Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

"Kara Mrs Market, tala om hur du forstod att vi skulle fa detta rally"

Flitige bloggaren Staffan Kjellin har envetet hävdat att börsen ska krascha och att ekonomin ska gå in en djup depression som på 30-talet. Han försöker vända och vrida på diagram och siffror för att det ska likna just 30-talets elände. Nu skriver Staffan: “Vad jag beklagar ar att jag i borjan av aret kravde forklaring av Urban Eklund varfor han lurade aktieagarna att satsa pengar. Han uttalade sig i Dagens Industri som jag kommer ihag det i januari 2009. I efterhand ser man ju vem som hade ratt. Det gar inte att forneka att det var Urban. Ture Tratt har ocksa haft ratt liksom Mrs Market med flera andra, de flesta pa bloggarna pa Redeye. Kara Mrs Market, tala om hur du forstod att vi skulle fa detta rally. Svar fran Urban Eklund i form av blogginlagg mottages ocksa med storsta tacksamhet.” ...

Öppning nedåt väntas

Börserna i USA föll kraftigt under torsdagens handel där svag makrostatistik för september var bidragande orsak. Hittills på morgonen är även börserna i Asien ner, samtidigt som ledande amerikanska terminer pekar nedåt, detta indikerar att Stockholmsbörsen inleder dagen i negativt territorium. Breda nedgångar präglade torsdagens handel i USA. Dow Jones Industrial Average och S&P 500 upplevde sin värsta dag på tre månader. Dow Jones stängde slutligen ned 2,1 procent och S&P 500 på minus 2,6 procent. Även tekniktunga Nasdaq Composite noterades ned, 3,1 procent. Bidragande orsak till nedgångarna i USA var negativ makrostatisk för september månad. Antalet nyanmälda arbetslösa ökade mer än estimerat samtidigt som de amerikanska inköpschefernas index för september presenterades sämre än marknadens förväntningar. ...

Pensionsreformen igen!

Det är svårt att skriva bra när man är arg och mitt senaste inlägg angående de förändrade reglerna för pensionsförsäkringar i Finland, kan sättas i den kategorin. Faktum är att det även har tillkommit bra saker med den här nya reformen. Bl.a. ska man istället för att enbart kunna välja ett pensionsbolags fonder - numera kunna välja fritt bland aktier, fonder, depositioner och konto. Man får i princip ett “pensionskonto” som man förvaltar under sin arbetsföra tid, ett konto som man sedan kan lyfta från den dagen man går i pension. Det här är förstås jättebra även om det inte riktigt är klart i dagsläget hur detta ska gå till i praktiken. ...

Orkla - Grundat 1654

Orkla 54 NOK En god vän, har köpt Orkla. Det gjorde mig nyfiken. Orkla är ett norskt bolag, grundat 1654. Det kan närmast betecknas som ett industrikonglomerat. Orklakoncernen producerar bland annat för matvarubranchen. Här återfinns stora delar av Volvos tidigare livsmedelsverksamhet bl a Felix och Abba med inlagda sillar och Kalles Kaviar. Här finns också det tidigare börsbolaget Sapa (aluminiumprofiler) och Elkem. (leverantör av silikon till elektronik- och solenergisektorn.) Orkla har vid flera tillfällen gjort fina affärer, som när norska bryggeriet Ringenes fusionerade med Pripps, för att senare bytas mot Carlsbergs. När Carlsbergs såldes, så visade sig värdeskapandet. Vinsten blev 11 miljarder NOK. ...

Vilka vann?

Under hela uppresan sista halvåret har en del bloggare närmast maniskt återkommit med att nu rasar det och det är dags att köpa Xact bears. På senaste tiden har dessa försvunnit kanske ska detta tas som ett tecken att vi står inför en korrigering nu när farliga oktober börjat….? Det ar Mrs Market, drickandes Singha i Thailand, som skriver det. Det ar en rolig formulering av Mrs Market och det ligger mycket i vad hon skriver. ...

Vad kommer att hända i oljelandet Ryssland?

