Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Entraction/Gambling - var går tillväxten?

Jag lägger in en blogg så kanske vi får fart på denna diskusionen. Kom igen med lite kommentarer på vad ni tänker om online gambling/poker framöver. Detta är det sista inlägget från min entraction analys(där det för övrigt inte är så mycket diskution). Mr Myslinski är ju ganska insatt i branchen och kanske flera av skribenterna här inne. Så kommentera gärna! mvh …… Hallo aktiemalle, Kul att någon kommenterar. Jag tror att det andra halvåret blir bättre än det första pga säsongseffekten i Q4. ...

Ruric

MrPink Sunbii gap2 Tyvärr så han jag inte läsa era komentarer på mitt inlägg från igår. På grund av att mitt inlägg var för kort. Så jag får väll skriva lite mera i dag då! Jag hadde sneglat ett tag på Ruric, Och efter lite läsning här inne, så gick jag in på den aktien. Satt o vela lite på morgonen när den var nere på 8.65:- men tog mod till mej och han med i ett billigt läge. Vad ska man säga efter ett dags avslut på 12:-?!?! Den kommer nog att fortsätta uppåt ett tag till. Sedan så funderar man lite vad som kommer att hända framöver när man läser en sådan här artikel. http://www.redeye.se/aktiebloggen/5868/russian-real-estate-rusar-326 Men det är ju väldigt kul när en sådan jätte satsar på fastighets marknaden. kommer att bli en spännande dag i morgon. MVH “Bultnisse” ...

Russian Real Estate rusar 32,6%

Senaste tidens nedgång har till stor del bestått av panikutförsäljningar och Öhman J:or fondkommission har ståtat på topplistan som överlägsen största säljare. Som tredje största ägare 8% av ruric, men med 30% av rösterna pga sina A-aktier, har dom skrämt upp småspararna. Nu har Öhman J:or sålt en stor del av sitt innehav och övriga inser detta och börjar återköpa. En del nya köpare har hittat till aktien också noterar jag. Då jag gjort en analys av bolaget nyligen pga nyfikenhet och stått som åskådare är det kul att se denna lilla återhämtning och vill gratulera er som köpt billigt. Långsiktigt så finns potential i ruric och även kortsiktigt vill jag tillägga. Ingen bör dock tokköpa då detta är en extremt volatil aktie. Att aktien handlas under substansvärdet på 62SEK/aktie beror på osäkerheten i återfinansieringen av utestående obligationslån och bolagets riskabla kontraktsbundna åtagande att bygga 9,5hektar på moika/glinkij senast 2011-11-31. ...

Tilgin är värd en chansning

Tilgin uppmärksammas idag i två artiklar på di.se. I den ena utpekas bolaget som ett av börsens tråkigaste bolag och i den andra framställs Tilgin som en kandidat till börsens nästa kursrusare. Ytterligare släppte Tilgin en nyhet på morgonen där bolaget vunnit en order värd 2 mkr från en ny kund, danska Bredbånd Nord. Det är inte förvånande att resultatet av detta blir att Tilgin rusar på börsen och personligen är jag ganska nöjd eftersom Tilgin faktiskt dykt upp som mitt största innehav i portföljen. Anledningen till varför jag valt köpa Tilgin är att aktiekursen letat sig ner mot ATL vilket jag anser är oförtjänt med tanke på det teknologisprång som Tilgin förväntas kunna ta del av inom olika bredbandstjänster. ...

Tilgin, överreaktion.

Tilgin reagerar kraftigt under dagen. DI presenterade en näringsfattig artikel och bolaget kommunicerar en order. Ordervärdet är mkt blygsamt, endast 2MSEK men sammantaget gav det en psykologisk reaktion eftersom aktien varit mkt nedtryckt. Reaktionen är således en stark överreaktion och synliggör den volatilitet som är resultatet av en mkt låg omsättning i aktien. Har inga större förväntningar på kommande q3 rapport eftersom inga störrevolymer kommunicerats under kvartalet men eftersom bolaget på senare tid vunnit en rad testorders hos större operatörer kan ev större beställningar komma plötsligt, kanske kan kundernas tidigare försiktighet kopplat till finanskrisen släppa snart ? ...

