Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nya doktorer

Stefan Ingves och Jakob Wallenberg blir hedersdoktorer vid finska handelshogskolan i Helsingfors under helgen. De hedras for “utmarkta insatser i svenskt naringsliv”. Min bloggkommentar: For flera ar sedan spaddes att Investor, Industri-kapital, Christer Gardell, med fler rikskapitalist-bolag skulle ga under i denna kris. Men nu far de amorteringsfrihet fran SEB och Swedbank, men ej SHB om jag forstatt ratt. Till SEB behover de bara i stort sett noll-ranta. Amortering utgar ej. ...

benchmark: Ingen vet hur illa skött det är

Hej! Jag har mycket djupa kunskaper i detta bolag och det är dags att berätta sanningen om detta bolag.. Jag har varit tyst för länge och nu får det räcka. häng med…..mer inom kort.

Detta handlar filmen om

Jag trycker om en blogg jag skrev i 19 mars 2009. Denna blogg ar sa aktuell i dag nar vi har borsuppgang i svenska och amerikanska bankaktier och nar derivat ater ar pa tapeten efter filmen “Varningen”. Fragan ar ju hur mycket skattepengar ar Sveriges regering beredd att satsa? Har Centralbankerna sa mycket pengar att det gar att radda banken? Men fragan kan ocksa stallas som flera blogg-debattorer gor? Ar detta nagot problem? Ar jag med mina bloggar helt ute och cyklar. Det ar val uppenbart att alla de som tankar SEB och Swedbank har den asikten. ...

Köpte in mig i ett bortglömt bolag

Midway har det inte skrivits mycket om på ett tag. Nyligen kom det visserligen 2 st köprekar men i övrigt har det varit lugnt. Jag har varit intresserad av Midway länge och nu tycker jag priset är rimligt. Jag tycker inte att aktien har hängt med årets rally, i den utsträckning som den borde. Bolaget känns billigt då Q2:an visade att konglomeratets dotterbolag är på gång och visa svarta siffror igen. ...

SSAB

Marknaden tog emot SSAB:s kv.rapport positivt. Intressant att Nordamerikadivisionen gick plus. Själv har jag inte så bra koll på andra enheter än tunnplåt Luleå annat än via infomailen man får på jobbet. Men jag sticker ut hakan och säger att kvartal 4 hamnar på plus annars äter jag upp min hatt. Var lite fegt kanske med tanke på att jag inte äger någon men får väl göra en av pepparkaksdeg ifall det dyker upp några orosmoln! ;-) Skämt åtsido så stod ju produktionen still här i Luleå större delen av tredje kvartalet, och Oxelösund har ju först nu börjat komma igång med den mindre masugnen, sen ska den större igång senare och med tanke på att vi har nära på full produktion nu i Luleå och Nordamerika går så pass bra så känns det dock som att jag slipper julbaket! Men det är väl som Olof säger, kunderna har avvecklat sina lager och det gör ju att det inte säger allt om hur efterfrågan ser ut längre fram men jag är en sann optimist och tror att det dröjer länge innan vi får se röda siffror igen på en kv.rapport. Kan ju tillägga att det ligger en del hopp också i min framtidstro även om jag känner mig rätt trygg. Har ju mitt största innehav i SSAB aktier och har även köpwarrants som löper ut 2011. För övrigt läste jag “Kalles farsas” bloggar om trading och tyckte den var jäkligt intressant, var en hel del saker jag inte reflekterat över, som gav en aha-upplevelse! Har själv provat att trada tidigare med ganska bra resultat men nu är det flera år sedan och jag har inte haft tid att sitta så mkt vid datorn iom att jag har småbarn och dessutom har jag dåligt med likvider just nu. Men jag har planerat att så småningom ta en del av depån till att ha som rena tradingpengar. Har allt i en KF och går det bra med tradingen så är det ju väldigt förmånligt. Blev extra inspirerad av “Kalles farsa”. Av egna erfarenheter så vet jag ju just de där klassiska girighetsproblemen man blir frestad av(F-n, den kanske stiger 1 % till, alltså vid en insats på200000 så betyder det 2000 kr till) och även paniken när det börjar gå neråt men det är ju en jäkla tjusning alltså! Ja, “Yxhugg”, kanske inte så mkt till insider men lite koll på Luleås anläggningar iom att jag jobbar på skiftuh så jag är på alla anläggningar. Tycker det är väldigt bra skribenter här på Redeye, i motsats till WCV och Börssnack där det är så väldigt mkt osakligt svammel även om det är en del seriösa där också så drunknar dom i det övriga skitsnacket! Tack Kalles farsa, Mrs Market, Yxhugg m.fl. för intressanta bloggar och analyser! ...

