Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Stora Enso stänger bruk

Stora Enso fortsatte sin bantning av verksamheten. Nu är det pappersbruken i Sunila och Imatra som ska stängas och eventuellt säljas. De tar nedskrivningar på ca 245 Meuro vilket naturligtvis kommer att tynga det redan svaga resultatet. Skogsektorn har väntat länge med korrigera kapaciteten och förhoppningen om bättre tider har pågått i många år. Vinnaren av denna omgång av “svälta räv” har varit UPM, även om de endast är relativa vinnare! Om man ska se objektivt på dem så genererar de fortfarande mycket svaga resultat. Kanske vi ändå börjar närma oss en punkt där det värsta är inom synhåll för skogsektorn. Jag tror dock inte att det sker detta år… ...

Ras ras ras...not

Nästan alla s.k. experter är baissade nu och många har dessutom missat tåget och hoppas på en sättning för komma in. Vad händer då…givetvis upp!…;-) En enda sak är säker på börsen och det är att consensus alltid har fel…;-) Fast rekyler kommer förstås på vägen det kan ju inte bara gå upp hela tiden. Nu yvas man över korrigering på Shanghaibörsen på ca 20 % och att det ska sprida sig. Då bör man komma ihåg att den börsen mycket lever sitt eget liv och hade dubblats sedan nov-08. ...

Oljan

Som bekant steg oljepriserna kraftigt under första halvan av 2008 och nådde upp till nära 150 dollar per fat. Där nåddes övre delen av en långsiktig trendkanal så en korrektion var trolig, men den fullständiga kollaps som följde var det nog få som kunde förutse eller räknade med. Under blott 6 månader föll det rätt ner och runt årsskiftet handlades oljan kring 35 dollar, innan det vände uppåt. Senaste 2-3 månaderna har priset rört sig mellan 60-73 och nu har 200-dagars medelvärde planat ut och är på god väg att börja trenda uppåt. Den paus som skett de senaste månaderna kan ses som en omvänd huvudskuldra (ja de kan uppstå även mitt i en trend), eller helt enkelt bara en konsolidering av någon form. Det viktiga är den tydliga motståndsnivå vid cirka 73 dollar som nu bearbetas och med tanke på upptrenden finns det goda chanser att det bryter uppåt inom kort. Ett traditionellt prisobjektiv blir då cirka 90 dollar och det får ses som intakt så länge inte senaste botten kring 65 dollar underskrids. ...

SAS - äntligen lite positiva nyheter

Wed Aug 19 14:18:01 2009 “SAS har fått i uppdrag att flyga statens medarbetare inrikes, meddelade Försvarsmaktens logistik, FMLOG, på onsdagen efter avslutad upphandling. Avtalet gäller för alla statliga myndigheter, verk, högskolor och universitet. För SAS är avtalet värt 250 miljoner kronor, med potential för det dubbla, skriver SAS i ett pressmeddelande. Avtalet sträcker sig från den 1 oktober 2009 till den 30 september 2010 med option om förlängning ett år. Svenska staten är den enskilt största och viktigaste kunden för SAS i Sverige, skriver SAS.” ...

2017-05-30 12:28 · pixy

Drillcons ägarsituation

Skrev en analys i torsdags som finns med i analystävlingen. Dagarna innan hade Drillcon flyttats över till first north premium. Jag har ingen insyn i bolaget och har gjort min analys grundad på den låga värderingen av ett fint bolag. Jag undrar om inte följande händer i morgon på styrelsemötet; Traction lägger ett kontantbud på Drillcon. Har förahandlat och kommit överens med ordförande och huvudägaren Peter Zeidler som kan branschen till skillnad från Traction. ...

CybAeros strategiske samarbetspartner: Är det Evergreen?!

För lite drygt en vecka sedan, eller närmare bestämt 2009.08.11, berättade CybAero att de “säkrar långsiktig expansion med internationell samarbetspartner” där det också framgår att de slutit ett strategiskt samarbetsavtal.. Nu kan man läsa att Evergreen är samarbetspartner med CybAero.. Det framgår på flightglobal.com att Evergreen Unmanned Systems (EUS) har ett flertal samarbetspartners, bl.a. Insitu, Boeing, Elbit, Aurora och CybAreo.. Detta kan i min mening bara tolkes positivt!! Mer info kan läsas på: http://www.flightglobal.com/articles/2009/08/12/330962/auvsi-evergreen-extends-service-worldwide.html ...

2017-05-30 12:28 · pni

Encyclopedia bio/farmacologico

Till att börja med skall jag dock understryka att detta är ett oerhört subjektivt inlägg med tankar om hur jag misstänker att marknaden rör sig inom den närmaste framtiden. Jag spekulerar endast inom bio/farmakologiområdet och de företag som har störst potential. AlphaHelix [3,40 kr] Ett intressant bolag med stora potentialer. Aktien har stigit över 40% på en månad och det är få indikationer på att stegringen har avstannat. Jag vill rekommendera köp, men är lite rädd för att aktien har stigit för hastigt, så min rekommendation blir “endast” behåll. ...

2017-05-30 12:28 · pixy

Meda - lansering av egna produkter

MEDA 61 kr Meda är inne i en fas av förändring. Från att ha varit ett bolag som växt snabbt genom förvärv, har de nu skiftat fokus till lansering av egna nya produkter. Ett exempel är den storsäljaren Astepro, som följer upp framgången med Astelin. Båda behandlar hösnuva, och sommaren är som bekant högsäsong. Astepro var dock lite av en besvikelse, då ökningen från förra kvartalet endast var fem procent. Från 25 procent till 30 procent. Meda anstränger sig för att behålla sina marknadsandelar på allergisidan. ...

Intressant funderande om bo-priser

Eftersom diskonteringsräntan på bostäder i princip halverats, borde inte de nominella priserna dubblas för att man ska kunna anse detta vara bullish. Frågan borde vara var bostadspriserna skulle vara om det kostade 5% att låna. Slut citat! Ovanstaende fraga ar tagen i dag fran alltid hyperintressanta www.finansblogg.com

TradeDoubler - Begränsad potential

TradeDoubler levererade en bättre än förväntat rapport idag, dock enbart pga. valuta anser jag. Kursen upp några kronor, helt befogat då marginalerna stärktes och det finns bra chans för att kommande kvartal under året även dessa kommer att hjälpas av valuta, vilket inte är helt fel. Men försäljningen väntades komma in runt 802 MSEK, utfallet blev 734 MSEK, det är verkligen negativ tillväxt vi pratar om här. Med säkerhet kommer höjda riktkurser, köp-rekommendationer att komma inom en snar framtid, det är däremot bara en känsla. Men att en aktie som har gått ca 160 % från mars till aktuell kurs (dock från sjuhelvetes låg värdering) ska outperforma “riktigt” cykliska aktier från och med nu känns väl att ta i något. ...