Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PA Resourses, vad är problemet?

Hej alla! Detta är min första blogg och som en äkta närking (kommer från närke) så skall jag inleda min blogg karriär med att gnälla. PARE gör en hyfsad rapport, bättre än föregånde och bättre än förväntningarna. Dessutom annonserar de att de hittat mer olja i Kongo. Ändå går kursen ned. Den faller som en sten. Nog för att börsen totalt faller idag men ändå så borde PA ialla fall kunna pressa upp några procent. Speciellt med tanke på att kursen inte alls har följt samma positiva utveckling som övriga oljebolag på de svenska börserna. ...

Gratis Day trading bok

God morgon! En riktigt bra bok om day trading. Författaren släppte boken gratis på internet nyligen. Väl värt att läsas: http://www.rockwelltrading.com/free-ebook?campaign_id=18 Han har även gjort en film som är hyfstat bra. http://www.rockwelltrading.com/free-ebook-cliffsnotes (Klipp/klistra länkarna, det går inte att länka ut från redeye eller så har jag inte hittat hur man gör.) Ha en bra dag, Shahram

TeliaSonera - rapportkommentar

TeliaSonera 48 kr Rapporten visar att omsättningen var oföändrad, eller möjligen svagt uppåt, beroende på hur man räknar. Marginalen har ökat med en procentenhet till 36. Jag kan tänka mig att marknaden kan komma att fästa vikt vid detta. Även nettoresultatet steg, och vinsten det senaste kvartalet ligger nu på 1,12 kr, jäfört med 1,06 kr året innan. Kassafödet ökade rejält, delvis beroende på att Telia erhållit en stor utdelning från TurkcellHolding. Även antal abonnemang ökade. ...

USA och Asien kan pressa

Stockholmsbörsen inleder troligen svagt på minus efter att USA-börserna backat något efter gårdagens stängning i Stockholm. Press kommer även från en svag utveckling i Asien nu på morgonen samt ledande amerikanska terminer på minus. USA-börserna gick åt olika håll på tisdagen. Press kom delvis från svag statistik och en negativ utveckling bland verkstadsbolagen. Telkom- och finansbolagen gav dock visst stöd. Dow Jones Industrial slutade upp 0,1 procent, breda S&P 500 tappade 0,3 procent och Nasdaq Composite backade 1,2 procent. ...

Trading Applikation 2: SIX EDGE

Applikation: SIX Edge, http://www.six.se Tillgänglighet: Finns tillgängligt via Avanza och Nordnet samt ett antal banker. Man kan inte köpa/testa direkt via SIX. Testperiod: Beroende av leverantör, men generellt 2 veckor. Bilder: se längst ner för bildlänkar: Typ: Realtidshandel främst, om man är uppkopplad kan man även få historik. Se även tidigare blogg om The online trader. Kriterier och kommentarer: **1. Det ska vara enkelt och snabbt att komma åt informationen.**Applikationen är lätt att installera och komma igång med. Den skapar en “workspace” som man kan lätt anpassa efter behov. Användargränssnittet är lite speciellt, den liknar inte en ”vanlig” Windows applikation. Man vänjer sig dock rätt så fort. NOTERA, sitter du bakom en brandvägg så kan du få lite problem. Applikationen vill ha en dedikerad port öppen. När man har kommit förbi första förvirringen med deras tänk med ”library” (ett antal färdiga fönster för information och handel) och ”views” (enstaka informationsbärare) så fungerar det hyfsat bra. ...

Mera rapporter!

