Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svag statistik och konjunkturoro sätter press

Fallande amerikanska börser i spåren av svag statistik och asiatiska börser på minus indikerar en svag öppning i Stockholm i dag. De amerikanska börserna noterade breda nedgångar under onsdagens handel. Dow Jones Industrial Average noterades ned 1,2 procent vid stängning. Det breda S&P 500 föll 2,0 procent medan tekniktunga Nasdaq slutade på minus 2,8 procent. Anledningen till gårdagens nedgångar berodde på en ökad oro över konjunkturen och förväntningar om att årets uppgång kommer korrigeras ned. Därtill inkom svag bostadsförsäljningsstatistik från USA vilket ytterligare tyngde börserna. ...

YIT höjer prognosen!

Nyckeltal: Rapporterat (ifjol; förväntat) YIT Q3 Omsättning: 815 Meuro (374; 830) Resultat före skatt: 29,9 Meuro (57; 31) EPS: 0,15 euro (0,29; 0,16 euro) Gearing: 83,8 % (83; n/a) ROI: 9,8 % (22; n/a) YIT var aningen sämre än väntat, men de höjde prognosen för Q4 som nu ska bli bättre än Q3. På helåret förväntar sig YIT att omsättningen minskar kraftigt, medan nettoresultatet ska bli klart bättre! Det finns alltså goda möjligheter till utdelning i vår! YIT har investerat mycket i Ryssland och där är läget kanske lite mer stabilt men långt ifrån bra! Även om byggandet har mer än halverats, ser YIT ganska positivt på framtiden. Detta förutsätter dock att både rubeln och oljepriset stabiliseras eller i bästa fall stärks! ...

Fusk som inte syns eller synas

Jag skrev haromdagen om att Swedbank och SEB i de baltiska staterna har lagt problem-krediterna pa en plats for sig i banken. Dar latsar man att de inte finns. De som kan betalar betalar sina lan. De som inte kan betala betraktar man just nu som om de inte finns. Hux flux sa gar problem-krediterna ner. Hurra! Nu avslojar E24 att Swedbank och SEB har gjort samma sak i Sverige. ...

AIK Fotboll B

Som AIK supporter känns det bra just nu, men bara bra. Det är över 10 år sedan det vart sm-guld senast och samma sak gällande svenska cupen. Nu kan det bli dubbeln! Hur mkt skulle det här påverka aktien? Svaret är mycket, OM klubben vid ligaseger har råd att behålla spelare som Obolo, Ortiz etc.. FÖR att kunna bygga vidare inför kommande Champions Leauge, där dom STORA pengarna finns. Ni som är sportintresserade minns väl när AIK spelade CL senast? Underbar fotboll mot lag som Barcelona, Arsenal och Fiorentina fick till och med Djurgårdarna att ställa sig upp framför tv:n ;) Känns dock nu som att svensk fotboll aldrig kommer bli så bra igen.. Men OM så kommer nog inte aktien vara kvar på 6kr:ers nivån :) ...

Tjäna pengar på morgondagens nedgång !

Hej! Starkt ner idag, globalt. Som dom flesta säkert noterat! Det mesta talar för en riktigt negativ utveckling imorgon, då slog tanken mig att det är läge att köpa lite BEAR. Då lyder frågan till er kunniga och erfarna med dessa instrument. Hur ska ni positionera er inför morgondagen och med vilka instrument? BEAR OMX X3 H? XACT BEAR? Mvh Johan

Dollaranalys på Swedish Waves

På swedishwaves.blogspot.com redogör jag för varför dollarn har vänt från både ett fundamentalt och tekniskt perspektiv. Dollarns färdriktning berör alla som investerar på börsen, i valutor eller råvaror varför den senaste tidens dollarutveckling bör intressera alla på Redeye. Då dollarn fungerar som hela världens utlåningsvaluta är en stor del av börsuppgången beroende på dollarns fortsatta svaghet. Min Elliott Wave analys visar att det är en stor sannolikhet för att dollarns botten är nådd, och därmed toppen på börsen för en lång tid framöver. ...

hetsigt

Har under en timmes tid suttit och läst lite olika saker här på red eye. Jag kan lätt konstatera att det inte finns något som berör mer än Karo Bio! Jag har ju precis börjat ta ansvar för mina egna aktier och är själaglad att jag inte har dessa. Tyvärr sitter jag istället på lite epiceptaktier efter ett tips från en god vän som har gått all in på dessa epiceptare. Fan vad surt att sitta och vänta på något som aldrig händer medan resten av marknaden går som tåget. Vågar knappt ringa honom nu för tiden. ...

Förslag på en bra portfölj

Givetvis är det en smaksak hur man sammansätter sin portfölj - men i uppbyggnadsskedet skulle det vara värdefullt att få några förslag på vettiga portföljer man kan bygga på. Finns det någon som vill ge ett förslag? Tack för en fantastisk hemsida!

Sverige i EU i egen sak

Detta har jag hittat pa bloggen swartz.typepad.com Egentligen handlar det om att SEB och Swedbank lånat ut mycket stora belopp i Lettland. Lån som eldade på fastighetspriser och konsumtion. Och nu är man rädd för en devalvering vilket skulle göra lånen värda mycket mindre i svenska kronor. Svenska balansräkningar skulle urholkas. Lettlands premiärminister säger: “Jag har haft samtal med IMF och EU-kommissionen också, de har inte varit i närheten av den aggressivitet som Anders Borg har visat”. ...

Vad är det som händer kring eprotirome?

Ja det är en fråga som känns berättigad efter en i synnerhet märklig kommunikation från bolaget. Jag ska försöka ge min syn på det hela i den här bloggen. Till att börja med så har Redeye medvetet valt att hålla en låg profil sedan i våras, då bolaget misslyckades med att teckna ett partneravtal kring bolagets huvudprojekt eprotirome som utvecklas mot höga blodfetter. Sedan dess har vi försökt lägga pussel utifrån den information som bolaget kommunicerat och samtidigt snappat upp ett och annat utifrån vad olika investerare och erfarna industrialister sagt om bolaget och eprotirome. ...