Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Look out below?

För en gångs skull hade konsensus rätt, även om den svaga statistiken under veckan gjorde att man inte kunde misstänka annat! Arbetslöshetssiffrorna var så hemska att de nästan borde ha haft åldersgräns! Inte nog med att det tappades mer jobb än väntat (-263k), augustisiffrorna reviderades också ned. Timlönerna var oförändrade mot en förväntad ökning. Procenten var däremot på pricken mot förväntade 9,8 %. Inom branscherna var det få som nettoanställde, varav hälsosektorn var en! ...

Osäker inledning på veckan

USA-börserna handlades ned på fredagen och i Asien har börserna utvecklats svagt under måndagsnatten. Ledande amerikanska terminer pekar dock svagt uppåt nu morgonen och Stockholmsbörsen ser därmed ut att inleda veckan svagt uppåt. De amerikanska börserna noterades ned på fredagen i spåren av svaga sysselsättnings- och orderingångssiffror. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,2 procent, breda S&P 500 backade 0,5 procent och Nasdaq Composite tappade 0,5 procent. Under fredagen kom makrosiffror som var sämre än väntat jämfört med snittprognoserna, vilket satte press på index. Före börsernas öppning presenterades statistik som visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA minskat med 263 000 personer i september och arbetslösheten ökade samtidigt till 9,8 procent. Analytikerna hade räknade med att sysselsättningen skulle minskat med 175 000 jämfört med månaden före, och en arbetslöshet på 9,8 procent. Under inledningen kom även siffror som visade att orderingången i USA:s industri minskat med 0,8 procent i augusti, jämfört med månaden före. Det kan jämföras med analytikernas förväntningar på en oförändrad orderingång. ...

En tredje drivkraft

Är det verkligen som Tomas O skriver i sin senaste krönika att det är girighet och spännings begär som får oss att investera i s.k. förhoppningsaktier där vinstchanserna är ovissa liksom tidsperspektiven. Jo, det kan nog stämma till en stor del men det finns helt klart ytterligare en drivkraft med i bilden åtminstone för vissa investerare. Det gäller särskilt i biotekniksektorn. Jag låter Anders E-M´s sanna, fantastiska och ännu ej avslutade historia illustrera den tesen. ...

Karo, indikationer om resultaten för ER-betaprojektet.

Om ett par veckor kommer Karo Bio att vetenskapligt presentera en ny substans inom ramen för deras interna ER-beta projekt. Detta sker i Chicago vid världens största möte inom neurovetenskap. En månad senare kommer man göra en presentation vid Windhover, där projektet blivit utvalt som ett av de mest intressanta i världen inom området som är tillgängligt för ett partnerskap. Utnämnandet är ganska kontroversiellt med tanke på att projektet endast befinner sig i prekliniska studier. ...

2017-05-30 12:33 · krax

epicepts partner? del 2

Måste börja med att säg…..luuuuung…….Aaaaandas lite… kom igen nu …….andas in andas ut……….andas ….tat lungt…. hallå …..andas……de kommer ett avtal nån gång….sluta tänk…. va långsiktig istället SÅ NU KAN DU BÖRJA LÄSA Vill börja med att upprepa det Jack Talley sa under årstämman…“ni kommer att få ett rättvist börsvärde men ni måste då vara långsiktigaaaa Många personer i olika forum gillar och hacka på Jack & co men det är nog för att dessa personer vill blir miljonär under ett kvartal eller två. ...

Före alla andra...

Först är framgångsrikast ! Tre minuter innan kurspåverkande statistik blir allmängods så rasslar det till på skärmen och man undrar lite om mäklarna är synska, eller chansar dom bara ? Mäklarintuition ? Måste erkänna att jag inte hade en susning om att man kunde betala 200 usd/mån för att få tillgång till bl.a Chicagos inköpschefsindex tre (3) minuter innan den blir offentlig. Nu vet jag ändå sedan många år tillbaka att vi aldrig kan handla och agera på börsen på lika villkor för alla, men ändå …Varför bara tre minuter innan ? 5 timmar vore ju ännu bättre eller varför inte dagen innan ? Statistiken kommer inte att ändras på bara några timmar eller ens på några dagar. Snacka om fördel… ...

Veckobrevet

Lördag morgon, regnet på gång till Västkusten, öppnar internet explorer och flikerna Dagens Industri, Realtid, Privata Affärer samt Veckans affärer. Tänkte att jag skulle hitta en riktig “smarrig” nyhet nu, men icke. Inget som riktigt får kaffet till att vända på sig i strupen. Det som har satt störst spår hos mig den gångna veckan är helt klart att rekylen nu har kommit och börsen backade nästan 4% denna vecka. Precis när jag skriver detta kommer dagen rubrik i DI: “höststorm på väg - så skyddar du dina fonder” Fler som har reflekterad över nedgången och gärna vill att den skall fortsätta ett tag. Vi får se hur stor rekylen blir, for att det enbart är en rekyl är vi alla överens om?, och när det fortsätter uppåt igen. ...

Dags att sälja.

Systemet har givit en säljsignal för OMX och portföljen har därför sålts av idag. Nedan en översikt på köp/säljsignalerna som hittills genererats av mitt system och som redovisats på bloggen. DatumKöp/SäljOMX Sth Index%2/4/2009Köp216,8 18/6/2009Sälj241,511,3917/7/2009Köp257,6 02/10/2009Sälj272,25,67Översatt i aktier som återfinns i portföljen (SKF, Nordea, H&M) har köp-& säljsignalerna inneburit följande: SKF: Köp 2/4: 80,25:-. Sälj 18/6: 90,2:- 12,4% Köp 17/7: 105:-. Sälj 2/10: 106:- 0,9% Nordea: Köp 2/4: 51,3:- Sälj 18/6 60,2:- 14,8% ...

2017-05-30 12:33 · bei

Track Record Trading Scenarios september: sidledes utveckling och avtagande optimism

September månad inleddes med en kännbar nedgång för Stockholmsbörsen. Vi nådde stop-loss i en handfull positioner men fyllde på med nya positioner för att vi var positiva till börsen. Fokus låg ändå på mindre volatila aktier i verkstadssektorn samt aktier som inte i gick i takt med de volatila bankaktierna som till exempel Hennes & Mauritz, Meda och Securitas. Våra innehav var överlag stabila och portföljen som helhet visade en låg volatilitet. Ett antal mindre lyckade satsningar inom energi- och råvarusektorn drog dock ned resultatet för månaden, samtidigt som vi missade en del bra affärer på grund av för snävt tilltagna affärsintervall. ...

Epicepts partner?

Hejsan alla kära epicept- vänner (och fiender), de var ett tag sen man var här och skrev en blogg. Ville bara dela med mig de jag läste igår kvällen och vill på så sätt öppna en dialog med er andra om vad ni tror om denna intervju http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601202&sid=aUb73rPBTkaE Ju mer jag läser om uttalandet från Glaxo´s ju säkrare blir jag på att man kanske pratar om epicept. Ceplene= orphan drug ...