Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

FirstNorth E (del 3) & F

eWork – kort om… _…bolaget_är ett konsultbolag på två ben, dels med egna konsulter och som en paraplyorganisation med underkonsulter som säljer sig via eWork. Totalt har man 40000 konsulter knutna till sg. …siffrorna Under första halvåret 2009 har bolaget haft en omsättning på 900 Mkr, vilket är en nedgång med drygt 30 Mkr. Bolaget redovisar positiva siffror, men rörelsemarginalen har krypt tillbaka kraftigt, från 2,4 till 1,1 procent. Orsaken till den sjunkande marginalen sägs vara prispress framför en dålig beläggning. ...

Heart of Brands/analystävling

Dagens handelsstopp kan nog tyvärr för alla aktieägare enbart betyda att företaget kommer läggas ned eller konkursas. Vi får hoppas för alla som har aktier i bolaget att det är någon form för uppköp av aktieplatsen med en ny verksamhet som kommer ske. (Då finns möjligheten att en mindre del av Erat kapital kan räddas). Detta beror lite på hur stora förlusavdrag mm som finns i bolaget. Vet tyvärr inte detta (orkar inte leta). ...

High frequency trading: bra eller dåligt?

De senaste veckorna har ett (inte speciellt) nytt fenomen, high-frequency trading, diskuterats frekvent i media och annorstädes. Jag vet inte varför de plötsligt fått upp ögonen för detta (under 2008 mycket framgångsrika) hörn av finansmarknaden. Möjligen är det så att denna sorts trading nu utgör så stor del av den totala volymen på de viktiga börserna, i runda slängar hälften av all aktiehandel i USA utgörs t.ex. av high-frequency trading, att finansinspektioner och centralbanker runt om i världen börjat undra om fenomenet kan påverka stabiliteten i det finansiella systemet. ...

Hedge funds, hedge funds: now cheaper AND better!

Finally there is some hard evidence of hedge funds actually lowering their fees. The insane 2%?20% (2% fee on assets under management and a 20% share of any (positive) return) seems to slowly give way to lower and more reasonable fees. According to a recent survey, the average hedge fund fee is now closer to 1.63%?17.2% than 2%?20%! I like! Hopefully this is a sustainable trend, and not just a blip, caused by investors getting more say in the discussion between the principal and the agent. I have discussed this problematic relationship in many previous blogs and I still think that?s where the effort has to be put in. Of course there are funds out there that by hard work and clever management manage to beat the market (create genuine alpha) and of course they should charge through the nose. I wouldn?t mind fees as large as 2%?50% if I only had to pay when such a fund produced a return on my money above let?s say 10%. What I don?t like is paying 2%?20% to a mediocre manager flipping a coin. Let?s take two (flipping) examples from the world of bubble-economics to make my point even clearer: ...

Är ni trötta på låga bankräntor? ? Del IV

Sydsvenskan hade en artikel om P2P-lending (peer to peer, person till person) häromdagen (Privata lån slår rekord trots krisen). Idén med P2P-utlåning är att långivare och låntagare kringgår banken. D.v.s. precis det jag pratat om på mina Är ni trötta på låga bankräntor? bloggar. Idén är förstås att sänka lånekostnaden samt skapa en om möjligt mer effektiv långivning där även icke-traditionella (t.ex. fattiga mikroentreprenörer i Afrika) men kreditvärdiga låntagare kan få låna. Tidningen refererar faktiskt också till en vetenskalig artikel som tagit fäste på att privatpersoner väger in sådant som banker typiskt inte gör, dvs saker som livsöden och personlig motivation. ...

Industrialisering ? igen!

Så här långt verkar Sveriges servicesektor ha klarat sig mkt bättre än industrin (framförallt bättre än exportindustrin). Detta skulle ju kunna få politiker och andra att tro att det är där framtiden ligger (detta är i och för sig inget nytt utan det har ju varit den allmänna åsikten en längre tid). Detta tror jag är olyckligt eftersom politiker och deras beslut direkt påverkar inte bara mig utan resten av svenskarna (andra investerare och deras personliga/egoistiska val bryr jag mig inte om, det är deras ensak). ...