Jag testar ett lite nytt format på rapportkommentarerna… Nyckeltal: Rapporterat (ifjol; förväntat) Elisa Q3 Omsättning: 360 Meuro (374; 358) Resultat före skatt: 70 Meuro (67; 61) EPS: 0,34 euro (0,30; 0,33 euro) Gearing: 79,2 % (107,4 %; n/a) Elisa hade en oväntat stark rapport med en riktigt bra lönsamhet. Även kassaflödet är lysande vilket får den trevliga konsekvensen att Elisa delade ut en extra dividend på 0,40 euro/aktie. Tyvärr är den redan avskild för eventuella nya aktieägare, men för de som hann med kan det kommande halvåret bli ganska lönsamt ur ett utdelningsperspektiv eftersom det antagligen kommer en ny dividenddusch i vår! Elisa höjde också sin prognos för helåret och menade att vinsten skulle bli i fas med fjolåret. Däremot kommer Q4 att tyngas av lanseringskostnader vilket drar ner lönsamheten. Kort sagt, gillar man dividendbolag är Elisa mycket intressant. Söker man tillväxt, lönsamhet och stor framtidspotential får man tyvärr leta vidare… ...

Värdering av investmentbolag - akta dig för P/E-tal

Investmentbolag är luriga att värdera. De underliggande bolagen har givetvis sina värden, men det är inte bara att räkna ut ett P/E-tal och tänka sig att man fyndköpt. Det har visat sig lämpligt att värdera investmentbolag utifrån substansvärde. P/e-tal lämpar sig bäst för att jämföra verkstadsaktier och handelsrelaterade aktier. Ett lågt P/E-tale för verkstadsaktier och handelsrelaterade aktier indikerar att man betalar ett lägre pris i förhållande till vinsten. Det kan dock finnas uppenbara skäl till att marknaden värderar vinsten lägre, och då bör man avstå från köp. ...

TeamTrading VS. Epiphany Trader

Tidigare har den mycket duktiga bloggaren “yxhugg” skrivit en del här på Redeye om TeamTrading (tidigare Velez Capital Managment). Jag har själv läst en hel del om dem på sistone och även ett annat liknande företag, Epiphany Trader. TeamTrading leds av en man vid namn Oliver Velez. De har sitt huvudkontor på Manhattan i New York men är även lokaliserade i Fort Lauderdale och Las Vegas. De har en utbildning på en vecka som du går för att börja tradea för dem, en utbildning som du antingen tar på plats i staterna eller tar över internet. Som “Kalles Farsa” påpekade på yxhuggs blogg är han som många andra skeptiska till att man blir en bra daytrader på en vecka. Jag har varit i kontakt med två personer som själva tradear för TeamTrading, Oliver Velez själv och en rekryterare på TeamTrading. Du börjar på Practice Level (PL) där du har 4k dollar. I början är syftet att du ska lära dig hur allt du lärt dig teoretiskt ska användas praktiskt. Du ska hitta en tradingstil som passar dig. Du kommer förlora pengar under den här tiden, men förmodligen lära dig en hel del. ...

Senaste inköpen

Köpte på måndag morgon efter tips här på redeye dels Peab (46kr) och Husqvarna B (47,2). Idag gick båda lite neråt, och jag hamnade back hela 55kr! Men det är aktier jag hoppas kan bli bra på längre sikt, så jag är inte orolig. Min depå är fortfarande liten och består nu av 2307,80kr. Jag har insett att min depå verkligen är i minsta laget, men har de fortfarande bara som läropengar och jag vågar ännu inte ta ut från mina fonder (litar ännu inte på mina kunskaper, hehe). ...

Konjunkturtåget får lokförare med dynamit i verklighet och dröm

September – oktober fick ingen stor höstsvacka på börsen – däremot fick vi en mötesboom i världen. Rapporterna var talrika och jag fick över 20 träff när jag kollade (G-8, G-20, EU, Ekofin, FN etc.) Jag kände mig sprutmålad ända in i hjärnbarken. När jag tittade mig i spegeln stod det ”uttråkad”. Det enda som skrattade var börssidorna i min tidning. Jag rev ur dem varje kväll och la under kudden - drömde och sov gott och vaknade sött med rostat bröd och apelsinmarmelad. Jag läste inte börssidorna på en månad – jag drömde om dem istället. Det gick bra, min portfölj steg med 15 %! Konjunkturtåget kopplar på efter förra tåget ”Konjunkturtåget testar spårval i verklighet och dröm”. ...