Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Veckobrevet

Ohoj vilken rapportvecka det har varit. Banker, industri, verkstad, IT. Tungviktare inom dom flesta branscher har rapporterat denna vecka. Bolag som Volvo, ERicsson, Swedbank, SAAB, Haldex, Nobia, Gunnebo, Addnode, Nordnet och Biogaia är bara några få som har släppt sina delårsrapporter föregående vecka. Att få med sig allt är omöjligt och enbart ett genomplöjande på ytan av rapporterna kan göras om man skall hinna med någotsånär. Som alltid är det stor fokus på Ericssonrapporten och även undertecknad har tittat lite på den även om intresset kanske inte är jättestort mer än som konjukturmätare och “börsindikator”. Tycker inte rapporter var direkt trevlig läsning. En rejäl omsättningsminskning på 12% justerat för valutaeffkter inte direkt trevligt. Aktien fick även storstryk i den inledande handeln och även under dagen. Aktien återhämtade sig under fredagen och förhoppningsvis beror detta på att dom som kan Ericsson och bolagets verksamhet har läst på rapporten ordentligt och gjort bedömningen att rapporten kanske inte var så dårlig!?. ...

Myriad Parmacuticals Inc. (MYRX) en chans till tio dubbling?

Är det ens mjöligt att MYRX kan tio dubbla kursen? Ja det är inte omjöligt om några år från dagens. Beroende på kurs svängningar 6-6.5 usd per aktie. Att kursen kan stå i 60-65 usd aktie om några år. Själv fallt är risken stor än. Och i nuvarde läge är folk fortfarande livrädda för risk. Naturligt vis ska man i sådana här aktier inte satsa mer än man är berädd på att kursen järna kan minska med 50% vid fiasko vid en studie. Men man får bra betalt vid jack pot vid ett godkänt läkemedel. Hur stora risker är att en fass studie misslyckas? Vid fass l studie brukar dom räkna på att 20-30% av läkemedelskandidater misslyckas. Vid fass ll studier 50-60 % av läkemedelskandidaterna. Vid fass lll 10-30% av läkemedelskandidaterna. För att läkemedelsmydigheterna ska godkänna det är risken att det blir av slag på 10-20%. Chanssen är dock större om sjukdomen är allvalig och det inte finns någon godkändt läkemedel och biverkningarna är apseptabla och mediciska behovet är stort. Det kan man säga är i Azixas fall är. Cancer i hjärnan är mycket dödlig och det finns ingen behanling som hjälper nu, tyvärr. I mitten på november pressenterar dom fass ll studierna. Notera studierna är så smarta att dom kan direkt gå över till fass lll studier. Och FDA har sagt att om studierna är mycket bra kan det godkänas redan efter fass ll studierna. Äffter som det inte finns nogåt läkemedel än som är godkänt. På möss i fass l studier visade att tillväxten minskade med 98% av mössen. Så man kan förstå FDAs vilja att godkänna det snabbt vid lyckade fass ll studier. Dessutom har dom i prekliniska studier har azixa visat förmåga atteffektivt passera blod-hjärnbarriären och ansamlas i hjärnan på en nivå på så mycket som 3000% av plasma. Dessutom inte vara föremål för flera läkemedelsresisens och sluta svara på cyostaika. Som används i dag. Vilket avsevärt begrensar deras effektivitet och lämmnar patienter några ytterligare behandlingsallternativ. Mycket unikt och mycket bra för patientens chans att överleva. Dom beräknar med att rapportera resultaten från den pågående studien med azixa vid AACR-NCI-EORTC Molecular Targets and Cancer Therapeutics möte i boston i november. Bolaget handlas på NASDAQ ticker MYRX hemsidan är www.myriadpharma.com Dom har ca. 23.9 miljoner aktier. Notera att Epicept får royalty på azixa försäljningen 5-9% pluss milstone ersättning vid övergång till fass ll studier och vid godkänt läkemedel. Vid en vinst på 200 miljoner usd på ett år och vid ett p/e tal på 10 skulle kursen vara 83.70 usd. Omjöligt säger ni göra så stor vinst. Titta på andra bolags hem sidor t.ex. celgenes, novartis, m.m så ser ni bolagen tjänar stora pengar på cancer läkemedel. Notera dock det kommer ta några år innan dom kommer göra vinster på många hundra miljoner usd. Troligen inte fören tidigast 2012? Men marknaden brukar prisa in det ett år innan det inträffar. Risker då. Pengarna räker inte till innan läkemedlet kommer ut på marknaden och ger inkomster mer en forskningen kostar. Något går fel i studierna. Dom blir försenade med studierna. Kassan är på 188 miljoner usd. Räknar man med adrisitiva kostnader och forsknings kostnader på 5 miljoner usd räker kassan ca. tre år till så kassan ska om det inte inträffar någon katastrof räka till att få fram en läkemedel och klara sig innan läkemedelt ger mer inkomster en vad bolaget kostar i drift. Men man ska inte ropa hej innan man är över bäcken. Men för den risk benägna kan det vara värd en chans. Gjorde en liten samman ställning på bs pro ställ in 25/10 och förfatare nalle 34 så ser ni en liten uträkning. Men kom ihåg det är mycket grovt uträknat och man ska INTE basera sin placering på uträkningarna. Det visar bara en förenklad bild över på att det inte är omjöligt att tio bubbla kursen. Men inan man vet OM azixa bli godkänt och vilket pris dom kommer at ta. Men bilden visar att det går och läkemedel som azixa kan dra in många miljoner usd i usa. Men det är INGET som säger att det blir godkänt i världen för att det blir godkänt i usa. www.di.se det är webadresen till hemsidan som man går in till börsnack. Men utan sådana här speculationer skulle livet vara ganska tråkit om man inte fick drömma lite om att dom lyckas. Vi får men se om dom lyckas. ...

