Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vem kan man lita på?

En nära vän läste en dag en artikel på DI.se. Det var en artikel av typen “Goldman Sachs höjer….”. Inte alltför insatt i aktiehandeln, reagerade han på formuleringen “Goldman Sachs sätter priset på aktien till…”. Frågan till mig blev då, hur kan de sätta priset på aktien? Är det analytikerna som gör det?. Mitt svar blev instinktivt “Nej, självklart inte” Så här i efterhand kan man fråga sig om jag verkligen hade rätt. Vad har egentligen drivit marknaden uppåt under året? ...

2017-05-30 12:30 · daun

Oljeaktier

Alliance oil har kapacitet att kunna öka produktion och raffinering av olja och har en stor kassa för att köpa upp någon konkurent. Aktien borde ha en högre värdering på börsen.

Tar in Towork i depån

Tror styrelseordförande/storägaren Anders Landelius har en “plan” för bolaget och ett MCAP på dryga 1 Mkr känns alldeles för lågt och bolaget är ett riktigt (litet dock) turn-a-round-case. Liten andel i depån blir det och jag går på min känsla gällande styrelsordförandens/storägarens plan för bolaget. Lite påverkad av Ducchis analys på redeye.se från i somras är jag också ska jag erkänna. Vet riskerna med en mindre aktie som kanske emellanåt är illikvid också, vet om att den är på OBS-listan och varför. ...

Vart tog Kim Dahlströms analysbidraget vägen?

Kom tillbaka från havet i förd med badrock. Badade i stillstående Kattegatt även om det är 17 grader varmt i vattnet. Strålande sensommarväder. Utsikt från huset ligger Havet blankt som en spegel. Fantastiskt härligt även om jag fick dubbel muskelsträckning i axeln efter golfspel i Båstads GK. Startade uselt i tre första hål men till slut tog jag kontroll över spelet. Det blev fyra över par. Men när det gäller analystävlingen blev jag konfunderad över att Kim Dahlströms analysbidrag Fingerprint Cards inte är med i omröstningen. Vad är det för fel på hans analys? Kanske har Redeye glömt bort Kims analys? Men jag kräver att hans analys ska vara med i omröstningen omgående. ...

"Ledartröjans" aktietips....

Tja Redeyevänner jag har precis kommit från stranden någonstans i Asien och ser att portföljen fortsätter upp fint… man kan nog stanna ett tag till…;-) Lite funderingar kring mina tre starkaste kort just nu. Wesc kom med en stark rapport och jag är mycket komfortabel med min vpaprognos på i närheten av 6 kr för detta räkenskapsår och 9 kr för nästa. Speciellt att bolaget ökar så kraftigt i USA är intressant det är ju en jättemarknad där Odd Molly och Borg haft det segt även om Borg nyligen börjat där. Det tar tid och kostar pengar att “sätta” varumärket och nu börjar man skörda vilket ger att rörelsemarginalen ökar när skalbarheten slår in. Detta såg vi ju exempel på i Q1 rapporten. Mina försiktiga prognoser är baserade på en omsättningsökning på 35 % i år och 30 % nästa och 14 resp 17 % i rörelsemarginal. Bolaget har 12 % i mål i år för rörelsemarginal men väljer säkert i vanlig ordning att tippa finskt och överraska vilket jag tycker är bra! Jag kan inte se Wesc som annat än ett rent fynd på kurser under 100 kr… ...

Affärsmöjlighet i Done

Done vill bli en totalleverantör inom media produktion. Man har genomfört ett omstrukturerings program och gjort ett lyckat företagsköp, Q2 resultatet steg kraftigt över 80%, rörelsemarginalen var 13% och omsättningen steg något från 08. Q2 hade man ett resultat på 0,16 kr / aktie och en nettokassa på 4,68/aktie (39 miljoner), kursen är i skrivande stund 7,90. P/E är alltså på 5 exklusive kassan (använder 4xQ2 då det bäst visar kvarvarande verksamhet). Antalet aktier är 8,338 miljoner. ...

Inofficiellt rekord i extra bolagsstämmor - Community Entertainment (CEAB)

Det finns ett antal bolag på Aktietorget som slåss om kampen om att kalla till flest extra bolagsstämmor. Det mindre smickrande för Community Entertainment är att de endast har varit listade i lite över ett år men ändå har lyckats kalla till så mycket som tre extra bolagstämmor. Där det hela tiden handlat om nyemissioner eller konvertibellån. Denna gång utöver ökning av aktiekapital (NE på 1,5 miljon kr tror jag det var) så ska man även göra en omvänd split. Detta så man kan kalla till nya extra bolagsstämmor framöver då pengarna är slut igen och NE åter krävs. ...

WeSC - Ingen handel ON-line

WeSC 80,25 kr Märket har blivit ett begrepp för unga människor runt om i hela världen, och speciellt i Kalifonien, USA. Webben har varit starkt bidragande till att göra WeSC till ett modebolag. WeSC har en användarvänlig sajt, där varje plagg visar i detalj. Men de har ingen försäljning ON-line. Hur kommer det sig? WeSC föklarar att de inte tar lika stor risk som tex. Hennes & Mauritz, och därför endast säljer till återförsäljare. ...

Viking Line ökar vinsten

Viking Line rapporterade sitt Q3 igår och omsättningen minskade en aning till 142,2 Meuro (145,4). Nettoresultatet var dock aningen bättre på 15,6 Meuro (14,3). Ser man till Q1-Q3 så var det dock betydligt lägre än ifjol. Orsaken stavas framförallt den svaga kronan även om rederiet upprepar sitt mantra om hård konkurrens. Prognosen säger att resultatet inte beräknas bli “fullt i nivå” med fjolåret. Noterbart är att det senaste nybygget (ADCC) blir ytterligare försenad. Vid senaste rapport talade bolaget om årsskiftet, men nu medger de att p.g.a. försenade leveranser av viktiga komponenter (motorn?) så kommer färjan att levereras tidigast under senhösten 2010! Det vore ett stort slag om kryssningsfärjan missar nästa sommar också! Ytterligare ett aber är att Viking Line då passerar tidpunkten för när de kan säga upp kontraktet p.g.a. leveransförseningar. Om så sker belastas nästa års resultat med ca 4 Meuro. Eftersom de nämner detta så kan man väl anta att de kanske gör det? Hursomhelt får nye VD ett stort problem att lösa direkt när han tillträder i februari nästa år: New boat or no boat. ...

Betalningsinställelser hos fastighetsbolag

Jag vet att manga tycker jag ar tjatig och inte vill lasa vad jag skriver. Men de behover ju inte lasa, aven om en bloggares storsta gladje ar att bli last. Kan inte signaturerna gap2, Didi och FEZ-invest skriva vilka siffror som ar felaktiga. Nar man borjar kalla varann for namn, da ar argumenten slut, skriver professor Taleb i en av sina bocker. Det ar alltid nar man for fram ekonomiskt kansliga saker, som man blir kallad vid namn i stallet for att fa mojlighet att diskutera i sak, skriver han. ...