Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen i oktober

Bloggen har som synes varit inaktiv ett tag nu då jag varit upptagen på annat håll. Jag kommer ha ont om tid att skriva även ett tag framöver, men kommer försöka lägga in lite grafer och korta kommentarer. Först lite statistik över börsens utveckling i oktober. Månaden har under de senaste 25 åren slutat plus i 56% av fallen med en snittvinst på 0,65%. Det har genom årens lopp ofta skett rätt påtagliga nedgångar under oktober, men det är ofta en volatil månad och det sätts också ofta bottnar vilket gör att månaden som helhet är hyfsad. ...

November - En mörk månad?

Oktober går mot sitt slut och får sammanfattas som en “oljig” månad. Både Blackpearl och Aoil tågade på bra och lyfte portföljen till nya sköna höjder. Denna måndagsmorgon har ägnats åt att sälja av mina kortsiktiga innehav inför November. Kännslan säger att en kraftigare nedgång (5-10%?) kommer nu för att sedan vända i Dec-Jan. Är jag helt ute och cyklar? Tankarna är att ev gå in med någon procent i läkemedel (Epicept, Biop ligger högst på listan) för att inte fega ur helt;) ...

En glad morgon!

Alla tips och tankar om att Karo Bio kanske inte var den bästa investeringen fick mig att snarast möjligt vilja sälja den. Vilket jag också gjorde nu idag på morgonen… Med vinst! Hurra! Funderar nu på något som kan vara en lite längre investering. Och har efter ett tips av “yxhugg” fått upp ögonen för Husqvarna… Vad tror ni om dessa på längre sikt? -Edit Har även en kompis som just nu satsat i Lundin Petroleum, något som kan vara intressant? ...

Nobia på väg mot dryga 50 lappen

Nobia visade ett något bättre delårsresultat under fredagen. Detta var en utlösande faktor som gjorde att aktien lyckades lämna en fas av kraftansamling som varat de senaste två månaderna. Det ser positivt ut framöver och jag räknar med att aktien nu inlett en period av stigande kurser och rör sig mot 53 kr. För grafer och mer info se www.market-structure.blogspot.com

Mindre uppgång väntas

Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckan på svagt plus. Stöd kommer ifrån mindre uppgångar i Asien samt amerikanska terminer som pekar uppåt nu på morgonen. USA-börserna backade på fredagen. Press kom främst ifrån olje- och råvarubolagen medan visst stöd kom från Microsoft och andra teknikaktier. Dow Jones Industrial Average tappade 1,1 procent, breda S&P 500 noterades ned 1,2 procent och Nasdaq Composite backade 0,5 procent. Oljepriset föll tillbaka på fredagen och strax innan golvhandelns stängning på Nymex kostade ett fat WTI-olja med leverans i november 80,05 dollar. Det motsvarar nedgång med 0,79 dollar. Bland svenska aktier i USA stängde Ericsson 0,65 kronor lägre än vid stängningen i Stockholm. ...

EpiComeback

I fredags steg EpiCepts aktiekurs med 7 procent. Orsaken till kursuppgången var sannolikt att aktiemarknaden förväntade sig att Myriad Pharma senare på kvällen skulle släppa intressanta datan angående Azixa som är en substans för behandling av hjärncancer som EpiCept utlicensierat till Myriad i ett tidigt skede. Azixa befinner sig i fas II-studier för behandling av primär samt sekundär hjärncancer och Myriad rapporterade även i fredags intressanta icke-kliniska datan att substansen lyckats reducera hjärntumörer hos möss med 98 procent samt att preparatet tillsammans med Avastin i kombinationsbehandling gav bättre effekt än vad Avastin kunde åstadkomma i monoterapi. ...

SHB A plocka hem vinsten

SHB är den bankaktie som klarade börsfallet bäst med en nedgång på 64%. Aktien har återhämtat en större del av nedgången och ligger nu endast ca 10% under sin toppnotering. Tyvärr har nu aktien visat tecken på att uppgången är över för denna gång. En doji reversal candlestick se vidare info här, har skapats. Detta kombinerat med en större tids uppgång, och ett test av de yttre bollinger banden visar att det är läge att kliva av långa innehav och tacka för vinsten.. ...

Bohemian Bankruptcy - A tragedy by Drag Queen

Snubblade på denna….melodi http://www.youtube.com/watch?v=w5EFEQ9aY6o

Swedish Waves' makroanalys

Hej alla rödögda, Jag bloggar på swedishwaves.blogspot.com om makrofrågor och TA vilket jag tror kan vara av intresse även för den som investerar i enskilda aktier, råvaror eller valutor. I det senaste inlägget redogör jag för min syn på uppgången som vi har haft sedan i mars och hur jag tror att framtiden kommer att bli. Konstruktiv kritik emottages tacksamt. Välkomna till Swedish Waves! Mvh, Magnus

Dags att sälja Precise?

Förväntningarna på Precise Biometrics Q3-rapport borde ha varit rätt höga eftersom marknaden sannolikt förväntade sig att bolaget skulle visa vinstsiffror tack vare ordern från Department of State (DoS) på 6 MUSD som erhölls i början av perioden. Utfallet för kvartalet blev dock en överraskande stor förlust på 13 Mkr, påverkat till stor del av en goodwill nedskrivning på 5 Mkr i dotterbolaget Precise Solutions samt pga av negativa valutaeffekter. Marknadens reaktion på rapporten blev trots allt förvånande mild då aktien endast handlades ner med ett fåtal procent för att sedan återhämta sig en aning under fredagen. Uppenbarligen blickar aktiemarknaden framåt och räknar med att framgången med DoS kommer att utlösa en ketchupeffekt i orderingången, trots att nyhetsflödet hittills varit rätt magert sedan ordern avslöjades i början av juli. ...