Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljningtävlingen duger inte

Jag har åtskilliga gånger mailat Redeye’s tävlingsanvsvarige utan att få svar. Det har varit grova fel i portföljtävlingen under de senaste månaderna. Jag låg tidigare runt 10’e plats men sen ett par månader har det varit grova fel i portföljtävlingen vilket resulterat i orättvisor som att jag har haft över 100.000kr för lite i min depå. Detta leder i sin tur till att jag har mindre likvider att handla mm. Trots att tävlingen är mer åt “just for fun”-hållet så är detta bedrövligt! ...

Naturgasen

Naturgas står, tillsammans med oljan, för en övervägande del av världens energiförbrukning, och bara naturgas står ensamt för runt en fjärdedel av förbrukningen. I likhet med oljan har gaspriset kollapsat efter att ha toppat ur förra sommaren. Däremot har gaspriset inte återhämtat sig de senaste månaderna utan handlas just nu på sin lägsta nivå sedan 2002. Prisfallet beror enligt bedömare främst på minskad efterfrågan på grund av recessionen , samtidigt som gaslagren nu är rekordhöga vilket pressat priset ytterligare den senaste tiden. Flera stora gasbolag har sagt att det nuvarande gaspriset är lägre än deras produktionskostnader, vilket knappast är särskilt hållbart en längre tid. Nu ska jag inte fördjupa mig för mycket i den fundamentala biten utan istället titta på naturgasen i ett tekniskt perspektiv. ...

Köpare och säljare

Hej, David heter jag och är ny här på redeye. Har läst mångas bloggar här en längre tid och kände väl nu att jag bara var tvungen att göra ett inlägg i debatten. Jag förstår nämligen inte detta bråk över de som ser ett ras inom kort, och de som tror att det här bara är början. Jag är en riktig rookie på det här med värdepapper och handel, kanske är otroligt naiv men det här är iaf vad jag har att säga: ...

Nu närmar det sig för AlphaHelix

Nu är snart augusti slut och vi går in i sensommarmånaden september. En månad som, av att dömma från andra bloggare/analytiker, kommer att potentiellt vara negativ. Dock finns det ljusglimtar på himlen och en av dem är AlphaHelix. I slutet på juli skeppades dess produkt till ett, ännu inte namngivet stort biotechbolag, för provkörning. De tull och transportkostnader som uppstod (~200,000kr) betalades av biotechbolaget. Med största sannolikhet har bolaget nu testat produkten och börjat att utvärdera dess effektivitet/användarbarhet. Om det är positivt, vilket det med största sannolikhet är då detta är en vidareutveckling av ett redan beprövat koncept, kommer förmodligen någon form av avtal slutas. Detta kommer att resultera i enorma intäkter för AlphaHelix och eventuellt sluta med att de blir uppköpta. ...

2017-05-30 12:28 · pixy

Det lönar sig att ligga i likvid när börsen är kraftigt övervärderad

Bloggaren Göran Tivesjö skrev en mycket bra sammanfattning av börsläget. Det är som att uppleva “en slags av klassisk musik” när man läser även om jag inte kan höra. Lika klassiskt som två Redeyebloggarna Kim Dahlström och Kalles farsa. Gillar även yxhuggs och en stillsam tvillings kloka kommentarer. USA har fortfarande stora problem med ekonomin. Stora skulder och lån. Landets ekonomi befinner sig i ett mycket skör tråd. Det är bara en tidsfråga USA:s ekonomi spricker och utlöser stora börsfall runt om i världen. P/e-tal på amerikanska börserna ligger hisnande på överstigande 140! Är det sunt? ...

Malka Maks VD brev

Malka oils VD Maks Grinfeld har skaffat sig klippkort Sthlm-Tomsk och den nya ledningen arbetar i en rasande fart tycks det med styrelsemöten varannan vecka under sommaren så har dom börjat bena ut oredan som har skapats i bolaget under den tidigare ledningen. Hur ska vi tolka det Maks skriver ? Maks tycks vara fullt medveten om att det är viktigt att kommunicera med aktieägarna och marknaden och han vinnlägger sig om att göra så genom täta vd brev. Detta är bra Maks. ...

Have the shareholders to pay

Nobelpristagaren Joseph Stiglitz ar i Bangkok och har blivit intervjuad i The Nation i dag. What would you have advised the president if you could? I would have said simply “Play by the rules of capitalism”. The rules say if a bank owes more money than it can pay, go to bankruptcy. The more you have the shareholders pay, the less you have to make the taxpayers pay. If you let the shareholders off the hook then you have more problems than you can answer. ...

Dollarn och Euron stärktes idag!

För första dagen på veckor då Stockholms börsen slutade på plus gick vår valuta mot börsen och försvagades. Tror att utländska investerare börjar tycka att Stockholmsbörsen börjar bli lite dyr och vill ta hem sina vinster innan börsen dyker igen och därmed kronan. För dessa investerare blir detta ett dubbelt fall då både kurserna och kronan går fel väg för dem. Tror att resten av denna vecka kommer vara bearmarket, dock kommer nog börsen ligga och pendla på lite plus på morgonen innan man inser att den inte orkar högre och därmed kommer att ta vändning neråt. ...

Värmlands Finans - direktavkastning på 8 procent.

Värmlands Finans 6,50 kr Resultatet de senaste tolv månaderna blev 0,27 kr per aktie. Det ger ett ganska högt P/E-tal på 24. Direktavkastningen är dock goda 8 procent. 50 öre kontant och dessutom aktier i SnoWolverine till ett uppskattat värde av 15 öre per aktie. Soliditeten håller sig kring femtio procent, och räntabiliteten på eget kapital ligger på 6 procent. Johan Kaltenbrunner avgick som såväl styrelseordförande i Värmlands Finans som VD och styrelseledamot i Ulyss. Men han fortsätter att oroa. ...

Konjunkturtåget slirar på börsen i verklighet och sannsaga

Med jämna mellanrum tuffar konjunkturtåget in på redeye. Senast var det ”Konjunkturtåget på låsta hjul i verklighet och dröm”som fanns på spåret. Börsen tar snart rymdpromenad tillsammans med Christer Fuglesang. Det finns en stor skillnad mellan börs och astronauter . Astronauterna har bränsle för en längre vistelse i rymden och en jordnära återkomst. Börsen har rusat rakt ut i rymden utan förankring med jordens fundamentala makroekonomiska bränsle. Den egentillverkade bränslekanalen med pengar pumpar på och ger börsraketen högre och högre höjd och hastighet. ...