Varningen filmas

Jag skrev den 23 oktober om den amerikanska filmen om Derivat. Det ar manga som sett den. Jag ser den ger eko i manga bloggar utanfor Redeye i dag. Filmen Varningen ar skakande. Jag har hanvisning till filmen i tidigare omnamnda inlagg. Vad som for mig personligen ar intressant och roligt att mina bloggar fran tidigare har borjat citeras och uppmarksammats pa andra bloggar. Samtidigt som aktiekurserna gatt i topp och manga investerare blivit rika har jag ha tagit pa mig den otacksamma (?) uppgiften att informera om hur det verkligen star still. ...

SEB ur ett daytrader perspektiv

Idag tänkte jag analysera SEB A aktien utifrån ett daytrader perspektiv. Den prisnivå som aktien handlas mest intradag är ofta den med högst volym och är det pris som både köpare och säljare upplever som mest rättvist. Detta pris benämns som jämviktspris. Marknadens syfte är att främja handel, och därmed kommer priset på aktien att röra sig tillbaka mot detta jämviktspris, om aktien misslyckas att hitta nya köpare eller säljare iväg från detta pris, m.a.o marknads excess skapas. ...

Odd Molly: Starkt Q3

Rapporten kom in enligt förväntan och vi kan nu konstatera att den senaste uppgången i aktien är motiverad. Med ett så pass starkt resultat som 3,71 kr kan vi också med största sannolikhet konstatera att vinsten för innevarande år kommer att bli ca 8 kr per aktie. Det är bättre än vad alla ”professionella” analytiker har kalkylerat med och betyder att aktien nu handlas till p/e-tal 16,3 för innevarande år. Enligt Salmagundies Aktietips är detta för lågt och anser att aktien åtminstone borde kunna stiga till p/e-tal 18 innan årsskiftet (144kr). ...

Bra tekniskt läge i Karo Bio

En titt i Karo Bio-aktiens kursdiagram visar en hel del intressanta samband. Trenden är utan tvekan fallande men för den kortsiktige köparen ser jag ett intressant läge på nuvarande nivåer. Men först en historisk återblick. I april i år hade aktien skapat en kurstopp vid 13 kronor. Tre följande kurstoppar markerade 11 kronor som en motståndsnivå, medan 9 kronor utgjorde en stödnivå. När stödet vid 9 kronor bröts i slutet av maj indikerade det en fortsatt nedgång till 7,35 kronor (logaritmiskt diagram) om man räknade med avståndet mellan 9 och 11 kronor som indikator. Räknade man med avståndet mellan 9 och 13 kronor indikerades istället en nedgång till 6,20 kronor. ...

Trading applikation 4: Investtech.com

Applikation:Investtech, http://www.investtech.com Tillgänglighet: Via hemsidan. Testperiod: 1-2 veckor, går att förhandla. Det går även att få 1 vecka gratis som Avanza kund. Bilder: tror inte man får återpublicera men det finns gott om de på deras websida. Typ: webbaserad, statiska grafer med tekniskt analys. Investtech erbjuder en site med analys av de största handelsplatserna, index och även vissa råvaror. Det erbjuds grafer med TA och text. Allt är automatiskt genererad och uppdateras ca.19.30 varje kväll. Det finns olika marknader och olika nivåer på licensen. ...