Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Odd Molly: Aggressiv Tillväxtstrategi!

Kursen stiger på beskedet, nu 14 dagar senare handlas aktien runt 125 kr, en uppgång med 17% sen ordervärdet presenterades. Tendensen att öka ordervärdet med 25% till V/S 10 från blygsamma 12% ökning föregående år tyder på lyckade satsningar inom marknadsföring och bevisar åter igen styrkan i varumärket och att klädernas attraktionskraft är hög. Odd Molly har nyligen börjat sälja hudkräm, glasögon och herrkläder kommer i liten skala ut i butik H/V 10. Nu senast kom beskedet att man eventuellt även tänker satsa på heminredning och barnkläder. Detta är enligt Salmagundies Aktietips ytterligare två starka kort och helt rätt för Odd Molly. Den enda pricken i protokollet är att återförsäljarnätet tydligt har stagnerat och att man väljer att inte gå ut med hur många återförsäljare som ska sälja Odd Molly till V/S 10 kan tyda på fortsatt stagnation. Positivt än dock att öka med 25% och med de nya produktlinjerna ska det inte bli svårt att hålla tillväxten vid liv även framöver, även om återförsäljarnätet inte ökar nämnvärt just nu. ...

Svenskarna vill bli lurade

I dagens rapport fran SEB skriver banken att de har 200 miljarder hos riksbanken for inlamnade obligationer. Pa hemsidan hos Riksbanken har de tidigare statt att de ar inlamnade till banken for att de helt enkelt inte gar att salja. I dagens rapport star att forluster pa 108 miljarder finns som utlaning till allmanheten. Det ar obligationer och derivat utan nagot varde som forts over som utlaning. Jag har skrivit otaliga bloggar om det har. ...

Bostadssiffra sänkte humöret

USA-börserna backade något efter Stockholmsbörsen stängning igår och i Asien har flertalet börser noterat mindre nedgångar nu på morgonen. Ledande amerikanska terminer pekar dock på en öppning i sidled för tillfället. En överraskande svag bostadssiffra satte press på USA-börserna under gårdagen. Trots positiva överraskningar i många av storbolagens rapporter lyfte inte börserna. Dow Jones Industrial Average tappade 0,5 procent, S&P 500 noterades ned 0,6 procent och Nasdaq Composite backade 0,6 procent. Oljan steg till över 80,0 dollar fatet under inledningen men tappade mot slutet. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja med leverans i november 79,09 dollar, vilket motsvarar en nedgång med 0,53 dollar jämfört med måndagen. ...

Kone laddar upp

Kone hade en rätt ok Q3-rapport. Omsättningen landade på 1127 Meuro (+0,3% YoY) medan rörelseresultatet landade på 160 Meuro (+9,7%). EPS blev 0,53 euro (+26,2%), vilket var mycket bättre än väntat. Kursen föll ändå inledningsvis med 4 % och det berodde på den försämrade orderingången som minskade till 766,5 Meuro (-15,6%). Även om alla visste att detta kunde ske så var det en ganska kraftig nedgång. Kone räddade dock sina aktieägare genom sin prognos, där de höjde undre intervallet i helårets rörelsevinst. Nu tror ledningen att den ska bli 580-595 Meuro vilket skulle innebära en vinstökning på ca 4-7 %. Tidigare har de talat om 2-5 %. Vad som också är anmärkningsvärt är det starka kassaflödet vilket antagligen har lagt grund till den riktigt starka balansen! Gearingen var vid H1 -16%, något som nu har blivit -31%! Med 70 % belåning kan de alltså nu köpa ett bolag för 1 miljard euro! Frågan är inte längre om Kone ska förvärva något utan när? ...

Hur du får inkomst, genom att trada 60 minuter om dan.

Ron Wagner Vise president för Pristine, amerikas ledande daytradingskola, gick i natt - svensk tid - igenom grundförutsättningarna för att göra sig en inkomst på aktiemarknaden på 60 minuter, per dag. De exempel han visade handlade genomgående om hur man plockar relativt säkra slantar under den första timmen efter börsöppning. Föredraget var helt kostnadsfritt, och ett led i att göra Pristine mer känd bland sådana som vill lära sig hantverket. ...

Beijer Alma - en bortglömd pärla

Beijer Alma låter för mig så tråkigt så att jag inte ens skulle fundera på att titta på bolaget. Beijer Alma, smaka på namnet, helt vansinnigt tråkigt namn. MEN skenet bedrar, bolaget är bra mycket roligare än namnet! Jag skulle vilja säga att det är svårt att hitta mer kvalité på Stockholmsbörsen. Beijer Alma platsar bland de absoluta toppbolagen enligt min mening. Nedan följer några tankar om varför. Beijer Alma är ett Holding bolag med två rörelsedrivande dotterbolag. Lesjöfors AB som är Beijer Almas flaggskepp samt Habia Cable AB. ...

Karo Bio, kommenterar bolagets uppdaterade status.

Det bolaget kommunicerar under dagen i dag är; A Bolaget har nu nominerat en CD inom ramen för sitt ER-beta projekt. Det är denna CD som kommer presenteras i Chicago nu i kväll vid det mkt stora neurosciencemötet. Resultaten som presenteras är extremt intressanta och jag redogör för en sammanfattning av dessa i en tidigare blogg. Projektet har även blivit nominerat av Windhover som ett av de 10 intressantaste projekten i världen inom neurovetenskap tillgänglig för partner där man gör en presentation i November. Observera att forskningsområdet är extremt stort och att bolaget uppger att man är igång med partnersamtal. ...

2017-05-30 12:35 · krax

Hur gör ni när ni letar köpvärda bolag?

Detta är min först blogg och den kommer inte innehålla något tips om något bolag. Jag började handla med aktier i Juni detta år och tack vare tips från olika håll har det gått väldigt bra. Jag vill först och främst tacka “Kalles Farsa” här på Redeye.se som gett otroligt bra tips som jag turligt nog följt. Men nu ställer jag mig frågan, hur hittar ni alla dessa fina bolag? ...

Jesse Livermore föreslår köp i Handelsbanken

Jesse Livermore var en börshaj som levde i början av 1900 talet och införde begreppet “tape reading” vilket innebär han lärde sig tolka remsan med avslut och kunde förutse åt vilket håll dom skulle ta vägen. Han blev så duktig på detta att alla sk. bucket shops portade honom. Behöver jag skriva att han blev snuskigt rik också? Han beskriver sitt liv som trader och delar med sig av sina tricks i den legendariska boken “Reminiscences Of A Stock Operator”. En sak han tipsade om var att första gången en aktie passerar ett jämnt tal t.ex. 100-200-300 osv. så tenderar den att fortsätta uppåt en bit till. Handelsbanken har nu passerat 200SEK för första gången (på 2år) och kommer enligt Jesse Livermore sannolikt att fortsätta uppåt. ...

Positiv öppning väntas

De amerikanska börserna steg på måndagen och i Asien har de flesta börser noterats upp under morgonen. Ledande amerikanska terminer pekar uppåt för tillfället och sammantaget tyder det på att Stockholmsbörsen inleder dagen i positivt territorium. USA-börserna noterade breda uppgångar på måndagen sedan förhoppningarna om starka kvartalsrapporter tilltagit då många bolag hittills har rapporterat i linje med eller bättre än förväntat. Dow Jones Industrial Average slutade upp 1,0 procent, breda S&P 500 steg 0,9 procent och Nasdaq Composite noterades upp 0,9 procent. ...