 2009 års första halva. Orden vägs på guldvåg när mannen som lokalt fått epitetet “Superman” har något att säga. “Det värsta är över för världsekonomin, men det är för optimistiskt att säga att ekonomin har nått en vändpunkt. Nedgången har saktat ner men det betyder inte att ekonomin har slutat krympa.” ...

Riksbanken rapporterar

Riksbankens utlaning till svenska banker skenar. Bankerna far lan pa vilket papper som helst. For ett ar sedan var den 230 miljarder. I maj var utlaningen 350 miljarder. Senaste siffran i dag ar om raknat ratt nastan 700 miljarder kronor. Som jag ser det har utlaningen fordubblats under sommaren. Jag citerar nu Riksbankens hemsida fran den 2 juni 2009: Den oro som finns beror på oron för bankernas solvens. Så länge oron för bankernas solvens ...

Varför går VitroLife i sidled?

Sitter och tittar igenom VitroLife’s senaste rapport från den 15 Juni 2009. Vad finner man då som är intressant: Försäljningen har ökat med 24% under Q2 och är uppe i 70.2 milj. (tidigare 56.6 milj.). Omräknat i lokala valutor blir det dock endast en ökning på 6%. Man ser en ökning för det första halvåret till 142 milj. (tidigare 115.2 milj.) EBIT ökade med 30% Kassaflödet stärkted under Q2 jämfört med Q1 till 12.2 milj. (tidigare 14.6 milj). Soliditeten uppgick till 87% (tidigare 83%). En ny marknadsorganisation har etablerats i Japan. Bra resultat från en transplantations-studien i Kanada Företaget har ett P/E-tal på 16,94. SHB har ökat sin rikkurs till 30 (28) pga. att de ser en stark utveckling inom både fertilitet och transplantation. God tillväxt i Asien ses som en bidragande faktor. ...

2017-05-30 12:27 · pixy

Köpläge i Travelpartner

Försäljningen och resultat steg över 100% ändå har kursen nu sjunkit över 18%. Svårförklarligt, se även tidigare blogg.