Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sitter lungn

Eftersom jag inte fick rungande medhåll om mina förhoppningar på Swedish match så gav jag FN i att engagera mig. Jag gjorde en kovändning och köpte lite fler “lotter” dvs biotec aktier så istället för att +a 0,5% så backade jag 2% ca. lärdomen blir: bättre att “losa på sina egna idéer.

Analystävlingen

Tycker det var ett oerhört bra initiativ med tävlingen och man fick många bra rekomendationer på aktier som har gått oerhört bra. Jag hoppas detta är något som redeye kommer göra till tradition och att tävlingen kommer tillbaks regelbundet! Presentkortet som jag fick på 1000 kr för min analys kommer läggas på bokia för att köpa böcker som förhoppningsvis kommer förbättra min förmåga att analysera aktier och därför också leda till bättre avkastning! ...

PA Rescources släpper rapport imorgon

Imorgon exakt 08.15 släpper PA Rescources sin Q3 rapport. Spänningen är olidlig då jag är ganska tungt viktad. Många aktier har hängt med dåligt i börsuppgången och somliga har gått upp lite väl mycket. I PAR har det inte hänt så mycket den senaste tiden. Oljan står nästan på årshögsta och det borde snart vara dags för de oljerelaterade bolagen att leda uppgången. Flera pålitliga källor tycker att PAR är väldigt billigt i nuläget. Börsveckan hade en stark rekommendation när kursen stod i 25 kr för några månader sedan. Veckans Affärer tyckte det var ett av börsens billigaste oljebolag och det är Löparns tyngsta innehav. Analytikernas förväntningar på morgondagens resultat är inte alls så höga som Löparns och hans gissning under Q2 var också långt över förväntan och hans felmarginal var då 1 %. Imponerande! Den enda negativa rekommendationen kommer från SHB med en riktkurs på 25 kr. Men bankernas ”råd” har sällan något värde. Senast i februari tyckte de att man skulle minska i Boliden, riktkurs 20 kr. tre månader senare stod den i 70 kr så de ändrade riktkursen till 75 kr. Kan ens syn verkligen förändras så mycket på tre månader? ...

Trading applikation1: Infront Online Trader

Applikation: Infront The Online Trader (TOT), http://www.theonlinetrader.com Tillgänglighet: Finns tillgängligt via Avanza och Nordnet samt ett antal banker om man vill ha tillgång till handel via applikationen. Testperiod: 2 veckor, enklast är via deras hemsida. Bilder: se längst ner för bildlänkar: Typ: Realtidshandel främst, om man är uppkopplad kan man även få historik. Kriterier och kommentarer: **1. Det ska vara enkelt och snabbt att komma åt informationen.**Applikationen är väldigt lätt att installera och komma igång med. Den skapar en “workspace” som man kan lätt anpassa efter behov. Applikationen är modern men samtidigt enkel. Man lär sig de vanligaste kortkommandona enkelt. En enkel uppsättning med tillgång till nordiskbörs, indexen och nyheter kommer man väldigt långt med. Det kostar mellan 700-900 SEK/mån. Beroende på om man handlar via en bank eller någon annan handelsplattform. ...

Ny REKORD vinst för Travelpartner!

Rapporten är ett styrkebesked. Normalt sett så är Q3-Q4 svagare än H1 i resebranschen, fick även det bekräftat från VD i ett mail några månader sen. Så, att man faktiskt växt sekventiellt från Q2:an (säsongsmässigt starkt kvartal) visar det kraftiga momentum bolaget har. Dessutom presterar man detta i en nedåtgående marknad. Vinsten blev ju runt 5Mkr, men visst, valutaförluster på 800k stökade till det lite. Se nedan kommentarer från VD: ...

Ryska fyndköp

Det finns en lång rad aktier på den svenska aktiemarknaden som har stora intressen i Ryssland. Jag tror att det är läge att botanisera bland dessa. Politiska konflikter och Rysslands isolering har skrämt de större placerarna. Det ger uppenbara köptillfällen för den påpasslige. Black Earth Farming, är en spekulation i att rysk jordbruksmark skall öka i värde. Priset för sådan mark är mindre än en tiondel av motsvarande värde i USA och Europa. Genom att investera i maskinparken, och tillämpa moderna jordbruksmetoder, kan avkastningen höjas avsevärt. ...

En swingtraders vardag

“Äggad” av Kalles farsa så skriver jag lite om en swingtraders vardag… Vaknar upp vid 11-taget någonstans i Asien. Klockan är då 06 i Svedala. Kollar om det kommit något SMS och slår på datan för att kolla mail och om något hänt och läser nyheterna som jag filtrerar in i börsrelaterat eller ej… Kollar hur USA-börsen slutat och hur det ser ut i Asien. Därefter dags för en dusch och frukost. ...

Analys av Trading Applikationer

Att ha tillgång till rätt verktyg är viktigt oavsett vad man gör. Men det finns ju en fin gräns mellan “material-lirare” och duktiga hantverkare. Hur man än ställer sig till konsten att handla med aktier gäller det att ha “rätt” verktyg för det man gör. Jag kommer under några bloggar att recensera de vanligaste applikationerna! Tar gärna emot kommentarer och även förslag på bra applikationer. Här är kriterierna: Det ska vara enkelt och snabbt att komma åt informationen. Man ska kunna använda de vanligaste “Tekniska Analysen” via grafverktygen. Det ska gå att utföra enklare filtrering och sorteringar för att plocka fram intressanta aktier. Det ska gå lätt att jämföra aktier, index, fonder, futures etc mot varandra. Man ska ha möjlighet att växa med flera marknader, koppling till handelsplattformar och även tillgång till nyheter. Till sist, det ska vara anpassad till svenska eller nordiska förhållanden. Det vill säga, 80 olika Dow Jones 100 analyser imponerar mindre än OMXN analyser. Bakgrund: Jag har varit programmerare, systemerare, arkitekt inom IT branschen i många år och de senaste åren jobbar inom produktutveckling och försäljning. Lite bakgrund till varifrån årsikterna kommer. ...

Daytraderns vardag

Vill du fortfarande bli en daytrader ? Först ska tuppen väckas och sen ska kaffebryggaren på. Uppstigning kl: 07.00 och två muggar svart kaffe utan socker och ett par mackor. Utan kaffe kan man inte starta dagen. Morgontidningen, som jag prenumererat på i tusen år, ska skummas igenom och kl: 07.30-07.45 kopplar jag upp mig mot “jobbet”. Frukosten intas med övriga familjemedlemmar .Har förmånen att alltid kunna äta frukost med hela familjen. En daytraderfördel.Sen börjar den hårda verkligheten.Helt ensam igen utan kollegor när familjen har gått till sitt.Deppig ? Inte en chans då jag har världens bästa jobb :o) Nu börjar ju det roliga…Mammon kallar på mig…I love the smell of money in the morning… ...

Negativt inför öppning

Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagen på minus sedan USA-börserna backat efter gårdagens stängning i Stockholm. Ledande amerikanska terminer pekar samtidigt i en svagt negativ riktning och i Asien har börserna tappat mark nu på morgonen. De amerikanska börserna backade på måndagen, delvis på grund av oro för att storbankerna kan få problem med att betala tillbaka kapitaltillskott till staten. En stigande dollar satte samtidigt press på råvarubolagen. Dow Jones slutade ned 1,1 procent, breda S&P 500 index tappade 1,2 procent och Nasdaq Composite noterades ned 0,6 procent. ...