Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ingves och Lundgren har sina intressen!

Tidigare FED-chefen Paul Volker (82) sager i New York Times att bankerna maste brytas ned och ej tillatas bli sa stora att de blir “to big do fail”. I Nederlanderna beslot hollanska bank INK att salja ut sin forsakringsrorelse. Tidigare har tidigare skett med flera engelska banker. Svenska Handelsbanken salde 2007 ut sin forsakringsrorelse. SEB har sin kvar och har uppenbarligen inga planer att salja. Bo Lundgren har talat pa en aktiedag i Stockholm. Pontus Schulz ar tidigare chefredaktor for Veckans Affarer ar sa imponerade att han foreslar Bo Lundgren till nasta riksbankschef i Sverige. ...

Karo - riktad NE del 2 -

Så kom den..oväntat för mig i alla fall men som jag skrev i en tidigare blogg så skulle en NE vara av riktad karaktär. Den NE vi idag kan läsa om är i princip en sådan och jag kallar den “riktad” då det påpassligt visar sig att Bo H med flera garanterar NEn. Vi har idag en status kring förhandlingarna och projektet Eprotirome som tydligt redogjort för den unika profilen som substansen har och säkerhetsdatan kompletteras konstant och torde vara avklarad i o m massbalansstudien som nu avkodas. Således - säkerheten har än så länge in visat ngra som helst indikationer på biverkningar av en karaktör som kan äventyra fas3-programmet. Samtidigt fortskrider bolaget med sina förberedelser inför end of phase 2 och start as fas3 som för övr bör start q1/q2 2010 om NDA skall kunna vara tillhanda 2013 för både 12+24 mån studier i fas3. ...

2017-05-30 12:36 · troja

Bra företag - dåliga aktier

Det finns många fällor, på aktiemarknaden. En är att fina företag, inte alltid innebär att det är en lämplig aktie att äga. Hur skiljer man på bra företag och dåliga aktier? En tumregel är att titta på huruvida bolaget tjänar pengar. Inte så enkelt som somliga föreställer sig. Nyhetstelegram och bokslut ger ett visst underlag, men eftersom att samtliga företagsledningar vill framställa en “glättig fasad” gäller det att hålla tungan rätt i mun: Det finns luriga vinstbegrepp. ...

En ny studieresa till Baltikum! ? Del II

Ett bra sätt för investeraren att välja sina informationskällor är att undvika skribenter som måste skriva. D.v.s. undvik veckovisa kolumner och journalister som måste skriva om något för att det är deras jobb. M.a.o. läs i stället bloggar och seniora typer som skriver när de har något att säga! För att i möjligaste mån följa mina egna rekommendationer så ska jag idag fatta mig kort i rapporten som följer. Jag brukar ju skriva när jag har något som jag vill säga, inte för att jag lovat det… :) ...

En ny studieresa till Baltikum!

Jag kände att det var dags att ta sig en sväng till Baltikum igen och se med egna ögon hur ?krisen? påverkat ekonomin. Jag är på väg till Vilnius i Litauen och det ska bli spännande att se hur saker och ting ter sig så här en bit in i krisen. Jag väntar mig inte att se så många tecken på problemen men om jag trots allt gör det så är min tolkning att det är allvarligt. Här hemma har jag inte sett några tecken på en finansiell kris (förutom på TV) och samma sak var det när jag varit i andra problemområden. Det måste helt enkelt gå långt för att välmående ekonomier som de europeiska ska visa sjukdomstecken för flanören på gatan. ...

Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del IV

Det har återigen gått ungefär ett halvår sedan jag skrev om bostadspriserna (i Malmö) sist så nu är det dags att ta en titt igen. Se Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del I-III. Denna gång hittade jag ungefär 1000 (1000 även i april) lägenheter till salu i Malmö. Av dessa hade ungefär 150 (200 i april) någon gång under den tid de legat ute fått se sitt pris sänkt och knappt 30 (15 i april) fått se sitt pris höjt (de är alltså fortfarande till salu). Genomsnittsprishöjningen var 12% (7.5% i april) och genomsnittssänkningen var -9% (-9% även i okt). ...

Adam Smith as a statue in China!

Most of you know about my love story with Miss Market! Some of you also know of my quite positive feelings about China (and currently less good feelings about the Chinese stock market) and here is another positive and, dare I say, surprising sign of how the market economy (of the west) slowly forces the planned economy (of the east) out of the door! Despite the crisis and all the excitement it has aroused in the Marxist camps (in the west, particularly)….. ...

Guld

Guldet ser fortsatt bra ut efter att ha brutit upp i september. Första varning på nedsidan om det skulle falla tillbaka under $1000-980 och under $950 skulle inte se alls bra ut. Så länge det inte sker kan man glida med uppåt, vill det sig väl blir det en liknande uppgång som hösten 2007 då det steg 50% under ett halvårs tid. Säsongsmässigt brukar det bli en liten paus under andra halvan av oktober för att sedan gå starkt resten av året, så exit blir nog först en bit in på 2010. ...

USA - en översikt

Börserna har nu stigit kraftigt under mer än ett halvår och de senaste månaderna har rekylerna varit kortvariga. Den senaste toppen under veckan uppvisar en del signaler om att tidigare styrka har avtagit och det sker i ett intressant läge sett i ett större perspektiv. Avvikelsen till 200-dagars medelvärde (MA200) är nu nämligen den största sedan 1999, se grafen ovan. Det i sig kanske inte säger så mycket men tittar vi längre tillbaka kan man se att börsen tenderar att röra sig i ett intervall mellan +20% och -20% i relation till medelvärdet, se grafen nedan. I början av mars i år visade jag en graf då avvikelsen var -33% vilket, bortsett från 30-talet, var rekord. Faktiskt visade det sig att botten sattes 2 dagar senare och därefter startade en av historiens kraftigaste och snabbaste börsuppgångar. ...

Säsongsmönster maj-oktober

Det är nu drygt 3 veckor kvar av oktober och vi lämnar då den traditionellt svaga perioden maj-oktober bakom oss och går in i den säsongsmässigt starkare perioden november-april. I år har maj-oktober varit mycket bättre än det historiska snittet, vilket det fanns klara indikationer på redan i våras. Första grafen visar den löpande utvecklingen under maj-oktober för åren 1984-2009 och i nuläget är årets upplaga en av de bäst presterande. Det visar vikten av att inse att ett sådant här säsongsmönster måste ses över flera år där snittutvecklingen är kring noll i avkastning för maj-oktober och där i princip all avkastning sker under november-april. Enstaka år kan det däremot förstås avvika kraftigt från snittet och min uppfattning är att man kan finna ledtrådar till det genom att ta fram urval och kombinera säsongsmönstret med t.ex. trendriktning. ...