Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Stockholmsbörsen är högvärderad

För ett halvår sedan skrev jag en blogg om “hur man värderar aktier”. Anser fortfarande att det är oerhört viktigt att man fokuserar på fundamental analys (FA) än att följa teknisk analys (TA). Jag har tappat förtroende för marknadens analytiker och deras sätt att värdera aktier på olika börser. Det är mycket känt att analytikerna både haussar och baissar börsmarknaden i några decennier. Jag följer noga med rullande 12-månaders rapporter och sedan utvärdera aktiens potential framöver. När jag tittar på rullande 12 månaders resultat och utsikter efter andra kvartalets rapportsäsong kunde jag bara konstatera att Stockholmsbörsen är kraftigt övervärderad. ...

Var långsiktig o strunta i dagliga rörelser

Idag ser man att båda SEB och Swedbank dras ner mer än övriga banker. en stor del av Swedbanks uppgång efter nyheten av en nyemission har redan raderats. Jag håller inte med Avanzas sparekonomom om Swedbank. Jag tycker inte ens han ska behålla jobbet. Det är enkel matte: Låt oss anta att kursen före nyemissionen är 75 kr. Med ca en rabatt på 40 % så kan du köpa nya aktier till kursen 45 kr per st. Eller kan du sälja dina teckningsrätter på marknaden. du vinner i vilket fall som helst. Annars credit suiss och merilly lynch skulle inte garantera emissionen. Det är bara bra att delta i emissionen och tjäna pengar. Risken att aktien kan gå ner till 45 kr är nästan lika med noll under de förutsättningar som just nu råder på marknaden. Samma sak gäller Boliden och Lumi. Om ni får panik och säljer dessa pärlor idag så ni kan komma ångra er mycket. Nordea höjde rek på båda aktier med högre riktkurser. ...

Stod bredvid med 900 miljoner

Norge hogst betalde aktiemaklare ar lika forvanad over detta arets rally som manga andra. Han hade 900 miljoner att placera. Men stod utanfor och tittade pa. Han fragar i dag om norska, svenska och andra regeringar skall stimulera ekonomin for all framtid. Eller kommer det att ta ett slut med forskrackelse den dagen skattebetalarnas pengar dras tillbaka. Hade han satsat sina 900 miljoner hade dessa okat med 130 miljoner norska kronor. ...

Morphic

Måste säga att trots att jag är en av Morphics största skeptiker sedan 3 år tillbaka upphör de akdrig att förvåna mig. Idag lämnar de en rapport som skulle få den mest känslokalle investerare att få hjärtstillestånd. detta lilla bluffbolag som är situerade i karlskoga (Min hemstad) har under 4 års tid slagit blå dunster i en helt ovetande marknad, som svalt alla blufforders och dröm-uttalanden med hull och hår bara för att det råkar vara ett så kallat “cleantech”. Nå, det är det enda som är rent i historien bakom denna anomalitet till företag. ...

Äntligen AlphaHelix - nu börjar det på riktigt!

Skummar snabbt igenom AlphaHelix delårsrapport som onekligen ser ljus ut. Det mesta var rätt väntat, men att bolaget är på frammarch är det ingen tvivel om. Nettoomsättning 209 KSEK (18) Resultat efter skatt uppgick till -2 952 KSEK (-15 567) Resultat per aktie uppgick till -0,35 SEK (-1,85) Likvida medel uppgick till 4 419 KSEK (10 874) Soliditet 96% (96 %) Amerikanskt bioteknikbolag utvärderar QuanTyper Avsiktsförklaring med italienskt bolag omkring försäljning av Capillette Ytterligare talas det om artikeln “Complete discrimination of six individuals based on high-resolution melting of hypervariable regions I and II of the mitochondrial genome” i Biotechniques (en High-Impact Journal i.e Science och Nature). - Artikeln visar en ny metod för att med hjälp av QuanTyper analysera mitokondrie-DNA och kunna särskilja sex individer på ett snabbare och enklare sätt än traditionell DNA-analys inom rättsmedicin. ...

