Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen fascinerar tack vare riskerna (blogg 1/1)

Inledning: Jag vill inledningsvis uttrycka en stor beundran till alla som helhjärtat delar med sig av erfarenheter och råd genom att beskriva dessa i sina bloggar. Tack vare dessa inlägg anser jag “redeye.se” vara en värdefull tillgång i syfte att bredda mina aktiekunskaper. Dessutom har flera av era tips resulterat i lyckade aktieaffärer vilket jag är evigt tacksam för. Det är på grund av ovanstående som jag härmed fattat beslutet att själv börja skriva ner egna tankar och funderingar på denna sajt. På så sätt kanske jag en dag framöver får äran att återgälda någon av Er. ...

Köper du charm, eller värdestegring?

En nyligen gjord undersökning avslöjar att de allra flesta väljer fonder, på grundval av bankmannens försäljningsprat. Ett trevligt charmigt framställningssätt, övertygar mera än rationellt resonemang. Bankerna säljer fonder, som aldrig förr, och mer än hälften av de som köper sådana, förklarar att det viktigaste är ett bra bemötande. Man värdesätter således trevlighet högre än värdeutveckling. Enligt undersökningen anser de allra flesta att en proffsig framtioning är viktigare än erfarenhet och kompetens! ...

Deutsche Bank angriper SEB

Annika Falkengren, VD, SEB skriver i senaste kvartalsrapporten att tecken till ljusning ses i baltiska staterna. Som bevis meddelar hon att den ekonomiska utvecklingen i de baltiska staterna ar fortsatt utmanade aven om vi borjar skonja forsta tecken till stabilisering. Den lagre tillvaxttakten i nya oreglerade lanefordringar okade endast med 5 procent. Varfor okade den inte mer? Deutsche Bank har svaret: SEB och Swedbank har under perioden genomfort betalningsfrihet under de senaste redovisade kvartalet. ...

Positiv inledning väntas

Positiva rapporter från flera av storbolagen i USA fick de amerikanska börserna att stänga upp på torsdagen. Ledande amerikanska terminer pekar uppåt nu på morgonen och tyder på en positiv inledning på Stockholmsbörsen. Vid stängning igår hade Dow Jones Industrial Average stigit med 1,3 procent. Tekniktunga Nasdaq slutade på plus 0,7 procent medan det breda S&P 500 klättrade 1,1 procent. Vid golvhandelns stängning på Nymex kostade WTI-olja med leverans i december 81,20 dollar, ned 0,17 dollar per fat. B land svenska aktier i USA noterades Ericsson upp 1,06 kronor högre än vid Stockholmsbörsens stängning. ...

Träden växer...

inte tillgänglig

2017-05-30 12:35 · drule

Min första vecka som aktiesparare!

Hallå! Har precis blivit medlem här på redeye, och tänkte att jag skulle slänga in en blogg. Jag har precis börjat aktiespara och är väldigt oerfaren. Tänkte att med tiden kan jag blogga här med jämna mellanrum och sedan se tillbaka på min tid som aktiesparare. Jag har än så länge endast genomfört 2 stycken affärer. Det första jag gjorde var att jag köpte Lundin Mining för 2000kr, vilket varit min startbudget/lärobudget. Vilket inte är så mycket, heller ej så lönsamt. Men har lärt mig väldigt mycket. ...

Rapportregn!

Wärtsiläs omsättning Q3 på 1167 Meuro var aningen under förväntningarna. Även vinsten före skatt på 125 Meuro var lite sämre. Det stora frågetecknet med Wärtsilä är ändå orderingången, något som minskade 48 % (YoY)! Wärtsilä har under kvartalet drabbats av annullerade order för totalt 279 Meuro, vilket är ganska oroväckande med tanke på att nya ordrar endast var 238 Meuro. Fortfarande återstår en annulleringsrisk på ca 650 Meuro, vilket motsvarar 20 % av nuvarande orderbok. Ännu i år kommer dock rapporterna att se bra ut tack vare den långa orderboken (ca 4 år). Ledningen spår fortsättningsvis att omsättningen ska öka med 10-20 % med fjolårets goda lönsamhet. ...

En kort BioGaia-uppdatering

Som många förmodligen vet redovisade Biogaia idag sin Q3 rapport. Den innhöll en massa intressanta resultat och siffror, men de som jag främst vill föra fram är dessa: _Delårsperioden 1 januari - 30 september 2009 - Omsättningen uppgick till 151,2 (106,0) miljoner kronor, en ökning med 45,2 miljoner kronor (43%). - Rörelseresultatet uppgick till 36,4 (18,4) miljoner kronor, en förbättring med 18 miljoner kronor. - Vinst före skatt uppgick till 42,6 (20,1) miljoner kronor, en förbättring med 22,5 miljoner kronor._ ...

2017-05-30 12:35 · pixy

Karo bio. Numera frimärksaktie. På väg mot öresaktie-status?!!

" Frimärksaktier “…en gruppering av aktier som anspelar på porton för inrikesbrev Sverige, typ 20 grams brev kategorin. Möjligen ngt över. 6,7-8 kr mao. Tro mig,,det är ingen klubb man vill vara med och äga aktier i, rent generellt. Ytterst få nya kandidater som kvalat till denna jumbokategori på börsen, tar sig någonsin varaktigt tillbaka till anständiga kursnivåer igen. En del sökande har haft en startsräcka in i frimärksgemenskapen, som liksom har ett extra inslag av förnedring, redan under ansatsen in mot avgrundens port, så att säga. I Karos fall är det extra pikant, då man under hela den fabulösa börsuppgången 09, ändå inte kunnat undvika baksuget från kllstret på frimärkets baksida. Totalt fiasko kort sagt. ...

2017-05-30 12:35 · gap2

Guideline - Uppdaterat värderingsförsök

Har uppdaterat mitt gamla värderingsförsök efter besked om nyemissionen och räknat lite på 2011, som naturligtvis är mycket osäkert. Har också snabbräknat på ett worst-case-scenario. -—— Antal aktier Guideline har i dagsläget 29,5 Miljoner aktier men en större nyemission är på väg. Trettiofem MKR ska man ta in, villkoren och NE-kursen är ännu inte meddelade. Tror vi kan få en hel del positiv info innan villkoren kommer ut men räknar ändå med att det blir en utspädning med 50% och en NE-kurs på 2,40. I runda slängar kommer vi då att ha 45 miljoner aktier efter nyemissionen. ...