2017-05-30 12:34 · krax

Vem har blivit rikare?

Nar DJ Industrials gick over 10 000 i gar sa var det en stor handelse. Men vem har blivit rikare? En intressant synpunkt finns pa http://www.zerohedge.com For tio ar sedan lag DJ Industrials ocksa pa 10 000. Sedan dess har dollaren gatt ned atskilligt. Det skulle betyda att pa tio ar har varje aktieagare som suttit kvar i aktierna blivit 25 procent fattigare. Pa tio ar. Ja, las sjalva och bli forundrade! ...

Guld Invest Norden - upp till bevis än en gång

Den nyligen avslutade Emissionen på 18 öre övertecknades med 16% och insiders har tecknat för fulla muggar, bland annat VD som tecknat för 1 MSEK, vilket var hans första aktier. Vi fick nyligen fick vi reda på vad en del av emissionspengarna kommer gå till, nämligen en flagship store med A-läge i Sthlm. Har ledningen fått hybris eller agerar de bara kvickt? Det återstår att se. Butiken kommer troligen gå med förlust, och det huvudsakliga syftet med butiken är som kommunicerat att fungera som ett skyltfönster och marknadsföra bolagets varumärken. Min åsikt är att det är ett ganska logiskt investeringsval. ...

Basware sätter tonen?

Finska IT-bolaget Basware levererade en kanonrapport i tisdags morse! Omsättningen Q3 blev 21,9 Meuro (+12 % YoY) och resultatet före skatt blev hela 4 Meuro (+66%)! Båda datapunkterna var kraftigt över förväntningarna och att kursen bara steg 10 % beror kanske mest på den något försiktiga prognosen för Q4. De säger givetvis att vinsten ska öka men varnar samtidigt för alltför optimistiska prognoser. Q4 brukar är annars Baswares säsongsmässigt bästa kvartal och eftersom Q3 var det bästa Q3 i bolagets historia så finns det givetvis en risk för överhettning av analytikerna! Hursomhelst hoppas jag att Basware satte tonen för den här rapportperioden… ...

Små rörelser i inledningen

De amerikanska börserna fortsatte igår uppåt efter Stockholmsbörsens stängning. Detta i samband med att de asiatiska börserna hittills på morgonen noterats upp tyder på en inledning i positivt territorium. Onsdagens handel på de amerikanska börserna noterade uppgångar på samtliga index. Dow Jones Industrial Average slutade på en uppgång på 1,5 procent och noterade därmed den högsta noteringen sedan oktober 2008. Nasdaq Composite samt S&P 500 följde med i de positiva tongångarna och slutade plus 1,5 procent respektive 1,8 procent. Stor bidragande orsak till uppgångarna under gårdagen var att JP Morgan och Intels kvartalsrapporter kom in över förväntningarna, vilket drog upp både finans och IT sektorn. JP Morgan noterades upp 3,3 procent medan Intel steg 1,7 procent. ...

Pristine - nya grepp

Pristine är amerikas ledande daytradingskola. Nu när den färgstarke grundare Oliver Velez lämnat, för att öppna en ny likartad verksamhet, så funderar en och annan på hur det kommer att gå för Pristine. Greg Capra - den främste För närvarande skickas deras nyhetsbrev ut i ca 90.000 exemplar, och Greg Capra, som kan sägas vara den tänkande hjärnan bakom Pristine, leder arbetet mot nya mål. Greg Capra, grundade Pristine tillsammans med Oliver Velez 1994 och har tillsammas med Oliver Velez skrivit den mest sålda tekniska analysboken genom tiderna. Det var Greg Capra som “upptäckte” Oliver Velez. ...