Karo Bio och skillnaden mellan vänligt & fientligt bud

Om resultaten som väntas för den sista studien är gynnsamma, vilka incitament har då ett BP att INTE lägga ett bud på bolaget? Om det förväntade värdet på Epro och partneravtalet är så mycket högre än börsens värdering, vilket flera har skrivit om här tidigare, varför skulle ett BP INTE köpa bolaget? Jag har svårt att se hur Karo skulle kunna värja sig. Alla aktier har lika rösträtt. Finns det något hajgift som jag har missat? ...

Nervösa tider

Hej jag har en idé som vägrar släppa greppet. När man är varslad från jobbet under en lågkonjunktur så blir man närvös? När man blir närvös så sublimerar man hårt. dvs biter på naglar, röker, snusar, och super? På tisdag skall Swedish match lämna kvartalsraport!!! Ni som är rutinerade innom denna branch får gärna tala om ifall jag är ute och cyklar? Jag tror att resultatet kommer att överaska posstivt, om inte annat just för att det är oroliga tider. ...

Husqvarna - lämplig portföljkandidat

Husqvarna B 47 kr Passa på att inhandla bolaget nu. Kursnedgången på sju procent må vara motiverad på kort sikt, men i ett längre perspektiv så är Husqvarna billigt. En enkel kalkyl kan utgå från att vinsten hamnar på 1,60 kr för 2009. Det ger ett P/e-tal på 30. Men med lite sifferbollande så inser man att Husqvarna lätt kan tjäna dubbelt mer än detta under ett normalår. Dessutom så är både nettoskulden och skattesituationen gynnsam. Det behövs ingen tillväxt i kalkylen, för att räkna hem bolaget på nuvarande aktiekurs. ...

En dyster dag.

Idag minskade min depå med 2,79% efter ett än så länge oklokt beslut att handla i Karo Bio. Hoppas viserligning på vändning efter helgen. Efter några få råd om att Karo Bio är lite risky för en nybörjare med så lite kapital som jag faktiskt har, så ska jag försöka att sälja snarast så jag går +/- 0 helst. Mina aktier sjönk från ett värde på 2298kr till ett värde på 2264. Och hela depåns värde är numera 2323,40kr. ...

Karo Bio POWs Power.

Har idag dubblat mitt innehav i Karo Bio. Ledningens agerande tyder på att ett avtal ligger mycket nära i tid. Detta antagande görs mot bakrund av ledningens val att kommunicera framtiden för diabetesprojektet i tisdags. Om en nyemmision vore nära förestående skulle man ha innehållit denna information, detta då marknaden inte förväntat sig några nyheter om detta. Ser ut som att Ens snart är klara, efter detta borde aktien vända upp.. ...

Hur fångar man rapportrörelser?

Rapport säsongen har börjat, men hur gör man för att fånga de häftiga rörelser som då uppstår? Det är inte svårt att förstå att den som ligger rätt positionerad inför en rapport kan på kort tid tjäna bra, men hur bär man sig åt för att fånga dessa rörelser? Det första som många tänker på är att “haka på”. Om det kommer en bra rapport, så köper man omedelbart, och hoppas på det bästa. Är informationen negativ skyndar man sig att blanka. ...

Wesc

Måndag är sista dagen man måste äga Wesc för att ha rätt till utdelningen på 5 kr. Jag är fortsatt väldigt positiv till bolaget och tycker att man bör köpa. Enligt teorin ska kursen backa tillbaka 5 kr och har man inte kapitalförskring bör man kanske vänta till efter utdelningen för att slippa skatten på 1,50 kr. Det finns stora likheter mellan Odd Molly och Wesc. Värderingsmässigt var likheten också stor för ca en månad sedan när Odd Molly stod i ungefär 100 kr men sen har den stuckit upp till 135 kr. Bland annat därför och att tillväxten är högre tror jag att chansen är stor att Wesc kommer att stiga den kommande tiden. På en normal marknad skulle den här typen av bolag kunna handlas till pe/tal på 20. ...

Amerikansk film om derivat

I en kommentar pa www.finansblog.com hittade jag foljande hanvisning http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/warning/view/ Hanvisningen gar till en 55 minuter lang film om amerikanska finanskrisen och hur den uppkom. Det handlar om derivat och den roll dessa spelat i krisen. Filmen handlar om en amerikansk kvinna som chef for motsvarande Finansinspektionen i USA. Filmen handlar om hur hon for tio ar sedan sag derviat skulle stalla till med. Hon kampade mot Alan Greenspan, Larry Summer och Timoty Geitner. Kanns namnen igen. ...