Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Föråldrad lagstiftning drabbar Redeye.se

Den föråldrade svenska lagstiftningen kring lotterier och också online spel har nu drabbat Redeye.se. En erinran från Lotteriinspektionen (LI) uppmanar oss att ta bort bannern för Betsson Trader på vår hemsida. Tjänstemännen på LI gör visserligen sitt jobb utifrån den svenska lagstiftningen så ur det perspektivet ska de ha all heder. Den svenska lagstiftningen står dock sannolikt i strid med EU-fördraget och möjligheten för företag att erbjuda sina varor och tjänster på den gemensamma marknaden. Visserligen får man enligt EG-lagstiftning göra undantag om det kan anses vara motiverat utifrån bl a folkhälsoskäl men Sveriges argument ekar tomt när Svenska Spel samtidigt är en av landets största reklamköpare. ...

Danmark - en ny marknad hägrar

BioGaia aviserar idag om att ha tecknat ett avtal med det Danska bolaget Pharma Nord Aps. Generellt ges samma rättigheter som hos det Franska bolaget Laboratoires BIOETHIC . Pharma Nord exklusiva rättigheter att sälja BioGaias probiotiska tabletter och magdroppar i Danmark. “Pharma Nord är en av Europas största tillverkare av naturläkemedel och kosttillskott med försäljning i ett stort antal länder. Bolaget har en stark marknadsposition i Danmark.” De probiotiska produkter som kommer att säljas lanseras under BioGaia-varumärket med marknadsföring mot vårdpersonal och distribution via apotek och hälsofackhandel. ...

2017-05-30 12:33 · pixy

Glycorex vs Absorber

Det finns nu många spekulationer kring Glycorex produkt och i dessa jämförelser som nu finns så har det kommit upp spekulationer kring bolaget Absorber och att detta bolag har en produkt under utveckling som skall konkurera med eller ersätta Glycorex produkten GLYCOSORB-ABO. Har forskat runt lite på detta ämnet och hittat lite intressanta fakta kring detta. Det som kan konstateras är att Glycorex har idag ingen som helst konkurent på marknaden som är likvärdig med deras produkt. I USA finns vissa behandlingsmetoder som fungerar mellan olika blodgrupper, men ingen som kan jämföras med Glycosorb. ...

Positiv inledning väntas

De amerikanska börserna var under onsdagen avvaktande i väntan på att aluminiumjätten Alcoa skulle presentera sina siffror för det tredje kvartalet och därmed inleda rapportperioden. Vid stängning i USA igår noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,1 procent, medan det breda S&P 500 och tekniktunga Nasdaq Composite noterades upp, båda 0,3 procent. När väl Alcoa presenterade sina siffror, efter USA-börsernas stängning, visade sig resultatet vara bättre än förväntat. Alcoa presenterade ett justerat resultat på 0,04 dollar per aktie, jämfört med vad analytikerna förväntade, -0,09 dollar per aktie. Alcoa steg 10 procent i den inofficiella efterhandeln. ...

Klädbolagen

Spännande nu med orderrapport i morgon för Odd Molly. Statistik från t.ex danska marknaden visar dock på svag klädmarknad: Habit 2009-10-06 “Även i Danmark håller kunderna i slantarna och jämfört med augusti förra året så backade klädhandeln rejält i grannlandet. Detaljhandeln visar ännu inga tydliga tecken på att en ekonomisk förbättring är på väg i Danmark, skriver Textuelt. Och kunderna förhåller sig fortfarande avvaktande. För klädhandeln var fallet -2,6 procent i augusti jämfört med juli i år och jämfört med augusti 2008 så backar försäljningen med 9,2 procent.PH” ...

BlackPearls swingtrade

Jag har tagit hem vinsten idag i den swingtrade jag gjorde i BlackPearl med start den 15/9 på 10,50 kr och sålda på 13,25 kr. Det blev + 26% på insatt kapital på 16 börsdagar. En riktigt bra affär med liten risk, och jag byggde caset på Redeys Tekniska Analys där man satte 13 kr som målkurs. Jag kollade TA ;ns trovärdighet ;-) med en vän som kan detta och han hade målkursen 14 kr. Jag chansade på 13,50 som som målkurs men kände att det var dags att släppa den på 13,25 kr. Får inte bli för girig ;0) Tänk hur olika man kan läsa in målkurser i en TA med exakt samma information… Nu tror jag ändå att BlackPearl kommer att gå vidare norrut under lång tid, men lite sidledes under en tid är normalt efter kraftiga kursstegringar på relativt kort tid. Det långa innehavet ligger kvar till snittarna och skumpan. ...

Små rörelser vid öppning

USA-börserna stängde på plus igår men noterade mindre nedgångar efter stängningen i Stockholm. I Asien har börserna handlats upp under natten och ledande amerikanska terminer pekar uppåt nu på morgonen. Sammantaget tyder det på en öppning svagt på plus. De amerikanska börserna steg på tisdagen. En stark utveckling i råvaru- och tekniksektorn samt marknadens stigande förväntningar på de kommande rapporterna hjälpte till att lyfta index. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,4 procent, breda S&P 500 klättrade 1,4 procent och Nasdaq Composite avancerade 1,7 procent. ...

Som att skjuta på sittande fågel ?

Ser att Placera.nu rekar Intrum Justitia och tycker att aktien är billig på p/e 12 på deras prognos. Jag kanske legat i solen för länge (nej det kan inte vara det har varit molnigt och sämre väder ett tag) eller druckit för många Singhabeers (där kan vi ha det…;-) men jag tycker att till viss del liknande Transcom är intressantare. Rapport om ca två veckor och på min försiktiga prognos handlas B-aktien på p/e ca 8 och A-aktien på 7,5. Nye vd:n fortsätter turnarounden och jag har svårt att se detta annat än att skjuta på sittande fågel inför kommande rapporter men vad vet jag…jag kanske druckit för många Singha…;-) Det är i alla fall mitt största innehav nu. ...

Deja vu?

Bespoke hade en rolig grafangående aktieutvecklingen i september och oktober. Hittills har börsutvecklingen varit oroväckande snarlik september månad! Nu i oktober har vi dock den stora skillnaden att vi får de efterlängtade rapporterna. Kanske får vi se ett trendbrott då? Å andra sidan ska man minnas att det enda vi kan lära oss av historien är att vi aldrig lär oss av historien! Självklart kommer denna korrelation inte att hålla månaden ut, frågetecknen gäller bara när snarlikheten bryts och åt vilket håll? ...

Star Vault - Förstår inte deras siffror

Star Vault är ett litet bolag som håller på att utveckla och sälja ett online-rollspel. Potentialen i bolaget kan vara stor om de lyckas men jag förstår inte riktigt deras senaste rapport. Jag skrev därför ett e-postl till bolaget för ett par dagar sedan, men har ännu inte fått något svar. Brevet till Star Vault: “Hur kan ni endast ha kostnader på ca 300.000kr under det andra kvartalet i år? Jag läste att ni har gått från 8 till 18 anställda och vet inte hur många anställda ni var under Q2, men om vi räknar med att ni var 8 anställda så räcker 300.000kr till 12.500kr i lön per man/månad. Fast den uträkningen är ju helt orealistisk eftersom det tillkommer ju arbetsgivaravgifter, lokalkostnader, licenskostnader, plus andra rörliga kostnader. " ...