2017-05-30 12:29 · pixy

Intressant om analys och fundamenta

Langt efter jag skrivit en blogg fick jag foljande kommentar. Det ar sakert manga som missat den. Men jag kopierar lite av det som singaturen “Fundamentalisten” skrivit till mig. Han anser att jag missförstått fundamentalanalys lite, skriver han. Det har varit väldigt många som har gjort samma misstag det senaste året så det är ingenting att skämmas över men det är ju synd om de har missat att göra bra affärer. ...

Aqeri - intressant potential

Aqeri redovisade idag sitt Q2 resultat. Som väntat blev lönsamheten ansträngd under Q2 men det ser ljusare ut för resten av året. Omsättningen Q2 för Aqeri kom in ungefär som väntat på 13,8 miljoner. Resultatet var sämre än väntat främst beroende på att man valt att skriva ned godwill med 3 miljoner. Man redovisar också kostnader för omstrukturering på 2,3 miljoner. Bruttomarginal sjönk från 64% Q1 till 54% Q2, vilket svarar för 1,5 miljon i ökade kostnader. ...

Värmlands Finans och Värmlands Factoring

Kan det finnas två bolag med likartad verksamhet och likartade namn? Värmlands Finans är noterade på aktietorget, och sysslar i huvudsak med “factoring”. Värmlands Finans Sverige B betonar att “Factoring är framtiden”. De anger Karlstad som postaderess. http://www.varmlandsfinans.se/ ……. Värmlands Factoring har kontor i Arvika. Värmlands Factoring AB:s affärsidé är att fokusera på kundföretagens likviditet. Företaget har sitt kontor i natursköna Värmland, närmare bestämt i Arvika och etablerades år 1982. Vi har därmed en lång erfarenhet av factoring- och andra finansiella tjänster. ...

ÅAB skriver upp resultatet

ÅAB rapporterade i måndags och enligt pressmeddelandet har första halvåret varit otroligt starkt med en vinstökning på 134 % till 27,5 Meuro! Orsaken till den jätteskjutsen är att uppskrivningen av negativ goodwill från Kaupthing-affären, hela 22,5 Meuro! I övrigt håller räntenettot ok nivå och provisionsintäkterna har tagit fart efter vårens börsuppgångar. Kreditförlusterna har givetvis stigit till 2,2 Meuro men det är fortfarande en mycket liten del av kreditstocken. Om man däremot ska granska ÅAB-rapporten lite kritiskt och rensa resultatet för negativ goodwill, så hittar man tyvärr en ganska mager lönsamhet under andra kvartalet. Rörelsevinsten för Q2 stannade på -1,2 Meuro och orsaken är främst de skenande kostnaderna (+68 %). Nu vet man ju aldrig hur mycket kostnader ÅAB-ledningen har bokfört under detta fantastiska kvartal? Med 22,5 Meuro i ryggen kan man bokföra både advokatarvoden och diverse ombyggnader utan att sista raden drabbas alltför hårt. På pappret leder det iallafall till K/I-talet som ska vara på ca 50 (i perfekta tider) per sista juni hamnar på 88 (exkl neg. goodwill). I pressmeddelandet rensar man naturligtvis inte och då kan man tala om K/I på 58. ...

SHB-mäkleri vs SHB-analys

MEDA: 58 SEK SHB: oväsentligt Kan inte låta bli att skriva av mig lite efter att till och från under dagen haft möjlighet att följa avsluten i MEDA. Köpte MEDA aktier för ett par veckor sedan efter en hyfsad inläsning av tillgänglig information. Beslutet var enkelt eftersom fundamentan var ok och aktien inte följt med i årets börsuppgång. Annalkande delårsrapport försvårade på intet sätt beslutet. Nu j-r tänkte denna. Rally på börsen och här sitter jag med aktier baserade på bra fundamenta. Denna gången skall jag sitta på tåget vid avgång men framför allt vara kvar efter en rusning för att på ett kontrollerat sätt stiga av på nästa perrong. ...

2017-05-30 12:28 · euro