Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hmm dessa riktkurser...

Swedbank kom med en höjd riktkurs på Odd Molly till 134 kr vilket börsen reagerade direkt på och ställde upp kursen. Lika förvånande reaktion varje gång dessa riktkurser så “vänligt” kablas ut av nyhetbyråerna. Hmm dessa riktkurser. Några exempel på tidigare klassika “Swedbankare”: I juni 2007 när Morphic stod i 25 kr kom man med riktkursen 40 kr… http://www.privataaffarer.se/aktier/analyser/analys/index.xml?stock_analysis_id=10289 Men kursen gick åt fel håll men Swedbank gav sig inte och i början på 2008 fick vi veta att man nu tyckte aktien var värd 41 kr.. ...

Veckobrevet

Höststormarna tilltar och rapportperiden närmar sig med stormsteg. Jag känner hur förväntningrna byggs upp mer och mer och nästa vecka drar det igång “på riktigt”. Det syntes klart och tydligt i onsdags inför Alcoa\’s rapport i USA hurdan förväntningar och spänningen är inför denna rapportperioden. Med handen på hjärtat, hur många visste så mycket om Alcoa innan i tisdags/onsdags? Är nog enbart dom mest insatta som visste vilket bolag Alcoa var och att dom traditionsenligt inleder rapportperioden. Nu blev och resultatet högt över förväntningarna och även bolagets framtidsutsikter var positiva och i efterhand kan vi nog dra slutsatsen att denna rapport start har bidragit till den starka veckan på börserna runt om i världen. ...

"Oljan är som ett vilddjur. Den tillhör den som fångar den."/Jean Paul Getty.

När Alexander den Store erövrat hela den då kända världen, så säger sägnen, att han bröt ihop totalt. Inget mera fanns att erövra, och det var det enda Alexander fann meningsfyllt i livet. Enligt bloggrubriken så delade oljegiganten Paul Getty uppenbarligen Alexanders passion, för sitt eget arbete/livsverk, som ju var att bygga sitt oljeimperium. ( Dessbättre för Paul, så tog dock inte oljan slut i backen under hans livstid.) Paul hävdade även att den största andelen självmord bland affärsmän, kom till då de nått sina mål/toppen. De insåg först då, skillnaden mellan målet, vägen dit, och vad som igentligen varit meningsfyllt för dem. ...

2017-05-30 12:33 · gap2

Nobels fredspris...

Inte för att jag personligen har något som helst mot Barack Obama… hans egen mening var " Jag förtjänar inte det här" Men.. Vad har han gjort som gör honom till “prisets vinnare”?? Man kan fråga sig om det inte finns någon annan “lämpligare” till priset, eller har han hunnit uträtta så mycket redan!? Själv tycker jag det är fantastiskt att USA fått en mörkhyad person som president, men.. Nobels fredspris.. ...

2017-05-30 12:33 · pni

Coca-Cola eller Pepsi eller båda?

Coca-Cola eller Pepsi eller båda? Satt igår kväll och funderade lite på diverse aktier och började då att jämföra då Coca-Cola mot Pepsi. En mycket enkel och ovetenskaplig analys där jag endast tar upp ett fåtal nyckeltal. För mig som Cola älskare har alltid Coca-Cola hamnat före Pepsi när jag själv får välja. Därför tänkte jag sätta mina pengar i Cola-aktien, fram tills igår ska tilläggas. Det gäller att skilja på aktie och dryck märker jag! ...

Funderingar kring Trends

Trends, som idag publicerats här på RedEye, har en del intressanta förslag som jag kan hålla med om. Fortsatt neråt för AstraZeneca - sälj. Ericsson har börjat röra sig uppåt igen, men även Nokia - köp. Boliden har mycket kvar att ge - köp. Hexagon har varit nere och vänt, men är nu på väg uppåt - köp. Men viktigast av allt - BioGaia får en stor köprekommendation! Dock missade de Biotage (utvecklar och säljer lösningar inom läkemedelskemi till vetenskapliga institutioner)- som jag tycker att det är dags att köpa in sig i. Kursen har tappat mycket de senaste tre månaderna, men bolaget är stabilt, har en bra bas och försäljning. ...

2017-05-30 12:33 · pixy

Oliver Velez ändrar firmanamnet till "Team trading".

Oliver Velez byter namn på sin firma från “Velez Capital Management” till “Team Trading”. Orsaken anges vara att det nya namnet bättre skall spegla vad firman håller på med. “Team trading” skiljer sig från andra affärskoncept, där eleven själv får sätta kapitalet på spel, genom att den erbjuder samtliga att korttidshandla med firmans eget kapital. “Team Trading” tar på sig alla förluster, och delar vinsten. Team Trading tjänar följaktligen pengar när det går bra för de, för närvarande, 1800 eleverna. ...

Bloggers beware!

Enligt CNBChar amerikanska myndigheterna lagt ett förslag att bloggar ska bli tvugna att redovisa sina intäkter och beroendeställningar. Tanken är att om någon för fram en produkt/aktie/åsikt så ska läsaren kunna avgöra objektiviteten i detta. Nu inser väl var och en att tanken är god men uppföljningen av detta blir nästan omöjligt, något som dock inte har hindrat politiker förr! Om detta införs i USA så kan vi räkna med att det införs även här. Vi brukar som bekant kopiera allt som amerikanarna gör, även om det ibland tar några år… ...

Små rörelser i inledningen

Efter en positiv start tappade börserna i USA mark mot slutet av gårdagskvällen. Ledande terminer antyder inga större förändringar och vi väntar oss en öppning i sidled till svagt nedåt. De breda indexen på de amerikanska börserna steg under gårdagen. Vid stängning var Dow Jones plus 0,6 procent samtidigt som S&P 500 steg 0,8 procent och Nasdaq noterade en uppgång på 0,8 procent. Bästa sektorer på S&P 500 under torsdagen var råvaror och olja. Vid stängning på Nymex var WTI-oljan i första terminsposition upp 2,08 dollar per fat till 71,65 dollar per fat. Bland oljebolagen noterade Chevron en uppgång på 1,3 procent medan Exxon steg 0,6 procent. Övriga råvaruvinnare var guld och koppar. Guldpriset noterade igår årshögsta noteringar på 1.062,70 dollar per uns innan det föll tillbaka något i den avslutande handeln. ...

Hurra för Kim Dahlström

Tog emot marknadsbrevet med positiva toner från USA. Amerikanska aluminiumjätten Alcoa klarade låg ställda förväntningarna, 4 cent per aktie i vinst mot förväntade minus 9 cent per aktie. Analytikerna har som vanligt sänkt ribban för att understödja aktiens möjligheter att komma över förväntningarna. Det gamla vanliga trixet med andra ord. Man tittar på Alcoas försäljning som sjönk kraftigt från 7.2 miljarder dollar till 4.6 miljarder dollar vilket motsvarar ett tapp med 36 procent. Har återhämtningen blivit bättre? ...