En av de dummaste sakerna jag hört på länge! ? Del III

Jag har tidigare diskuterat en märklig egenhet hos bankers redovisning, En av de dummaste sakerna jag hört på länge! och En av de dummaste sakerna jag hört på länge! Del II. Följande text är ett utdrag: ?Huvudidén är att bankerna får använda mark-to-market bokföring på sina egna skulder! Dvs, om bankens kreditvärdighet försämras stiger räntan som den får betala om den skulle vilja låna pengar igen samtidigt som värdet på tidigare utgivna obligationer förstås faller. Detta är ju trist för investerarna (långivarna) men det sensationella är att banken själv tillåts bokföra detta som en vinst för banken! Dessa ?vinster? kan sedan kvittas mot ?riktiga? förluster gjorda i balansräkningen.? ...

Koppar, den enda metallen med en doktorsexamen i nationalekonomi!

Kopparpriset brukar ses som en ledande indikator för ekonomisk tillväxt och metallens förmåga att prediktera aktiepriser har fått metallen att kallas ?Dr Copper? av cognoscienti. Som de flesta som läst min blog ett tag vet så har jag sedan starten 2007 varit mycket pessimistiskt inställd till marknaden (i allmänhet). Det senaste halvåret har jag dock skrivit något mindre pessimistiska bloggar då jag sett något ljusare på framtiden. Det är i denna anda som jag vill belysa att även kopparpriset indikerar en viss optimism. Sedan årsskiftet har t.ex. kopparpriset gått upp mer än 50%. ...

Spanska bostäder ? Del II

Sedan jag senast uttryckte min negativa inställning till den spanska bostadsmarknaden har andelen dåliga lån i de spanska bankernas balansräkningar mer eller mindre dubblerats! Runt 4.5% av lånen bedöms nu vara \“dåliga lån\”, vilket kan jämföras med runt 2.5% i november när jag skrev min blogg Spanska bostäder. För mer detaljer hänvisar jag er till The Economist på nätet: The mess in La Mancha Jag är förstås inte förvånad över detta, det ligger ju i linje med mina prediktioner om stora problem i Spanien, men det intressanta är att problem skapade av ompacketerade sub-prime lån i USA sålda genom komplexa strukturer likt CLOs nu ersatts av problem skapade av gamla traditionella inhemska bostadslån. Det är dock egentligen inte detta jag är förvånad över, utan jag är mer förvånad över att spanska centralbanken kunna slå sig för bröstet i snart 2 år nu utan att skeptiker uppmärksammat de problem som jag tjatat om här på bloggen. Det är sannerligen inte konstigt att framtiden ser mörk ut! Inte minst för fastighetsägare i Spanien. ...

Råvarumyntfoten - en intressant idé!

Tänkte skriva lite om en intressant presentation som jag lyssnade på på konferensen jag var på i förra veckan. Den handlade om hur Benjamin Graham, den kände investeraren och författaren till The Intelligent Investor, redan på 30-talet föreslog att valutor borde backas upp av råvaror i st f guld (på den tiden hade man inte startat ?experimentet\" med Fiat-pengar). Låt oss först återvända till några av mina tidigare bloggar för att se varför jag tycker detta låter intressant: jag har ju en längre tid varnat för stagflation, dvs inflation och recession på samma gång. Officiellt har vi nu recession, men enligt officiella källor råder snarare deflation än inflation. Det måste dock nämnas att det finns en hel del som hävdar att den officiella statistiken ej stämmer. Definitionen för vad som ska ingå i en korg för att räkna ut KPI anses av dem ändras (manipuleras med) systematiskt osv. Jag vet ej hur mkt sanning som ligger i detta men jag vet att mycket av det jag personligen konsumerar har stigit i pris på sistone. Jag har också noterat att kronan försvagats sådär 15% sedan krisen. Dvs, jag är inte säker på att man ska avpolettera skeptikerna hur lätt som helst ==> jag är fortfarande rädd för att köpkraften hos mina pengar ska urholkas ==> därav mitt intresse för Grahams idé. ...