Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

BioGaia igen...

Så är han, den där Pixy, ute och bloggar om BioGaia igen… Och det stämmer bra. :) Varför kan man då fråga sig? Jo - efter att ha, ännu en gång, varit i kontakt med personer i BioGaias omkrets beslutat mig att köpa tillbaka aktien. Sålde av dem på runda 90 kr och de har nu droppat till ~81 kr. Jag skrev tidigare att jag ansåg att bolaget skulle droppa till ~75 kr (med ett optimistiskt scenario på 80 kr). Nu är vi på ~80 kr och jag känner att det är dags. ...

2017-05-30 12:33 · pixy

Tricorona - Vad gick fel?

Bara för någon vecka sedan köprekades denna aktie flitigt av de flesta storbanker. Mitt i vågen av köprekarna gavs VDs insideraffär till känna vilket gjorde att aktiekursen totalt skulle falla ca 20% från dåvarande kurs, runt 10 sek, ned till i skrivande stund 8.35 sek. VDn sålde ett ansenligt antal aktier, närmare bestämt 2,5 miljoner aktier, vilket halverade hans aktieinnehav vilket inbringade ca 25 miljoner sek. Jag har pratat med några analytiker vilka delat min uppfattning om att han gjorde detta för att säkra en del av sina pengar i mer defensiva placeringar då Tricorona ändå måste ses som en aktie med relativt hög risk. ...

Börsen är riggad

Solen skiner strålande över Torekov efter några dagars storm. Höga vågor krossade på klippor och svepte över piren. Det var en fantastisk upplevelse. Havet var så stort och mäktigt. Det är ungefär som på börsmarknaden där bankerna styr överallt. De vill påverka marknaden. Men naturen håller inte med börsmarknaden. Jag hittade en intressant artikel som professor Nouriel Roubini talade om ekonomisk återhämtningen. Här kommer bilagan som hämtas från en källa: ...

Glycorex - svar från berörd läkare.

Egentligen skall jag inte publicera ett meil som är skickad till mig personligen, men i detta fallet kan jag inte låta bli. Har fått svar från berörd läkare som dementerar alla uppgifter. Har redigerad bloggen och plockat bort meilet. Vill Ni ha svar rekomenderas att kontakta berörda personer själv.

Kreditlina - ett modeord

Ständigt dyker det upp nya ord, som är svårpreciserade. Nu senast så var det “kreditlina”. Arne Karlsson, vd i Ratos använder ordet: Ratos har stor förvärvskapacitet om köplusten skulle infinna sig. Bolaget har 3,1 miljarder i kassan, en kreditlina på 3,2 miljarder kronor och har dessutom ett mandat att emittera aktier till ett värde på cirka 5 miljarder kronor på dagens kursnivåer. “Det gör att vi är finansiellt urstarka”. Finansvärldens modeord kan vara svårpreciserade. ...

Positiv öppning

USA-börserna inledde veckan i dur. Bakom gårdagens uppgång låg positiva makrosiffror i form av ISM-index för tjänstesektorn samt en uppgraderad prognos för banksektorn. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,2 procent, breda S&P 500 steg 1,5 procent och Nasdaq Composite avancerade 1,0 procent. Stockholmsbörsen ser ut att inleda på plus efter att USA-börserna noterats upp efter stängningen i Stockholm igår. Stöd kommer även ifrån ledande amerikanska terminer på plus samt en positiv utveckling i Asien. ...

Modul 1, nästa IT-raket? Stillström ökar

Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om Modul 1. Efter kursrusningar på sistone i flera it-bolag bl.a. Cybercom, Knowit och Avega så ser turen ut att ha kommit till Modul 1. (Ni andra som är mycket insatta i branschen får gärna komma med kommenterar vad ni tror!) Nya avtal knyts konstant på CM1 till finansaktörer och verkar vara i monopolställning vilket borde ge goda marginaler. Men det som framförallt lyft kursen är att Bengt Stillström ökat kraftigt senaste tiden, då han köpt ut först Woodland Invests andel på 5,6 % av Kapital och Röster samt drygt hälften (2 miljoner aktier) av Nordeas del på 4,3 % av kapital och röster. ...

Tillbaka från New York

Varit i New York förra veckan och firade min brors 50-årsdag. Efter en intensiv dag med förberedelser inför festen lyckades vi överraska många inbjudna gäster. Det var en väldigt trevlig fest mitt på Manhattans hjärta. Träffade ett par analytiker från Bank of America på festen. Vi försökte undvika prata lite om börsen men de var så intresserade av Stockholmsbörsen. De undrade varför har Stockholmsbörsen gått upp alltför kraftigt när bolagens vinster ligger i mycket låga nivåer. Dollarkursen har försvagats vilket missgynnar svenska aktier. De tog också upp Swedbank och SEB:s stora kreditförluster. ...

Vad f..... händer?

Världen låg framför deras fötter, kvartalsrapporten visade mycket fina siffror och positiva uttalanden från VD, sedan vad händer??? Tunga läkarnamn och referenspersoner till bolaget går ut och kritisererar bolaget för bla: ”I Australien har man tröttnat på att försöka förhandla med Glycorex och återgått till tidigare använda metoder”, säger Gunnar Thydén, professor Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. sedemera skrivs detta där bolaget anklagas för rena lögner: “Spel för galleriet Men Affärsvärldens granskning av de här formuleringarna avslöjar att de bara är spel för gallerierna. I själva verket återanvänder sjukhusen regelbundet kolonnerna – något som har skett under lång tid och som fortfarande sker med företagets goda minne. ...

Omvänd vinstvarning??

TRAVELPARTNER Följande nyhetsrelase släpptes i Tisdags, att affärerna går strålande verkar uppenbart, men.. kan man även tolka detta som ev en ”förtäckt” omvänd vinstvarning.. vad säger Ni? 27 Okt släpps Q3 rapporten. ”Trendbrottet är här för resebyråförsäljningen. Under juli och augusti ser indikatorerna för reseförsäljning ut att peka mot en ökning på någon procentenhet enligt Svenska Resebyråföreningen. Tillväxten man ser hos branschföreningen tillskrivs Internetresebyråernas privatreseförsäljning. En tillväxt som TravelPartner kan skriva under på, ...