Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

In the Riksbank we trust

Det har kommit ut en bok i USA som ifragasatter FED:s arbete under denna kris. Boken heter “In Fed we trust”. Forfattaren David Wessel skriver om det ar lampligt att Ben Bernanke och hans medarbetare som ej ar valda av folket kan ha envaldig makt over den ekonomiska situationen. Pa Avanzas sida skrev f.d. riksbankschefen Hans Bergstrom tidigare i sommar om lampligheten att Riksbanken i Sverige tagit pa sig uppgiften att vissa banker skall leva vidare o.s.v. ...

Ensam pa perrongen?

Det har brevet har jag fatt mottaga pa Redeyes interna post., inte som blogg eller kommentar. Bye bye Staffan Kjellin… hur känns det att stå ensam kvar på perrongen med byxorna nere? I takt med att ekonomin i både Sverige och USA stärks går svenska banker med Swedbank och SEB i spetsen från klarhet till klarhet. Det är sällan trevligt att önska någon olycka men du har varit väldigt arrogant och missledande i dina bloggar. Många osäkra och okunniga investerare kanske har gått på dina pajas analyser om att Investor ska fall ihop och ditt agg mot SEB. ...

Swedbank - nyemissioner - börsvärde

Så var det dags för ännu en nyemission i Swedbank. Hur ligger börsvärdet till för företaget inför denna nya nyemission då. Jo här är ett litet sammandrag: (datum, aktiepris, antal aktier, totalvärde) Jan 07, 250:-, 515.373.412, 128.843.353.000 Jan 08, 168:-, 515.373.412, 86.582.733.216 Aug 09, 74:-, 773.060.118, 57.206.448.732 Detta inför nästa nyemission på 15 miljarder, som ger ytterliggare utspädning i aktien. Förlusterna i baltikum är fortfarande stora så dessa nya pengar kommer antagligen att rinna iväg allt eftersom. ...

Stor ballong i Swedbank

Befinner mig i blåsiga Torekov. Havets vågor stormar mot klippor och stränder med dånande ljud. Mitt ansikte är full med saltstänk. Ute på havet seglar två våghalsiga seglare. Skulle vilja vara med och segla men min flickvän Mia har åkt hem till Stockholm. Saknar henne så mycket! Skriver lite om Swedbank och nyemission. Det är oerhört skrämmande att se hur marknaden haussar upp Swedbank till högre kurser efter två nyemission. Det råder an total förvirring och girighet hos investerarna. ...

fondefterlysning

det är väl kanske lite som att svära i kyrkan att ta upp fonder på ett aktieforum, men dessa två placeringsalternativ börjar ju mer och mer smälta samman i bland annat etfer och kanadensiska “truster”. jag skulle bli tacksam ifall någon redeyemedlem kunde upplysa mig om fonder, ej etfer, som kursmässigt uppvisar likheter med aktier. eller som känner till något bra fondforum eller hemsida det finns ju investmentbolag som ibland rekomenderas som alternativ till en placering i fonder, men jag söker alltså motsatsen, fonder som alternativ till (investmentbolags)aktier. ...

2017-05-30 12:27 · o

Soppa på en spik.

Åter vid min läst efter lite ledighet med åska, hagel o drivis :o) Kinderegg, f´låt Koenigsegg, ska koka soppa på en spik har dom tänkt. En travesti över en varm skål soppa. En saga berättar om en man som hävdade att han hade en fantastisk spik som kunde användas till soppkok. Man lade den bara i grytan och hällde på vatten, och kokade. Vips hade man en härlig soppa. Spiken i det här fallet är läder, munläder, och hur det ska bli en välsmakande soppa med hjälp av det lädret har jag svårt att se. För att soppan ska börja koka så måste man lägga i lite ingredienser i den. Grytan är placerad i Trollhättan med omnejd, och har en volym på c:a 50.000 liter hungrande gäster… ...

BioGaia vs. Probi

Äntligen den 18:e augusti och delårsrapporter från både BioGaia och Probi. Efter att ha läst bådas rapporter går BioGaia vinnande ur striden, men att räkna Probi som en förlorare vore fel. Det mesta i livet är relativt och så även i detta fall. Vad kan man då läsa ut ur rapporterna för delåret? BIOGAIA: Omsättningen frö delåret uppgick till 112,4 (72,4) MKr Rörelseresultatet uppgick till 29,9 (12,6) MKr Vinst före skatt uppgick till 31,3 (13,6) MKr Vinst per aktie uppgick till 1,26 (1,29) Kr Periodens totala kassaflöde uppgick till 10,9 (5,0) MKr “Vi ser goda resultat av våra ansträngningar när försäljningen växer med 55% under de första 6 månaderna jämfört med motsvarande period föregående år”, citerat VD Peter Rothschild. ...

2017-05-30 12:27 · pixy

Emissioner och en massa förhoppningar!

I fredags kom den väntade nyheten att Stockmann genomför en nyemission. I vanlig ordning är det en liten emission som korrigerar den svaga balansen, men som tyvärr inte förstärker den rejält. Stockmann har nettoskulder på 735 Meuro och denna emission drar in ca 140 Meuro (brutto). Således når de sina målsättningar angående balansen, men de får fortfarande bara en soliditet på ca 40 % vilket inte kan anses speciellt starkt. Självklart är denna emission ändå positiv för bolaget. Storägaren HTT Holdings (Hartwall-släkten) får en extra bonus då de först får teckna aktier för 96 Meuro (á 17,00) medan alla övriga aktieägare (och HTT) får teckna för sammanlagt 44,9 Meuro (á 12,00). De stärker därmed sitt grepp ytterligare. Aktieägare kommer att få en teckningsrätt per aktie och det kommer att krävas 18 TR för att teckna en ny aktie. Den som tänker köpa Stockmann för att teckna billigare i emissionen är redan för sent ute. Avstämningsdagen är redan 19.8.2009, vilket innebar att TR avskiljdes redan i fredags. ...

Börsveckan & Halvguden & Tretti & Formpipe

Det verkar som att börsveckan har varit inne och läst halvgudens träffsäkra och färska analyser på Tretti och Formpipe. Både lade bakom sig en skaplig uppgång på 7 respektive 6 % idag under kraftiga volymer. Tretti omsatte t.e.x det mesta den gjort sedan listbytet till firsth north i december förra året om jag minns rätt, förutom 22-maj i år, då det var 150 tusen aktier drygt. Formpipe gjorde sin 5-6:e bästa dag volymmässigt i år. Detta endast tack vare en analys i börsveckan är det inte märkligt? Det har säkert debbaterats mycket förut men antagligen är det få av dem som köper/står för omsättningen som de facto har läst analysen, kanske 5-10% max eller vad tror ni? ...

Topotarget, ny NCI studie startas.

Topotarget uppger i kväll att man startar upp en ny klinisk studie sponsrad av National Cancer Institute i USA. Studien kommer riktas mot bl a patienter med småcellig lungcancer där inga andra terapier är tillräckliga. Fas ! uppstarten av studien är ett resultat av tidigare positiva prekliniska prövningar där man sett stora synergier med att kombinera belinostat med cisplatin och etoposid. I den första delen av studien kommer man försöka hitta max tolererbar dos (MTD) för att sedan pröva kombinationen mot SCLC(småcellig lungcancer)-patienter. ...

2017-05-30 12:27 · krax