Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Planen ligger fast för Towork...

…och där kom NE som “planerat”. 2:1 på 0,25 kr ger 1 150 000 kr via 4 600 000 nya aktier, som ger totalt 6 900 000 st aktier i bolaget efter genomförd NE. Nya huvudägaren Anders Landelius garanterar ca 60%. Jag tecknar självklart fullt för min lilla del. https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=1340022&source=

Africa oil update

Den som vill veta mer kring Africa Oil kan gärna läsa min blogg, Africa Oil Corp… så får man lite mer på fötterna. Det händer en hel del kring bolaget och här är några höga ljuspunkter :O) Kursen pendlar alltjämt på c:a 0,9-1,0 Cad men inte så länge till skulle jag tro. Kenya : Africa oil kommer att starta borrningen av Bogal 1-1 brunnen i block 9 i slutet av oktober 2009. Borrigg, material och annan utrustning är under transport från Kina. Ansvarig operatör för block 9 är det kinesesiska oljebolaget CNOOC. China National Onshore Oil Company. Vi kan alltså vänta oss borrning redan i oktober . ...

Oriola omorganiserar

Oriola delar upp den finska verksamheten i två delar - grossist och hälsovård. Det här ska skapa bättre förutsättningar för de båda (skilda) verksamheterna att utvecklas. Naturligtvis kommer man inte ifrån spekulationerna att hälsovårdsdelen ska säljas! Den omsatte ca 155 Meuro ifjol och rörelsevinsten var 8 Meuro. Självklart skulle det bli ett nyttligt tillskott i kassan, då Oriola har stora investeringsbehov i både Sverige och Ryssland. Scanias VD Leif Östling sade i tisdags att efterfrågan kommer att öka iår! Han vågade inte säga att de skulle komma redan under Q3, men han bedömde att marknaden skulle ta fart under Q4! Nu ska man väl inte lita blint på en börs-VD men helt klart är det intressanta nyheter. Scania är största kund hos underleverantören PKC, vars aktie har stigit 16 % den senaste månaden… ...

Positiv start

Stockholmsbörsen ser ut att inleda torsdagen i positivt territorium. Stöd kommer ifrån gårdagens uppgångar i USA samt stigande börser i Asien nu på morgonen. USA-börserna noterades upp på onsdagen, främst tack vare positiva makrosiffror. Dow Jones Industrial Average klättrade 1,1 procent, breda S&P 500 steg 1,5 procent och Nasdaq Composite avancerade 1,5 procent. De amerikanska börserna lyfte under gårdagen efter att positiv statistik inkommit från makrofronten. Siffror visade att industriproduktionen ökat med 0,8 procent i augusti, jämfört med månaden före. Det kan jämföras med analytikernas förväntningar på en ökning om 0,6 procent. Under gårdagen presenterades även statistik för husbyggandet i USA. Siffran var svag men ändå bättre för september än för augusti. ...

Oljan på G

Följande är ett utdrag ur morgondagens analysprodukt Trading Scenarios som bygger uteslutande på teknisk analys. OMXS30-index steg igår med 0,5 procent under medelmåttig omsättning. Den här gången var det finanssektorn som ledde uppgången, medan IT som enda sektor föll tillbaka. Ett antal aktier från energisektorn som Vostok Nafta och Alliance Oil placerade sig också högt på vinnarlistorna samtidigt som oljepriset fick en skjuts uppåt. Oljan ser nu ut att vara på väg att nå nya toppnivåer och sektorn (SX10 Energi), som är en förlorare på både en månads sikt (-6,1 procent) och tre månader (-1,6 procent) jämfört med OMXSPI (som stigit 5, respektive 17 procent) ser nu ut att kunna revanschera sig. Räkna därför med en fortsättning för gårdagens vinnare som Alliance Oil. Vi tror allt mer på att övriga banksektorn kommer att göra Swedbank sällskap uppåt och räknar med nya toppnivåer för börsen som helhet. ...

Questerre gasar vidare...

Questerre Energy har nu stigit med c:a 85-90% efter det att jag tog upp den i en blogganalys för c:a 6 veckor sen , och de kan vara frestande att ta hem den fina vinsten. Om man hittar ett bättre case än Questerre närmaste 1-3 månaderna så kan man sälja av innehållet och satsa på något annat papper. Alternativt så säljer man av hälften och lägger sig lite mer likvid om vi får ett nedställ på börsen. Jag ligger kvar med rubbet då det är en lång placering. Aktien är fortfarande ruskigt ruskigt billig, sett till gasreserverna. ...

Förbluffande avkastning på Biotech portföljen

I en blogg den 14 November 2008 rekommenderade jag en Biotech coctail bestående av fyra aktier : Biogaia, BioInvent, Diamyd Medical och Karo Bio. 14 april 2009 kompletterades kvartetten med ytterligare en aktie Active Biotech. Kursutvecklingen på aktierna i kvintetten har varierat under tiden och sinsimellan. När vi nu läser av reultatet efter 10 månader ( 5 för AB) är den sammanlagda avkastningen sensationellt hög : Den ursprunliga portföljen har stigit med sammanlagt 110 % på 10 månader. Active Biotech har stigit 72% på på halva tiden. Tittar man närmare på de enskilda aktierna så står Biogaia i särklass med en värdestegring från 30 kr till 89kt (+196%). Även Diamyd uppvisar en fenomenal utveckling + 124% . Två av aktierna har haft en minder dramatisk utveckling. Bioinvent + 28% och KaroBio + 10%. ...

Katterna och råttan Karo Bio

Tänkte bidra lite kringtankar ang. Karo bios låga kurs, som jag anser är manipulerad. Först vill jag klargöra att jag ingalunda är bio teknik expert eller medicinsk kunnig, utan rätt så ordinarie placerare, som vill ha lite hävstång på sparkapitalet. Av samma anledning tror jag inte så mycket på vad olika experter säger, förmodligen har de rätt, men det behöver inte per automatik betyda kursrusning, likaså med baissar inläggen - ingen effekt. ...

Från en annan tid!

Det var inte ens ett år sedan, men det känns som en annan tid. Kaupthinking - thinking beyond Givetvis har det kommit en uppföljande parodi: Kaupsinking - sinking beyond

Storaffärer i ÅAB!

Igår på morgonen var det storaffärer i Ålandsbanken. 78.800 A-aktier och 117.263 B-aktier bytte ägare i en internaffär via mäklarfirman FIM. Innehavet motsvarar ca 3 % av det totala antalet aktier och matchar perfekt mot Veritas senast rapporterade innehav. Det kan vara intressant att se vem som är köpare. Kanske har Veritas pensionsfond “köpt” aktierna? Kanske har Veritas huvudägare Aktia Sparbank köpt aktierna? Aktia är redan största ägare i ÅAB. Riktigt intressant blir det om någon annan har köpt aktierna. Det skulle dock vara lite för bra för att vara sant. Om ingen ger sig till känna så får man vänta på månadsskiftet och en uppdaterad aktielista. ...