Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dollar ras och börsen

jag har inte begripa mellan uppgång för OMX och ras på dollar . Det finns stora vinst ras för många export bolag när dollar rasar och sk bli starkare vilet detta är inte som nytt många redan vet om detta . men hur påverkar börsen även i USA och hur fattiga bli USA folk och hur inflationer som kommer att vara stigande ? Gårdagens hus forsäljing sifror för är inte så super bra på grund av de bodde skriva vilket priser bostad marknad säljs i USA ? ...

Odd Molly - Fokus på Ordervärdet v/s 2010

Nu kan vi konstatera att precis som Vd har komunicerat tidigare så blev det ett svagt Q2. Kostnaderna har ökat p.g.a. ökade marknadsföringskostnader och man fortsätter att satsa framåt på bl.a. glasögon, hudvård och herrkläder. Även den svaga kronan har haft negativ inverkan på kostnaderna för inköp. Detta tär på vinsten 09. Tidigare har jag varit lite för optemistisk i min syn på Molly 2009 och måste revidera min prognos till 7,50 kr detta året. Med p/e-tal 15 skulle aktien fortfarande vara köpvärd upp till 112 kr. ...

Ut med Probi - In med BioGaia

“Handelsbanken Capital Markets har sänkt sin rekommendation för Probi till minska, från tidigare köp, och riktkursen har dragits ned till 30 kronor (46).” Detta är en direkt konsekvens av delårsrapporterna där BioGaia (konkurrent till Probi) glänste med sitt starka resultat. Jag skulle t.om. vilja vara så fräck och hävda att 30 kr är för högt och att 29 kr är en mer korrekt nivå. Så, tror man på den här marknaden är det; Ut med Probi och In med Gaia som gäller! ...

2017-05-30 12:28 · pixy

Drillcons rapport

Det var en glädjande rapport. Det var roligt att läsa VD:s syn på förbättrade marknadsförutsättningar. Det var också bra att VD påtalar att omsvängningen inletts redan under andra kvartalet med ökade order från Boliden och Zinkgruvan. Ingen överraskning men ett tydligt tecken på att det går att läsa Drillcons marknad. Drillcons fördelning av intäkter ger för ögonen att Sverige döljer en häftig uppsida. Svenska Drillcon har över tid levererat order på 30-35 miljoner per kvartal (före SMOY-förvärvet). I andra kvartalet var man nere på 19. ...

Artimplant - back on track

Det råder inte någon tvekan om att placerarnas tålamod är rätt kort gällande börsens småbolag. Biomaterialbolaget Artimplant spekulerades upp med ca 15 procent före kvartalsrapporten men har nu sjunkit tillbaka mot tidigare förankring vid 2 kronor. Kursutvecklingen är märklig med tanke på att omsättningen under Q2 ökade med hela 154 procent jämfört med fjolåret, vilket efter ett par år av besvikelser nu äntligen ger hopp om att bolaget nu är tillbaka på tillväxtbanan. ...

Electrolux - övervärderad

Electrolux 147,50 kr . Electrolux är en världsledande tillverkare av hushållsmaskiner. Verksamheten är global och Electrolux säljer idag sina produkter i 150 länder. I produktsortimentet ingår kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, dammsugare och spisar. Bland företagets varumärken märks Electrolux, AEG-Electrolux, Eureka och Frigidaire. Bolaget har cirka 57.000 anställda och grundades 1919. . Det som driver upp aktiekursen är Förhoppningar om lägre rörelse- och råvarukostnader, ökade marknadsandelar, förbättrade husbyggnationssiffror och högre priser ligger till grund för att prognoserna pekar på ökande vinster framöver. ...

African Oil Corp...

Signaturen “Lapek” ställde frågan i en kommentar om jag har aktier i Africa Oil, (AOC) vilket jag ännu inte har, men som är ytterligare ett av dom upstreambolag jag har i kikaren och som jag nu sammanställt en form av blogganalys på. Köp, med hög risk och hög reward vid oljeträff. Sannolikt att man kommer att kunna påvisa upptagningsbara reserver ? Jag tycker att det är sannolikt. Frågan är hur lång tid det tar och hur mycket pengar som måste till innan. Jag tror, med det jag läst, att redan 2010 kan man komma att påvisa reserver. ...

YIT höjer sitt tillväxtmål

Det finska byggbolaget YIT meddelade igår att de höjer sin målsättning för tillväxten till 5-10 % per år. Marknaden hade räknat med ca 3 % och det gjorde förstås att kursen flög 7,6 % på denna nyhet. De nämner även att förvärv kan bli aktuella, något som inte riktigt är likt YIT. Nya storägaren Henrik Ehrnrooth har tydligen ändrat på den filosofin. YIT har under året uppvisat god kostnadskontroll då resultatet håller sig på svarta sidan, trots att omsättningen har fallit kraftigt. Att de nu tror på ökad försäljning är antingen en vågad förhoppning eller ett tecken på att eventuella förvärvsplaner är på väg att materialiseras! I vilket fall som helst är det intressant. ...

Drillcon - ägarstrid

Jag börjar allt mer luta åt att oenighet i styrelsen lett till att man inte har kunnat presentera skälen till handelsstoppet i aktien. En oenig styrelse innebär således att en eller flera aktörer i styrelsen har en uppfattning i en avgörande fråga som inte delas av alla. Traction har gjort sig kända som börsbusar. Petter Stillström utnyttjade sin rättighet att ta plats i styrelsen efter att man köpt in sig i 10% av bolaget i början av november 2008. Drillcons värdering har tagit mycket stryk på två år. En nästan häpnadsväckande kursutveckling med tanke på förvärv, satsningar i maskinparken (60 miljoner på två år) och ökad omsättning som följd. Det är klart att den som är buse skulle kunna utnyttja situationen om bolaget inte lyckas kommunicera sina satsningar. ...

Morgan Stanley ser säljläge i Swedbank

Morgan Stanley höjde idag sin rekommendation i Swedbank till övervikt och satte målet till 87:-. Samtidigt nettosäljer dom över 1 miljon aktier idag. Man kan inte annat än tolka det som att dom ger en köprek för att kunna komma ur aktien till en så hög kurs som möjligt. Detta är ett vanligt scenarier hos dessa större instutitioner och därför ska man vara extra vaksam när mäklarfirmorna ger köprekar efter stora kursuppgångar. ...