Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Chefsbyten i Nokia

Nokia gör stora rockader bland sina chefer, då deras viktigaste del Devices ska delas upp i två underavdelningar: “Mobile Phones” och “Smartphones”. Naturligtvis sägs ingen upp! Finanschefen Rick Simonsen blir VD för Mobile Phones vilket faktiskt är Nokias viktigaste del idag. Jo Harlow ska leda enheten Smartphones. Båda dessa ska i sin tur rapportera till Kai Öistämö som leder Devices. Samtidigt blir chefen för den globala försäljningen Timo Ihamuotila ny finanschef. Timo är för övrigt kusin med Marimekkos ägare och VD (“Sampo-Nalles” f.d. högra hand) - Mika Ihamuotila. ...

Main Street och Wall Street

I en ledare i gar i International Herald Tribune (ursprunlingen publicerat i New York Times) sa kommenteras Dow Jones Industriaktiers passerande 10 000 i indexet. Det ar ju inte forsta gangen denna siffra passerats. Men nar det kommer under ifran har det aldrig i historien skett under sa daliga omstandigheter. Nar index passerar DJ Industrials underifran och gar oven denna magiska grans sa har konjunkturen varit tidigare i toppform. Det egendomliga skriver ledarskribenten ar att det har ar forsta gangen den magiska gransen passeras under sa utomordentligt svart lage for amerikansk ekonomi. ...

Guld Invest - bra rapport ger fina förutsättningar

Soliditet: 62% (39) Q3 nettoresultat: 1,7 MSEK (-0,97) Q1-Q3 nettoresultat: 4,9 MSEK Kortfristiga fordringar: 9,1 MSEK Kassa & Bank: 1,8 MSEK Kortfristiga skulder: 2,4 MSEK Balanslikviditet: 846% Kassalikviditet: 447% Börsvärde: 25,6 MSEK Enterprise value: 10,6 MSEK Antal aktier efter NE: 116,4 miljoner Nettoomsättningen ökade med 25% i jämförelse med samma period förra året. En lyckad NE i ryggen som tecknades fullt till 114% och drog in 6,5 MSEK. VPA Q1-Q3: 0,042 SEK Q4 är företagets starkaste kvartal där vi räknar att nettoresultatet landar på minst 1,6 MSEK vilket skulle ge ett årsresultat på 6,5 MSEK. ...

Q3 ny rekordvinst för Travelpartner??

I Q2 levererade man nedan urstarka rapport, kommer det starka momentumet att fortsätta i Q3..? Den 27/10 får vi svaret då Q3 rapporten släpps. Detta bolag har mäktat med det få andra har gjort, man har lyckats växa sekventiellt VARJE kvartal sen 2007-01 med endast Q4-07 undantaget o det TROTS en av de värsta finanskriserna sen 2:a världskriget. De flesta av börsens bolag har ju rapporterat fallande vinster. Ser Travelpartner som ett solklart case; grym tillväxt, urstark balansräkning, stora insiderköp av VD o övrig ledning, OCH framförallt en LÅG värdering! ...

Besviken på Affärsvärlden

Idag blev jag återigen besviken på tidningen Affärsvärlden. I min e-mailbrevlåda kom ett meddelande om “ABB:s chockrapport.” Eftersom att bolaget intresserar mig, klickade jag på länken för att få veta mera. Då får jag veta att “Verkstadsjätten ABB överraskar. Åt rätt håll. Bolaget presenterar en tidigarelagd kvartalsrapport som innehåller stora engångsvinster. Vinsten under tredje kvartalet uppgår till sju miljarder kronor.” Vid tredje klicket framkommer att ABB överraskar uppåt. Överraskningen är så att säga åt “rätt håll”. ...

Lite höstläsning för alla Olje fans.

Lite ny-gammalt litteratur tips i höst för alla som vill läsa lite om olja i allmänhet och Saudi Arabiens oljefält i synnerhet. “Twilight in the desert” Matthew R. Simmons Rätt lättläst, och rätt ok skriven för att vara en faktabok, helt klart en tankeställare. Finns att plocka hem på nätet för nån hundring. /eckan

Guld Invest Norden - Q3

Guld Invest rapporterade idag följande. * Periodens intäkter under tredje kvartalet ökade med 25 procent mot jämförande kvartal föregående år och uppgick därmed till 16,3 MSEK (13,0) * Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade till 1,7 MSEK (-1,0), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 10 procent * Resultat för tredje kvartalet efter skatt uppgick till 1,2 MSEK (-1,1) * Resultat per aktie för tredje kvartalet uppgick till 0,01 kronor Min kommentar är: relativt väntat. Jag förväntar mig att 1,7 MSEK rörelseresultat kommer ge en relativt oförändrad reaktion på aktien. ...

Svag inledning på veckan

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan svagt nedåt då USA-börserna backat på fredagen. Även ledande amerikanska terminer på minus indikerar en negativ start på veckan. USA-börserna noterades ned under inledningen av fredagens handelssession i spåren av svaga bolagsrapporter. Trots en viss återhämtning mot slutet med stöd av ett stigande oljepris avslutades dagen på minus. Dow Jones Industrial Average slutade ned 0,7 procent, breda S&P 500 tappade 0,8 procent och Nasdaq noterades ned 0,8 procent. ...

Neurovive nära stort genombrott

Spänningen stiger för aktieägarna i Neurovive. Under hösten kommer studieresultatet av Neurovives produkt NeuroSTAT® att redovisas. Den kliniska studien, som skall jämföra NeuroSTAT® med Novartis produkt Sandimmun®, kommer att inkludera 58 friska individer med olika kön och etnisk bakgrund. Målet är att minst 52 av dessa skall slutföra studien och kunna inkluderas i den statistiska analysen. Den aktiva substansen i produkten NeuroSTAT®, cyklosporin-A, har i många år använts i människa i immunförsvarshämmande syfte, till exempel vid organtransplantationer. Den befintliga intravenösa produkten som innehåller cyklosporin-A på marknaden för immunförsvarshämning heter Sandimmun och innehåller såväl cremofor (en konstgjord ricinolja) som alkohol. Användning av cremofor ger biverkningar av allergisk typ och kan medföra potentiellt livsfarliga överkänslighetsreaktioner. Med NeuroSTAT®, en cremofor- och alkoholfri produkt, avser NeuroVive kunna erbjuda vårdgivare ett bättre alternativ för att hämma immunförsvaret. ...

Oljepriset!

Oljepriset har haft en mycket intressant utveckling de senaste 3 månaderna. Givetvis tycker i stort sett samliga analytiker att det är spekulation och dylikt som ligger bakom det stigande oljepriset..Saker och ting är precis som vanligt..Vidare läste jag att Björn Davegårdh skrev en krönika på TV4 text TV där han skrev att han inte var orolig över dollarn som valuta?! Där sprack ballongen tror jag..Vad menar han då? Hur kommer det sig att Kinas myndigheter vill att folket ska köpa guld och göra sig av med dollarn..? ...