Som ny på Redeye så vill jag passa på att ge en guldstjärna till alla duktiga bloggare. Har fått många intressanta tankar från er. Att som nybörjare i bloggvärlden och framför allt inom aktier känns det lite smått skrämmande. Men samtidigt spännande och det är väl därför som jag attraheras av denna värld. Vad som rör sig just nu i min hjärna är hur våghalsig jag ska vara den närmsta tiden. Det har och pågår rykten om hur oljekartan kan ändras i Ryssland. Och med de orden sagda så förstår nog de flesta att jag menar uppköpsrykten kring Malka Oil. ...

2017-05-30 12:32 · omnia

Karo Bio - årets besvikelse?

Är i grunden positivt inställd till Karo Bios forskning och bedrifter på det kliniska planet men tycker det finns god fog att anmärka på ett par saker som diverser skribenter tar för lätt på som jag ser det. Först; visst är Eprotirome den substans som har absolut störst betydelse för Karo Bios värdering och visst har eprotirome rönt mkt uppmärksamhet internationellt pga dess effektprofil och hittills bevisade säkerhetsprofil från fas2. KB avsierar att man skall in i fas3 “så småningom med partner” och att “man skall välja den partner som passar bäst”. Och parat med faktum att hjärt/kärl är det största terapiområdet i världen (25+ BUSD) samt att flera patent bland BP inom kommande år löper ut så torde Epro passa in som komplement på ett fenomenalt sätt. så visst talat “makrodatan” till fördel Eprotirome men samtidigt finns ett par aspekter som inte bör förringas oavsett hur positiv man är till Karo Bio. ...

2017-05-30 12:32 · troja

Finns jultomten?

Entraction gör en fin affär när man nyligen meddelande att man köper tillbaka utestående teckningoptioner för 23 miljoner som har ett matematiskt värde på ca 80 milj! Detta får Remium att börja tro på jultomten…: “Entraction har tillkännaget att man lyckats köpa tillbaka utställda teckningsoptioner långt under dess teoretiska värde (affären är så bra att man nästan börjar tro på jultomten) vilket gett aktien ytterligare en knuff uppåt.” Det här bättrar ju på nyckeltalen på ett fint sätt men frågan är varför någon skulle sälja sina teckningsoptioner värde 80 milj för 23 milj utan motprestation…? Hmm kan detta kanske ha ett samband med att Casablanca Gaming Group såldes till synes väldigt billigt i april och dra ner reavinsten…eller vad kan förklaringen vara? Bara en fundering alltså för nog verkar det konstigt att man säljer med mer än 70 % rabatt? I Entractions pressmeddelande står bara något flummigt om att man är tacksam att få köpa till detta pris som förklaring… Jag gratulerar givetvis Entraction och dess aktieägare till en fin affär men sista ordet kanske inte är sagt om detta eller….? ...

Travelpartner - RAKETtillväxten fortsätter

TravelPartner: INTERNETRESEBYRÅER VÄNDER TRENDEN - MARKNADEN VÄXER IGEN 2009-09-29 16:38 Trendbrottet är här för resebyråförsäljningen. Under juli och augusti ser indikatorerna för reseförsäljning ut att peka mot en ökning på någon procentenhet enligt Svenska Resebyråföreningen. Tillväxten man ser hos branschföreningen tillskrivs Internetresebyråernas privatreseförsäljning. En tillväxt som TravelPartner kan skriva under på, - Vår trendkurva pekar FORTSATT UPPÅT I OFÖRMINSKAD TAKT. Lågkonjunkturen har varit ett perfekt tillfälle för oss att ta marknadsandelar. Vi har växt kraftigare än någon annan aktör och står STARKARE ÄN NÅGONSIN när marknaden nu vänder uppåt, säger Mattias Sesemann, VD på TravelPartner. ...

Lundin Petroleum - spenderar

Lundin Petroleum 57,80 kr Oljeaktien stiger av flera skäl. 1. Bensinlagren i amerika minskade mer än förväntat. Det drar upp oljepriset på kort sikt. 2. Besvikelsen över torrborrningarna, under hösten, är nu inberäknade i Lundins aktiekurs. 3. Lundin Petroleum köper rättigheter i norra Irak, med stor oljepotential. Områden som har stora oljefält i produktion, samtidigt som det finns helt outforskade block. Fem hål kommer att borras 2010. Lundin Petroleum har utvärderat de tre blocken, och ställt upp med kortfristiga lån. Bayou Bend, en kanadensisk oljeaktie, har stigit med mer än 200 procent på förväntningarna. ...