Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Amer Sports emitterar

Amer Sports ska göra en emission i höst. Köpet av Salomon för några år sedan sammanföll med några s**t-vintrar och en sämre konjunktur. Det har förstås gjort att de ursprungliga kalkylerna har brakat ihop fullständigt, eftersom köpet var av modell större. Balansen blev förstås aningen ansträngd, något som nu ska rättas till med denna 150 Meuros injektion(ca 1/3-del av MCap). Gearingen var vid halvårsskiftet höga 103 % och med den här emissionen sjunker nettoskulderna till betydligt mer hanterbara ca 70 %. Det borde klara bolaget över den här konjunktursvackan, samtidigt som potentialen ökar väsentligt i nästa högkonjunktur… ...

ISM inköpschefsindex

ISM inköpschefsindex steg till 52,9 i augusti och har nu stigit 8 månader i rad. I december var ISM nere på 32,9 vilket var ungefär på de nivåer där det tidigare bottnat. ISM-index bottnade den här gången 2 månader före börsen gjorde det, historiskt har det bottnat 1-2 månader före/efter, ofta 1-2 månader efter börsen gjort det. Normalt sett är en recession över när ISM-index stiger med kraft under några månader så kanske kommer slutet på den här recessionen i efterhand fastställas till första kvartalet 2009. Recessionen varade då i cirka 1 års tid vilket är ungefär i linje med det historiska snittet. Vad det betyder för börsens del återstår att se, men granskar man grafen ovan har börsen noterat (fortsatt) rejäla uppgångar vid liknande lägen. ...

Börsen i september

OMXS30 steg 2,6% i augusti vilket var den sjunde plusmånaden på raken. För september är de historiska siffrorna inte särskilt muntra med plus i 44% av åren (11 av 25) med en genomsnittlig nedgång på 2,6 procent. Det har varit några år med hyfsade uppgångar, men det har även varit ett flertal större nedgångar där rekordet är -23,3% år 1990. Graf här: http://teknisk-analys.blogspot.com/2009/09/borsen-i-september.html Ett klipp från förra månadens inlägg: “De år det sker en större trendvändning på börsen ger säsongsmönstret en betydligt mindre påverkan, vilket uppenbart verkar vara läget i år. Det brukar dock ske en viss paus/rekyl under augusti-september vilket bör kunna ske även i år. Noterbart är däremot att augusti som helhet slutat plus vid dessa tidigare tillfällen (1986, 1993 och 2003).” ...

Starka säljsignaler på flertalet index världen över!

Nasdaq ser ut få en kraftig keyreversal säljsignal ikväll. Det krävs att index går upp 1,5% (i skrivande stund) och stänga däröver för att upphäva keyreversalen. Volymen på Nasdaq idag är mycket stor så säljsignalen går inte att blunda för. Även den uppåtgående trendlinjen sedan Juli är nu bruten. DMI +/- närmar sig säljsignal även om det är en liten bit till ner till den. Väl värd att hålla koll på. ...

Insiderbrott ???

Det finns i Sverige en typ av ekonomisk brottslighet som benämns ”Insiderbrott”. Om detta kan man t.ex. läsa på Wikipedia (Wiki) och där hittar man att också Högsta domstolen har uttalat sig om saken i NJA2008 s 292. Enligt Wiki kan brottet något förenklat beskrivas så som att en person (insidern) med en viss fördelaktig ställning (t.ex. styrelseledamot) utnyttjar finansiell information som inte är officiell eller allmänt känd till att köpa eller sälja värdepapper. När informationen blir tillgänglig kan insidern dra nytta av att ha positionerat sig rätt i förhållande till den förväntade kursrörelsen. ...

Kursraket Aerocrine, fortsätter upp...

Aerocrine, fortsätter resan :o) Aerocrine, listad på stockholmbörsens small-cap lista, fortsätter att rusa.. Varför? - Försäkringsbolaget för hälso- och sjukvård i regionen, Mid-Antlantic i USA, Carefirst Bluecross Blueshield, sägs ha antagit en intern policy för att mäta utandad mängs kväveoxid skall vara medicinskt nödvändigt av patienter för behandling av astma. Detta leder till att försäkringsbolaget kommer att betala för Aerocrines metod, och för att använda?! deras utrustning för mätning av astma och lungsjukdomen KOL, som bolaget själva har utvecklat. Aktien började den branta uppgången i början av förra månaden, efter en resultatrapport för Q2-09, och fick ett verkligt ryck igen den 21/8 efter att Aerocrine meddelade att genombrottet på den amerikanska marknade var ett faktum.. Detta meddelande har lyft Aerocrines börsväde till ca. 1miljard, från dryga 330 miljoner.. ...

2017-05-30 12:29 · pni

Dark Pools nu i Sverige

Debatten gar hog vad det ar som orsaker den uppatgaende handeln i mest USA. Frekvent handel har jag och andra (bland annat docent Hans Bystrom) skrivit om har pa Redeye. Dark Pools har inte varit pa tapeten vad jag sett. Det gar att lasa pa svenska bors-noterade bolaget Neonets hemsida sedan att detta bolag erbjuder handel i Dark Pools. (Jag har skrivit NeoNet tidigare, men pa sin hemsida skriver man Neonet). ...

Questerre och Malka avslöjar ...

Questerre energy kommer idag med en företagspresentation i Oslo kl 16.00 och det kommer att avslöjas oerhört fina nyheter. Man släpper ett pressmeddelande idag kl: 08.01.39 från det Texas baserade Netherland, Sewell & Associates som uppger gasreserverna, OGIP = Original Gas In Place i Utica formationen St: Lawrence Lowlands Quebec till ofattbara “150 Bcf per square mile, which is 66% higher than earlier industry figures. NSAI has further estimated Questerres prospective recoverable resources to range between 2.2 Tcf - 8.0 Tcf with a best estimate of 4.28 Tcf, equivalent to 360-1,300 million barrels of oil equivalent.” Bcf =Miljard kubik fot. ...

Helt lurad

Har jag blivit helt lurad pa mina anlyser av bankerna. Siffrorna har varit helt ratt. Men de har fatt annan effekt an vad jag trodde i mina analyser. Det har hittar jag pa bra hemsida www.samuelssonsrapport.blogspot.com Marc Faber: “You Should Buy Bank Stocks In The World” “I don`t hold a very high opinion of bankers but you really have to be dumb, dumb, dumb not to make any money when the government gives you money free of charge. So the bankers get the money free of charge , so they can do things and they will make money. And the worst the economic conditions will become, the worst the commercial real estate market becomes the more money the government will throw to the system and more bailouts will follow. You should buy bank stocks around the world.” ...

Analystävlingen/manipulation?

I dag avslutades analystävlingens första del och kan konstatera att undertecknad är en av dom lyckliga som har lyckats med en fullträff. Rent fundamentalt så har nog Heart of Brands sjunkit ennu mer än vad som resultatet visar, men ett handelsstopp har tills vidare satt stopp för detta. Dock är det lätt att även manipulera ett resultat även i denna tävling. Jag vill inte påsta att så har skett och berörd persons bidrag tycker jag är mycket välgjord, men det är väldigt märkligt att det sedan 090723 har skett totalt 13 avslut i denna aktie med en spread från 41,10 till 45,00 kronor. Omsättningen totalt har varit ca 230 000 under denna perioden. ...